Shahin Adiy memarkir keretanya di kawasan rehat Tapah. Dia mematikan enjin lalu melangkah keluar dari perut kereta. Ayra turut melangkah keluar. Perjalanan masih jauh namun di hatinya terasa debaran semakin kuat. Buat pertama kalinya dia akan mengunjungi rumah keluarga Shahin Adiy di Kuala Lumpur.
"Aku nak ke tandas dulu."
Ayra sudah tidak tertahan hendak membuang air kecil.
"Tandas sebelah sana. Aku cari tempat duduk dulu."
"Okey."
Ayra bergegas menuju ke tandas. Dia melalui lorong gerai menjual buah-buahan. Laju dia menapak supaya segera sampai ke tandas. Orang yang lalu lalang di situ menghalang perjalanannya.
Ayra mencuci tangan di sinki. Dia membetulkan tudung yang dipakai. Setelah nampak kemas, Ayra melangkah meninggalkan tandas. Dia berhenti di sebuah gerai yang menjual jambu madu. Ayra membeli jambu dan mangga yang siap dipotong. Dalam kereta nanti boleh makan.
"Beli apa?"
Tersentak Ayra apabila disapa seseorang. Suara yang cukup dikenalinya. Ayra menoleh ke kanan. Dean sedang memilih buah.
"Ni."
Ayra mengangkat dua plastik buah siap dipotong. Dia rasa kekok bila bertentang mata dengan Dean. Namun, rasa itu cuba dikawal.
"Tak balik Kuala Kangsar ke?"
"Tak. Aku nak ke KL."
"Buat apa nak ke KL? Rumah siapa?"
"Er... aku mintak diri dulu."
Ayra terus beredar dari gerai buah. Dean tidak berhak untuk tahu tujuannya ke Kuala Lumpur. Dia juga tak salah untuk tidak beritahu tujuannya. Ayra mempercepatkan ayunan langkah.
Dia tercari-cari Shahin Adiy di tempat makan. Nun di hujung sana, Shahin Adiy sedang menantinya. Ayra menghampiri Shahin Adiy.
"Aku belikan kau teh ais. Minum tak?"
"Thanks. Minum."
"Kau nak makan apa? Aku tolong ambik. Nasi campur? Laksa? Mee?"
"Kau?"
"Aku nak makan nasi. Lapar." Shahin Adiy menggosok perutnya.
"Samalah. Nasi separuh, letak ayam masak kari dengan sayur."
"Sayur apa?"
"Tak kisah apa-apa sayur. Letak kuah kari banyak sikit ye."
"Okey."
Shahin Adiy meninggalkan meja makan. Ayra menyedut teh ais. Tekak yang kering telah dibasahkan. Pertemuan dengan Dean sebentar tadi masih mengganggu fikirannya. Lelaki itu seperti sedang mengekorinya. Ayra memerhati sekeliling. Kelibat Dean tidak kelihatan. Dia menarik nafas lega. Dia berharap agar Dean sedang menyambung perjalanannya sekarang.
Shahin Adiy kembali ke tempat duduk bersama dua pinggan nasi.
"Jom makan."
Shahin Adiy membaca doa makan.
"Kau dah telefon Datin?"
"Mama." Pintas Shahin Adiy.
Dia tidak suka Ayra memanggil ibunya dengan panggilan 'Datin.' Tak enak didengar. Macam orang luar pulak kalau panggil Datin sedangkan mereka sudah lama jadi suami isteri.
"Er... kau dah telefon mama ke belum?"
"Belum. Biarlah. Aku nak buat kejutan."
"Ish, janganlah. Mama tak suka aku."
Ayra tidak suka dengan idea Shahin Adiy. Bukan Shahin Adiy tak tahu, Datin Fadhilah tidak menyukainya. Wanita itu sanggup datang ke Kuala Kangsar untuk menyuarakan rasa hatinya. Datin Fadhilah membencinya. Datin Fadhilah tidak mengaku dia sebagai menantu.
"Kita cuba ambil hati mama. Kau pandai masak?"
"Boleh la sikit-sikit."
"Nanti kau masak makanan kegemaran mama."
"Mama suka makan apa?"
"Gulai tempoyak ikan patin. Pandai masak?"
"Boleh la. Sedap tak sedap tu tak tahulah."
"Tak apa. Kita masak sama-sama nanti."
"Kau pandai masak?"
Shahin Adiy tersenyum-senyum. Bila sudah tinggal bersama nanti, dia akan masak makanan istimewa untuk Ayra. Hari-hari masak pun tak apa kalau Ayra suka makan masakannya.
YOU ARE READING
Mak Datin, Isteri Cikgu (Tajuk Asal : Sebalik Senyuman)
RomanceAyra dihantui mesej misteri dari seseorang yang tak dikenali. Namun pengirim mesej tahu kisah silamnya. Kisah silam yang ingin dilupakan Ayra sehingga membawa dia merantau dari Sabah ke Semananjung, dengan harapan dapat memulakan hidup baru. Adiy ya...