part 15

251 10 6
                                    

ثلاثون يوم گافية للوقوع بالحب  ❤
صلوا على رسول الله  🌸
⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵ ⤵⤵

استيقظ فزعا بسبب الدق العنيف علي باب الغرفة ،نظر بجانبه فوجد زوجته استيقظت كذلك ،فنهض وفتح باب الغرفة وجدها ابنته
ماجد بقلق:مالك ي حبيبتي في ايه ؟
مايا وقد اقتحمت الغرفة: في مصيبة وانت لازم تصلحها،لازم توفي بوعدك ليا
ماجد بعدم فهم: مصيبة ايه بس فهميني
مايا بعصبية: زين خطب ي بابي ، لأ وكمان خطب مين؟! خطب قمر بنت سهام ،ارتبطت بالبت دي وسابني انا.
ماجد بهدوء:هي دي المصيبة ؟؟ وبعدين انتي قلتيها بنفسك،خطب مش اتجوز يعني ممكن يسيبها ف اي وقت وحتي لو اتجوزها ،اعتبريها نزوة من نزواته الكتيير.
مايا بزعيق: بقوبك ارتبط بيها يعني بيحبها،ولو اتجوزها وهو بيحبها يبقا مستحيل يسيبها
فرد ماجد بمكر: بس ممكن هيا تسيبه!
مايا وقد فهمت ما يقصده فقالت بإبتسامة خبيثة: نزواته الكتييير ،عموما هلاقيلها اكتر من حل ،بس لازم تكون موافق عليهم.
ماجد بمكر: لو ف الاخير هتبقي حرم زين الكاشف وهنقدر ندخل شركاته بسهولة ف انا موافق جدا.
مايا: قلبي ي بابي ،تصبح علي خير ي عوومررري  😂
كل هذا الحديث الدائر امام فريدة والدة مايا والتي لم يعيراها انتباها او حتي يسمحوا لها بالمشاركة في الحديث فقالت فريدة لماجد بغضب: ولا كأني موجودة  وبتخطط انت وبنتك لمصايب ،دا بدل ما تقولها كل شيء قسمة ونصيب.
ماجد بسخرية: قسمة ونصيب!!  تصبحي علي خير يا حنينة.
.......
استيقظت علي دق الباب ،قامت ووضعت حجابها ثم فتحت فوجدته امامها بكامل هيبته واناقته،كان يرتدي بنطالا اسود اللون وقميص ابيض وحذاء رياضي ابيض وصفف شعره تصفيفة عصرية ووضع عطره النفااذ ولكنها تكره رائحة عطره ولا تعرف السبب ،فارتدت للخلف محاولة عدم استنشاق تلك الرائحة فاستغرب فعلتها وقال:انتي كويسة؟
فقالت: ريحة البيرفيوم دي وحشة وبتتعبني
رفع حاجبه بدهشة ثم قال: هستناكي عشان نفطر واوصلك الچيم ،متتأخريش.
ثم تركها وتوجه إلي المطبخ.
ارتدت بنطال جينز ابيض اللون وكنزة صوفية زرقاء وحجاب ابيض وحذاء رياضي اسود وحقيبة ظهر سوداء ، توجهت إلي المطبخ فتأملها قليلا، انها تبدو كالتلميذ في اول يوم دراسي بتلك الحقيبة ،وضع الطعام علي المنضدة ثم قال: مش ملاحظة انك من يوم ما جيتي وانتي عمرك ما عملتيلي حتي كوباية شاي ،دايما انا بعمل ،شكل اكلي عجبك
قمر  هي تأكل: امممم.. اكلك مش حلو اووي، نص نص.
فقال بضحك : خلاص اطبخي انتي ودوقيني ،عاوز اعرف مراتي بتعرف تطبخ ولا انا اضحك عليا.
فنهضت قائلة: مضحكش عليك انت لسه علي البر وتقدر تغير رأيك.
زين: مستحيل اغير رأيي حتي لو بقيت ف المحيط. 
قمر:انت حر ،خلص بقا كدا هنتأخر
زين: انا مش فاهم انتي أكلتي ايه؟ انتي بالشكل ده هتختفي.
قمر : هو دا أكلي الطبيعي.
نهض زين قائلا: لو تعبتي ف الچيم كلميني اجي اخدك..

...
في السيارة
زين:عاوز اقول حاجة بس ياريت تفهميني صح وبدون طول لسان ولماضة.
قمر: قوووول
زين: الچينز مش هينفع تتمرني بيه.
قمر بنفخ: متخافش معايا لبس تاني ف الشنطة.
زين باستفزاز: معاكي لبس ايه.
قمر: معايا ليجين اسود وت......ادركت ما تقول فهتفت : انت مالك انت.
ضحك زين عاليا ثم صف السيارة نزلوا منها وتوجهوا إلي صالة الألعاب الرياضية ، قابلوا چين زوجة صديق زين، ما ان رأت زين حتي احتضنته قائلة : مرحبا عزيزي لقد كنت انتظرك.
تخشب زين في هذه اللحظة وشعر بنظراتها تخترق ظهره فأبعد چين برفق وكان مستعدا للحرب التي ستقام عليه من قمر فقال محدثا چين: عزيزتي ،هذه قمر زوجتي.
چين وقد لاحظت نظرات قمر:اووو عزيزتي ،انت جميلة حقا ،يا إلهي تبدو من نظرتك انك تغارين عليه بشدة ،حسنا اعدك انني لن اقترب منه هكذا ثانية ،فهو بمثابة اخ لي ،حقا تعجبني غيرة المصريين سواء رجالا او نساء ،حتي زوجي أمير يغار علي بشدة .
قمر: انا لا اغار
چين بضحك: ماذا تقولين يا فتاة ،لقد كدت ان تقتليني بنظرتك الشرسة ،حسنا زين يمكنك الرحيل الان وتركي مع هذه القطة لأعلمها الملاكمة حتي تتدرب عليك بالمنزل.
زين بضحك: ارجوك لا ،انا لا اتحمل غضبها ،علميها الرقص او شئ من هذا القبيل ،ثم ضحك عاليا عندما رأي تذمر قمر علي حديثه.

ثلاثون يوم گافية للوقوع بالحب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن