Pada ketika ini, Nora Danish masih lagi bersarang di Friendster dan hanya pada tahun depan, nama Nora Danish mula akan disebut-sebut dalam drama TV Puteri yang dilakonkannya sebagai minah kilang yang mampu beli handbag dan high heels yang mahal belaka.
Pada masa ini Neelofa mungkin pada masa ini masih di bangku sekolah, jadi pada masa ini sudah pastilah yang paling popular di negara ini ialah Fasha Sandha.
Entah kenapa orang gila-gilakan Fasha Sandha, hanya mereka saja yang tahu. Peningkatan nama Fasha Sandha ini bermula dari filem Razak Mohaideen yang aku rasa mungkin Mami Jarum Junior agaknya, menyebabkan dia ini ikon di dekad 2000an.
Melakonkan watak bajet innocent dan karektor lemah lembut, serta lembik nak mampus, menjadikan dia cukup digilai oleh lelaki Melayu. Perwatakannya yang manja (atau gedik sebenarnya), telah menyebabkan namanya cukup popular di kalangan masyarakat Melayu, selain Mawi.
Drama TV bersiri Natasha, yang berinspirasi dari sinetron Indonesia Bawang Putih Bawang Merah tiga tahun sebelum ini, melonjakkan namanya selaku pelakon paling popular sekitar tahun 2005.
Watak-watak yang sebegini yang diminati ramai Melayu, tetapi watak-watak sebeginilah yang dikatakan oleh bekas girlfriend saya (time ni dah clash dah pun) sebagai merendah-rendahkan martabat wanita.
Watak sebegini selalunya memerlukan lelaki yang lebih maskulin untuk mempertahankan dirinya dari dibuli. Ini mengikut ex saya, sebagai meletakkan wanita perlu dilindungi oleh lelaki.
Ini yang paling dibencinya dalam cerita Melayu, sebelum dia berpindah ke luar negara.
Drama bersiri jenis begini masih lagi berjalan di TV, tetapi evolusi watak wanita mungkin sudah berubah sedikit seperti drama Isteriku Luar Biasa, walaupun masih ada lagi drama sebegini seperti Nora Elena dan Rindu Awak 200% pada dekad 2010an.
Apapun, Fasha Sandha pernah menjadi modal lancapan pada ramai lelaki Melayu, serta menjadi cacian ramai wanita Melayu yang merasakan perwatakannya sengaja untuk gedik untuk menarik perhatian lelaki Melayu yang seksualnya dikekang oleh agama dan budaya.
YOU ARE READING
2000s
Historical FictionMenceritakan tentang dekad yang baru lepas tidaklah secool cerita dekad yang 2-3 dekad lepas. Tapi oleh sebab belum ada orang buat, aku buat. Buku ini untuk mereka yang ingin sandarkan pada kenangan mereka ketika berhubung dengan makwe dengan handph...