Chapter 59 Lepas satu, satu

1.5K 35 4
                                    

Tengah hari rembang ni memang ngantuk, especially lepas makan, Biasalah tu. Sbb tu aku tak prefer sgt utk makan nasi or makan apa2 yg heavy yang kenyang2 time tengah hari. Mesti mengantuk punya. Ngantuk ni dia ada 2, satu sebab kita tak cergas atau boring. So bila kita stretching sikit, jalan2 pusing2 sikit. atau kita tgk apa2 yg menarik mcm lawak ke, benda yang menaikkan kemarahan ke mcm tgk post2 kat fb tu, nnt terus segar balik.

Ataupun minum air kosong, pegi ke luar jap, hirup fresh air. Sebab kadang2 otak kurang oksigen atau terlebih co2 kat dalam ruang tertutup, mcm bilik berekon. Memang mengantuk.

Sebab tu kalau centralise air cond system, dia wajib ada opening, 10% intake on fresh air. Kalau split individual unit biasa mcm kita dok pakai kat rumah ni takde. So kena la sekali sekala keluar. Kalau buka tingkap selalu tak elok utk ekon tu. Tak elok utk filter nnt cepat berhabuk dan compressor ekon sbb dia bekerja kuat utk maintain suhu tu, sebab udara sejuk escape. Lagi satu boleh menyebabkan terjadi pengewapan kat paip yang sejuk, so kebarangkalian tuk terjadi pengewapan dan air terkondensasi dan menitik tu tinggi..

Tu satu sebab la, kalau bab mengantuk ni. Satu sebab yang lain, sebab memang kita kurang rehat. We need ample rest time. For adult at least 7 jam sehari. Ramai antara kita tak cukup 7 jam pun. Sebab tu la mudah ngantuk. Makan pun tak jaga, tak makan balanced diet yg berkhasiat. Pastu tak mengamalkan gaya hidup aktif dan sihat. bertambah2 la cepat letih, lesu dan mengantuk.

Itu baru kira pasal jam, belum lagi masuk kualiti of sleep. Tido malam 7 jam tak sama dgn tido 7 jam waktu siang, Its not embedded in our body, becasue it clasheswiht our biological clock. Satu cara utk tahu sama ada kita ni cukup tidur ke tidak, boleh try satu eksperimen yang dinamakan Spoon Test. Boleh google utk tahu lebih lanjut. Tak susah pun.

kita cuma perlukan sudu atau garpu besi, dan tray besi dan stopwatch (guna phone pun boleh).

Caranya, kita baring atas katil(macam get ready utk tidur), pegang sudu, biar tangan kita tergantung tepi katil, bawah tu letak metal tray. Set masa, lepastu fokus untuk tidur, jgn fikir apa2 dah. Bila kita terlelap, kita akan terlepas grip sudu besi tu, dia jatuh atas tray besi, menyebabkan bunyi yang kuat, kita akan terjaga, dan terus tengok masa yg kita set sebelum tidur tadi. Kalau kita terlelap dalam masa 10 minit, bermakna kita kurang tidur.

Kadang2 ngantuk waktu tengah hari, mcm antara pukul 12-1 mcmtu, mmg normal kalau jenis bangun awal pagi pastu terus cerdas buat keje. Contohla kan bangun sebelum subuh, lepas solat subuh terus buat mcm2, tak tido balik. Mmg confirm ngntuk tengah hari. Sbb tu sunat tidur sebelum zohor(qailullah)..

Dengan masa dan kesempatan yang ada ni, aku pun browse la internet, cari artikel dan blog yang cerita apa2 saja tentang fesyen, design, dan textile. Baca untuk knowledge aku dan selok belok industri.

Tengah aku dok baca2 sambil nak hilangkan ngantuk tu, tetibe pintu bilik aku diketuk

tok tok tok

Ina pun masuk.

"Ni check yg b tulis ni silap ni." (ina)
"Yang mane ek?"
"untuk Kam Soon Trading" (Ina)
"Ape yang silapnye?"
"Amount dia 8799 bukan 7115"
"Camne boleh jadi camtu?"
"Ada u tertinggal awal bln lepas punya invois"
"Oh yeke.... U dah sign ke belum?"
"Belum lg, nasib baik i check td. I tanya balik kat Tania, sruh cari balik dlm file invois sebelum ni. Bahaya ni b, lain kali check betul2."
"Ye ke.. B rasa dah tgk betul dah"
"Tak betul tu.."
"Oh yeke. sori2. Nnt b akan lebih berhati2"

Tok tok tok

Pastu pintu diketuk lagi

"Masuk" (Aku)

Aqilah masuk. Dia letakkan beberapa helai dokumen kat aku. Sebelum dia keluar dia pandang Ina, senyum, dan berlalu. In the meantime, Ina pulak dari awal dia masuk tak berhenti dia pandang si Aqilah tu atas bawah, terbeliak bijik mata.

Perjalanan Nikmat BerahiWhere stories live. Discover now