Chapter 6 Office

13.4K 74 5
                                    

Telefon sam berbunyi. Bukan sebab panggilan, tetapi bunyi alarm. Menandakan sudah pukul 6 pagi. Dengan malasnya Sam bangun dan menutup alarm tu. Kalau ikutkan hatinya mahu saja dia sambung lagi tidur. Tetapi tak boleh. Harini hari isnin, sam kena pergi kerja. Sam berbaring dalam 10 minit, kemudia mencapai tuala untuk mandi. Masuk ke tandas yang dikongsi dengan bilik adiknya, melihat bilik adiknya yg masih gelap belum bangun. Adiknya tgh cuti midsem. Seronok la dapat tido, kata sam dalam hati.

Sam pun mandi. Selesai mandi, dia pakai baju dan menunaikan solat subuh.

Jam menunjukkan sudah 6.40 minit pagi. Sam turun ke dapur dan melihat kak yati orang gajinya telah membancuh kopi. Sam menuangkan kopi itu ke dalam tumbler kecil, mengambil sebiji epal dan sebutir pisang dan menuju ke garaj kereta. Proton Preve dihidupan dan meluncur laju keluar dari perumahan. Di dalam kereta sam menghirup kopi dan makan epal. Perjalanan ke tempat kerja mengambil masa lebih kurang sejam.

Sesampainya sam di pejabatnya, jam menunjukkan waktu sudah pukul 8.10. Sam pergi ke pantry dan membancuh kopi di situ pula. Kopi sini lagi sedap sebab dari coffee machine yang menggunakan biji kopi import. Sam menekan butang latte. Sam memang suka kopi susu. atau apa2 saja minuman bersusu.

Sambil minum, makan pisang. Sam bawa mug berisi latte tu ke mejanya. Di on kan komputer. Sam mula dengan membuka chrome. Layari wall fb nya. Sam klik artikel2 dan berita di link portal2 akhbar online.

Memang sam tak ada kerja sangat. Dia bekerja sbg IT dlm sebuah firma pembinaan. Hanya dia seorang saja background IT. yang lain semua berlatarbelakangkang pembinaan, kecuali tentulah admin.

Sedang leka sam scroll fb tiba2 Icha datang. (Rakan sejawat tapi department lain)
Seorang wanita umur lingkungan mid 20s dengan perwatakan menarik.

"Sam, tlg tgkkan pc aku ni jap, ada problem la"
"Problem ape?" aku pun bangun la ikut dia ke tempat dia.
"Pc aku ni problem la dgn Onedrive. Takleh connect, susah utk aku share file projek yg aku tgh buat ni"

Aku pun tengok la, mmg ada connectivity problem. Aku try godek2 tgk apa hal. run diagnostic, command prompt. Lama jugak aku pun tak tahu apa punca. Kejap ok kejap tak ok. Aku pun pegi ke server. Kat situ semua ok. Aku balik ke tempat aku, try run dianostic sbg perantara antara server dng pc Icha. Lama jugak. In the meantime Icha tak boleh nak buat kerja sgt. Sbb dia pakai Revit. Kalau pakai Autocad boleh buat individually. Icha mcm frust jugak, dateline dah dekat. Projek kena siap, sbb nak dapatkan detail BQ, sbb nak dekat nak tender dah. Kalau tak sempat buat, banyak tertinggal nnt alamat bnyk la VO. Nak extend agak susah, client ni fussy & strict sikit.

Aku pun troubleshoot pc dia. Lepas satu satu aku tgk

Lepas tu dapat la jugak aku solve connectivity ni. Ada bnyk benda yg aku kena udpate or tukar, mcm driver, software. Pastu internet connect asal pakai adapater, skrg ni direct connect guna Lan cable. semak sikit. tapi at least benda solve buat masa skrg.

Lepastu datang pulak problem lain. Bnyk software tak leh guna. adoi.

selidik punya selidik,

Autocad ada problem. Revit pun ada problem. Photoshop, in design, illustrator ok. Sketchup ok. Maknanya progran dari autodesk yg problem. Adobe ok. Vray tak ok. Try beberapa version. Sbb trimble tak stabil. Google sketchup 8 gak yg ok. Kena la pakai dlu sketchup 8, nak render pun. Jenuh nak kena convert downgrade dr pc lain. Nak dptkan model kt sketchup warehouse pun susah. Sbb model format latest. Tapi skrg bukan soal sketchup, skrg buat revit. Takpelah asalkan waktu sekarang ni revit boleh pakai. tu je. Sempat gak aku siapkan supaya revit boleh pakai. By the time dah siap dah pukul 3 stgh. aku pun tak makan lagi. punya aku focus buat kerja. punya nak tolong icha smpai tak kuar lunch. Aku pun dah lapar gile, aku turun la makan.

Perjalanan Nikmat BerahiWhere stories live. Discover now