"Awak dah kahwin?"
Soalannya itu buatkan dahiku sedikit berkerut. Soalan tu patut aku yang tanya.
Rupa aku ni macam dah kahwin ke? Berseri-seri?
Aku pandang wajahnya. Nampaknya dia begitu serius menanyakan soalan itu.
"Kenapa awak tanya macam tu?" Soalan dibalas dengan soalan.
Matanya masih tepat memandangku.
"Defne tu anak awak ke? Who's baba? Your husband?" Soalnya bertalu-talu lagi.
Tersedak air liur aku dibuatnya. Dia boleh fikir macam tu? Dia ingat baba tu laki aku ke?
Mesti dia fikir aku kahwin dengan duda Turki.
Aku ketawa. Lucu sebenarnya.
"No, no. It's my baby sis. Baba is my father. Adopted father. It's a long story." Kataku.
Dia juga terus ketawa. Salah faham.
"Oh, maaf. Saya salah faham rupanya." Katanya. Riak mukanya berubah lega 180 darjah.
Aku terus tanya soalan yang sama dia tanya aku tadi.
"Awak? Mesti dah kahwin." Kataku. Aku tak tanya, nampaknya aku terus bagi kenyataan.
Dia ketawa lagi. Dahiku sekali lagi berkerut. Ingat aku ni main-main ke?
"Yes." Katanya.
Terus kecewa air mukaku. Kan aku dah cakap.
Nampaknya, semua yang jadi anggapanku itu betul.
Aku baru nak melangkah pergi sambil buat adegan air mata terhenti. Zayden sambung kata-katanya.
"Just kidding!" Ujarnya.
Terus terbeliak mataku. Dia ni mana satu? Aku hempuk dengan basikal aku baru tahu.
"Hah?" Aku sudah mula keliru. Tapi, air mukaku sudah menunjukkan yang aku lega.
"Saya belum berkahwin lagi, Tya. Calon isteri saya menyorok di Turki. Penat saya cari." Usiknya.
Jantung berdegup dengan laju. Aku telan liur.
Aku tak berani nak kata apa-apa. Takut dia maksudkan orang lain.
"Tya, will you marry me?" Terus dia tanya soalan maut itu.
Mataku meluas. Tetiba sangat soalan tu. Tak sempat nak reka skrip dalam kepala.
"Wahh, Uncle Zayden proposing abla! Say yes, abla, say yes!" Jerit Defne di belakang Zayden.
Ish budak ni! Sibuk je dia nak curi dengar.
Pipiku mula merona merah. Aku tekup mukaku. Malu.
"She's mine! Back off, weirdo!" Jerit satu suara dari arah pintu masuk taman.
Aku toleh ke belakang. Mangkuk mana pulak ni?
Terkejut aku apabila melihat Deniz dengan laju melangkah ke arah kami.
Defne juga terkejut terus mendepakan tangannya untuk menghalang Deniz dari menyibuk adegan aku dan Zayden.
"Defne, step aside!" Marah Deniz.
Mukaku jelas terkejut. Dan pelik. Dah kenapa adik aku ni?
Setibanya, dia di depan kami. Terus, dia tarik lenganku.
Buat pertama kalinya dia pegang lenganku walaupun berlapik.
Aku terus pandang wajahnya. Protective.
YOU ARE READING
Angel , His Special Protector ✓ (ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴇᴅ)
RomanceMisteri. Kegelapan. Kekejaman. Kisah cinta tragis... Tya Elmira atau lebih dikenali sebagai 'Angel', seorang gadis yang bekerja sebagai pembunuh upahan. Tiada perasaan.Namun, sangat bijak dalam mengatur strategi .Sikap penuh kejam sudah sebati dalam...