Kita Semua Adalah Generasi Kitar Semula

2.7K 95 12
                                    

Evolusi ialah sesuatu yang indah. Dengan memahami proses perubahan ruang dan masa, semakin kita dapat mengenali hakiki diri.

Tulisan ini terbit dalam minda semasa aku dan Uchan sedang hotboxing dalam keretanya (atau lebih tepat, kereta ayahnya). Dia sedang buka lagu dari kumpulan At The Drive In, One Armed Scissor.

Lagu ini ialah lagu memuja semangat muda remaja dekad 2000an. Seperti 90an ada Smells Like Teen Spirit, seperti Beat It dalam dekad 80an.

Tiba-tiba topik perbualan bertukar tentang bagaimana semua ini berlaku. Budaya pop yang ada hari ini mestilah datang dari sebelumnya dan sebelumnya.

Jauh sebelum 2000an, ketika zaman mak ayah saya, mereka pakai baju corak bunga dan seluar bell bottom, topik ni buat saya tiba-tiba teringat pada Eleena Terfaktab yang pakai seluar bell bottom semasa di PBAKL.

Eleena berkata dia peminat Donna dalam That's 70s Show, sebuah tv series lewat 90an dan awal 2000an yang popular di kalangan remaja yang lahir pada sekitar 1980an.

Tapi dah lahir 1980an apa kejadahnya kau boleh tahu pasal 1970an?

Tetapi disebabkan tv series itu popular, makanya kami yang remaja ini secara tak langsung revivalkan pop culture 1970an.

Dekad 1970an adalah dekad yang berwarna-warni disebalik ekonomi yang suram kerana boikot minyak oleh negara Arab kepada Amerika dan konconya. Dekad di mana kedua-dua Soviet Union dan Amerika Syarikat sedang mengalami stagflasi ekonomi.

Dekad Perang Vietnam sudah terlanjut hampir berbelas tahun, dan remaja Amerika sudah marah dengan establishment.

Dekad 70an muncul lah muzik seperti metal, punk, skin, ska, reggae, dan lain-lain lagi. Dan seni melawan establishment menjadi mainstream seperti John Lennon dan Iggy Pop, Sex Pistols dan The Velvet Underground.

Sekitar lewat 70an apabila Kraftwerk dari Jerman Barat muncul, serta asakan terakhir dari Tembok Sebelah Barat menyerang timur semakin kuat. Muzik elektro menjadi pilihan. Teknologi muzik sudah semakin digital.

1980an muncul angin konservatif yang kuat bertiup kencang di Amerika. Kerja-kerja Bush Yang Bapak sebagai Pengarah CIA mencantas dan menabur dadah heroin dan kokain di Amerika, serta War on Drugs - drama yang dicipta dari zaman Nixon digunakan untuk menyerang budaya counter culture dan menjelang 80an - mampos semua seni melawan ni.

80an menunjukkan kebangkitan golongan yuppie - golongan menengah yang muda bekerja di Corporate America - golongan muda kebanyakan tidak seperti pakcik-pakcik mereka yang kaki stoner dan mat hippie macam Tommy Chong.

Mereka mula berpakaian kemas dan angkuh, sepertimana filem yang menggambarkan dekad 80an paling tepat, Wall Street arahan Oliver Stone. Greed is good adalah kalimah paling kuat di minda mereka.

Dan di penghujung 80an ada krisis ekonomi, di mana Ronald Reagan di tahun pemerintahan terakhir, dan Pengarah CIA tadi - kini Naib Presiden - bertanding jadi Presiden.

Presiden Bush Yang Bapak mengangkat sumpah pada Januari 1989 dalam suasana asakan Tembok dari Barat sudah mula menembusi Timur. Dasar glasnost dan perestroika memakan diri Soviet.

Kehancuran Soviet Union dan blok komunis memberikan harapan baru pada para liberal dan penggemar pasaran bebas seperti Francis Fukuyama yang menulis The History of Man - mengatakan kapitalisme adalah cukup sempurna untuk evolusi manusia.

1990an menjengah tiba dalam suasana ekonomi makmur di sini sana. Di Malaysia, Dr Mahathir sentiasa dikenang sebagai Bapa Pemodenan, mula membina KLCC, Litar Sepang, Putrajaya, dan lain-lain lagi.

Kapitalisme sedang memuncak, tapi anak-anak muda rasa kekosongan kerana ibu bapa mereka dari generasi "greed is good" sedang sibuk bekerja.

Mereka ini adalah the latchey kids - mereka adalah generasi yang membesar tanpa ibu dan bapa kerana sibuk bekerja. Mereka belajar sendiri kehidupan ini tanpa pemantauan ibu bapa mereka.

2000sWhere stories live. Discover now