Tok! Tok! Tok!
"Assalamualaikum."
Zaileen terus menegakkan tubuhnya sambil menahan sakit. Kepalanya cuba mengintai siapa yang datang. Jarang jururawat mengetuk pintu sebelum masuk.
"Waalaikumsalam. Ooh Maira." Zaileen yang mulanya tergamam mula tersenyum. Dia cuba hilangkan rasa kekok dalam dirinya.
"Zaileen, sorry saya baru dapat datang." Humaira terus minta maaf.
"Tak apa. Duduk la sini." Dari katilnya Zaileen cuba menarik kerusi di sebelah katil. Tapi wajahnya jelas menahan sakit jahitan.
"Eh tak apa. Biar saya yang angkat. Awak kena rehat, jaga diri awak." Humaira segera meluru membantu Zaileen.
"Awak macam mana hari ni?" Humaira menyoal sambil membetulkan duduknya.
"Okay. Cuma sakit lagi kat bahagian jahit ni. Awak cuti ke hari ni?"
"Saya ambik off petang ni." Jawsb Humaira tenang.
"Ooh. Hmm awak boleh je datang sekali dengan Harris lepas kerja nanti."
Humaira hanya tersenyum nipis. Kemudian keadaan sepi seketika. Humaira menelan air liur pahit seelum memulakan bicara.
"Zaileen. Saya datang ni nak mintak maaf pasal haritu."
Zaileen terkedu mendengar kata maaf dari bibir itu. Namun, keadaan semakin kekok apabila air mata mula tumpah dari mata Humaira.
"Saya mintak maaf sangat. Saya tak tahu macam mana benda tu boleh jadi. Sekejap sangat tiba-tiba awak dah jatuh."
Hati Zaileen mula berdebar. Dia tidak salahkan Humaira pun dalam hal ini.
'Kenapa Humaira pula nak rasa bersalah? Ke memang betul Harris cakap dia yang buat aku jatuh tapi aku yang tak perasan? Tak. Aku yakin Maira tak tolak aku'. Bisik hati Zaileen.
"Saya mintak maaf sangat sebab benda ni, baby awak dan Harris gugur. Saya....saya rasa bersalah sangat. Saya mintak maaf." Semakin laju tangisan Humaira mengalir. Zaileen mula sebak.
"Maira. Saya tak salahkan awak."
Humaira mula memandang anak mata Zaileen.
"Saya yang tak patut cari pasal dengan awak. Kalau tak semua ni tak jadi." Sambung Zaileen.
"Tapi....Harris rasa saya yang salah."
Zaileen terdiam. Hatinya terasa sesuatu. Ralat pula Harris salahkan Humaira sedangkan Harris tiada di situ.
"Saya dah tak ingat apa yang jadi haritu. Saya confuse. Mungkin betul cakap Harris, saya yang salah. Saya tak patut biarkan kita kat tangga tu." Semakin merah wajah Humaira melepaskan tangisan.
"Harris salahkan awak? Maira, relax. Harris mana ada kat situ. Harris tu marah sebab baby dah tak ada. Biar saya yang cakap dengan Harris. Lepas kerja nanti dia datang. Awak tunggu kat sini dengan saya ya."
"Tak." Pantas Humaira tidak bersetuju.
"Saya tak boleh tunggu. Saya ada hal lain." Sambungnya.
"Oh...okay. Tak apa. Biar saya cakap kat dia nanti."
"Tak payah la Zaileen. Saya....saya tak nak Harris risaukan dah pasal hal hari tu. Nanti dia sedih lagi pasal baby." Wajah Humaira berubah seperti kecewa.
Zaileen berkerut melihat reaksi Humaira. Humaira terlalu rasa bersalah. Sedangkan dia yakin Humaira tidak mencederakannya.
"Zaileen. Saya mintak maaf sekali lagi sebab dah buatkan awak dan Harris kecewa. Saya dah buat awak gugur. Jadi saya nak awak jaga diri awak. Saya nak awak ada dengan Harris." Humaira mengelap air mata yang bersisa dan menenangkan dirinya.
YOU ARE READING
HUMAIRA
RomanceSatu kebetulan yang berlaku pada satu malam hingga menjadi peristiwa hitam bagi Humaira. Peristiwa hitam yang terpaksa menyatukan dua insan yang tidak pernah kenal sesama sendiri. Mampukah Humaira menerima yang kebetulan itu sememangnya takdir untuk...