Segmen Snippet - dimana setiap tahun ada berlaku suatu kejadian yang kecil, tapi sangat signifikan terhadap tahun tersebut, akan ditulis sebagai mengingati suatu kejadian yang pernah berlaku, atau satu perkara yang dikongsi oleh semua orang yang kini sudah dilupakan.
Berikut adalah snippet yang berlaku pada tahun 2000.
1. Survivor - rancangan realiti tv yang popular pada tahun 2000, adalah rancangan realiti tv yang terawal dalam dekad ini. Beberapa orang diletakkan dalam pulau dan setiap orang akan terus bertahan sehingga setiap minggu bila ada penyingkiran. Orang terakhir yang terus bertahan di pulau tersebut akan memenangi pertandingan tersebut dan mendapat USD1 juta.
2. Californication - lagu dari kumpulan Red Hot Chili Peppers yang menggunakan konsep video game dan merupakan antara lagu yang popular pada tahun tersebut. Album Californication merupakan album yang paling meletup panas bagi kumpulan tersebut, walaupun personally penulis beranggapan album Blood Sugar Sex Magik pada tahun 1992 adalah album paling terbaik bagi kumpulan Red Hot Chili Peppers ini.
3. The Rock - tahun 2000 adalah kebangkitan bagi pegusti WWF The Rock, atau nama di surat beranaknya Dwayne Johnson. Bermula dengan karier pegusti dengan nama Rocky Maivia pada tahun 1996, Dwayne kemudiannya berada di dalam kumpulan Nation of Domination pada tahun 1997 hingga 1998, sehingga berlaku persaingan dengan Stone Cold Steve Austin dari tahun 1999 hingga 2001. Ketika tahun 2000, Stone Cold patah tengkuk dan menyebabkan dia perlu berehat, menyebabkan The Rock menjadi popular dengan menggantikan Stone Cold sebagai watak protagonis WWF.
4. Charlie's Angels - filem pada tahun 2000 ini popular, dengan dari asalnya dari rancangan TV 1970an lakonan Farrah Fawcett, dengan filem ini ada Drew Berrymore, Cameron Diaz dan Lucy Liu.
5. Mission Impossible: 2 - filem ini dilakonkan oleh Tom Cruise dan melonjakkan nama Fred Durst dan kumpulan Limp Bizkit ke satu level mainstream yang gila babs apabila lagu Take A Look Around menjadi lagu tema filem ini. Turut sama ialah lagu kumpulan Metallica berjudul I Disappear tetapi disebabkan Metallica ini datang dari dekad 80an, dan come back mereka somehow tak menjadi dan ia cuma jadi 'has been'.
6. SMS - SMS sebenarnya bermula sejak 1998 lagi di Malaysia, tetapi pada tahun 2000 ia mula berkembang. Pun begitu, SMS pada zaman ini tidak boleh mesej kepada telco yang berlainan. Contohnya jika anda menggunakan Maxis 012, anda tidak boleh mesej kepada Digi 016. Perkara ini kemudiannya boleh dilakukan pada 2001 apabila semua telco akhirnya membebaskan SMS dan semua orang boleh bermesejan bersama. Cumanya, kalau SMS sesama telco bernilai 10sen, manakala berlainan telco pula bernilai 20sen.
7. ADAM 017 - sebelum nombor 017 ini diketahui sebagai nombor Maxis, pada tahun 2000 ialah ADAM sebelum syarikat itu bankrap pada tahun 2001 dan diambil alih oleh TimeCel. TimeCel pula bankrap pada tahun 2002 sebelum Maxis mengambil alih nombor 017 pada tahun 2003. Selain itu, Emartel 013 juga ada, sebelum diambil alih oleh TM Touch pada lewat tahun 2000, sebelum sekitar 2003 diambil alih oleh Celcom. DiGi juga yang masih steady 016.
8. Gilmore Girls - rancangan televisyen yang disiarkan di TV3 setiap malam Ahad jam 11 malam yang sering membuatkan penulis sering tidur lewat kerana nak sangat tengok mak dia lakonan Lauren Graham yang "super-MILF".
9. Euro 2000 - pertandingan bolasepak Eropah pada tahun 2000 yang berlangsung di Belanda dan Belgium. Satu pertandingan bolasepak yang pada pandangan peribadi penulis sebagai "yang terbaik yang pernah dianjurkan setakat ini, sampai hari ini" kerana dalam pertandingan itu, semua pasukan dalam keadaan top-form dan mampu menang Euro 2000.
Kecuali England. Ehem.
Perancis muncul juara Euro 2000 melalui gol cantik David Trazeguet pada golden goal extra time.
10. MTV Music Awards 2000 - dimana pemain bass Rage Against The Machine, Tim Commerford memanjat stage ketika Limp Bizkit menerima award The Best Rock Act.
11. Rock The World pertama berlangsung di 1Utama pada 25 Mac, 2000.
YOU ARE READING
2000s
Historical FictionMenceritakan tentang dekad yang baru lepas tidaklah secool cerita dekad yang 2-3 dekad lepas. Tapi oleh sebab belum ada orang buat, aku buat. Buku ini untuk mereka yang ingin sandarkan pada kenangan mereka ketika berhubung dengan makwe dengan handph...