Chapter 70

1.9K 50 13
                                    



"Zara citer dgn saya. Apa masalahnya.."
Zara tak terus bercakap. dia pause lama. "Entah la cik sam. Saya pun tak tahu nak ckp camne."
"Takpe, sekarang ni citer dulu apa yang zara rasa sekarang ni. marah? Sedih?"
"Entah la. Saya takut. Saya keliru." (Zara)
"Tentang apa?"
"Masa depan saya macamana nnt. Sampai bila nak mcmni?"

Ya.. My worst fear. Benda yang aku takut, eventually when reality hits you like that. AKu dah anticipate, tapi tak sangka seawal ni. Aku ingt mybe ada la lagi,3 4 tahun...
No doubt, setiap insan, at on point of his/her life akan terfikir pasal masa depan diorang. Especially mcm Zara yang tak ada apa. No education, no family, no friends, no qualification, no experience or skill or whatsoever. Dari kecik kehidupannya sgt limited. Dah kena jual sejak umur belasa tahun, sekolah tak habis, dipaksa bekerja sbg s3* w0rk3r.

Zara cerita yang dia rasa takut dgn masa depan. Sebab dia fikir nnt bila dia tak diperlukan, aku akan buang dia. Dia nak ke mana.. Dia tak tahu. DIa mati akal. Dia tak ada arah. DIa masih lagi tak faham apa2 tentang kehidupan luar. Bukan tak boleh independent, tapi rasanya sbb dia ni tak ada self confidence. Dia paling takut kalau terpaksa buat kerja2 lamanya dahulu, jual badan. Aku selama ni ajar dia macam2 dan banyak benda, mostly general knowledge, common sense, dan beberapa lagi skill kehidupan lain mcm apa nak buat bila situasi tertentu, perancangan dalam membuat sesuatu kerja, sedikit ilmu tentang duit dan kewangan....
Sebab dia ni mcm lurus sikit... dan kurang bijak la... tak pandai...
Sbb tu kena ajar..

Gaji zara yg aku berikan mmg sikit, rm700 je. Tp bagi aku & Ina, kami rasa berbaloi, sbb dia bukan buat keje ape sgt. Kemas rumah sikit2 je, dulu masa kt rumah parent aku dulu, org gaji lain ada, so keja dia mmg tak banyak, makan tmpt tinggal & barang keperluan lain semua kami sediakan.
Apa sgt la yg dia nak beli. Family pun xde, nak bg kat sape2 duit tu. Gaji dia rm200 aku bagi kt tangan, baki ,rm500 bank in. Aku dah buat kt dia akaun tabung haji & ASB. Setiap bulan masukkan gaji dia rm50 utk TH rm50 utk ASB. Aku juga ada laburkan rm50 sebulan dari gaji dia utk unit trust yang lain yang lagi untung. So dia ada la masa depan yang terjamin jugak la nanti at least. AKu juga tak lupa ut kcarum dia KWSP & socso. Baki duit gaji bulanan sebanyak Rm350 setiap bulan dah bertambah jadi ribu ribu dah, sbb dia memang tak guna. Terkumpul je dalam bank tu tak jadi apa.

Duit tangan dia pun dia tak sentuh. Tak tahu nak beli apa katanya. Fon dia pun aku belikan kat dia, tu pun kami ajar dia guna smart fon sbb tak tahu guna sbb tak pernah ada. Ajar dia guna apps, ajar dia cara browsing cari info. Online banking kami tak ajar sbb takut bahaya nnt jadi apa2.. Kalau dia nak beli apa2 online, kami yg tlg belikan. Jrg la dia mintak beli, kalau mintak pun benda murah je, benda tak sampai pun rm 50, kadang2 kami belanja je dia...
Kami ajar ni semua utk kesenangan kami utk kami nak suruh dia apa2, supaya dia boleh independent, also kalau terjadilah apa2, dia terpaksa survive sendiri, at least dia ada la sedikit skill dan pengetahuan. Tapi itu yang dia takut, dia tak mampu lagi nak berdiri di atas kaki sendiri.

"Xpe zara. Zara boleh keje dgn kami selama mana zara nak. Kami pun in-Sha-Allah akan terus ambil Zara bekerja. Bukan setakat bekerja saja. Zara pun mcm dah jd sebahagian dari hidup kami. Jgn risau. Kami takkan buang zara. Tp biasalah, apa yg kami ajar tu, utk kebaikan zara juga, dan just in case apa2 jadi nanti." Terang aku dengan panjang lebar. Zara tak bercakap cuma terdiam. Tak lama lepastu, air matanya mengalir deras.

Zara mengingati kisah silamnya yang perit. Kena jual. Kena paksa bekerja, mcm jadi slave, sbb tak dapat duit pun, cuma dpt tempat tinggal dan makan. Mcm banduan sbb tak boleh ke mana2. langsung tak ada kebebasan. tak boleh keluar. Makan pakai tempat tinggal pun teruk sgt, lebih teruk dari setinggan. Bilik m3l4c*r je yg ok sikit sbb ada katil dan tilam. Tapi tu lah, kena buat s3x sampai dia tak lalu. Tanpa dpt upah. Hanya mkn minum dan tmpt tinggal dan pakaian yang diberikan.
Dia bersyukur sgt dpt berjumpa dgn Sam. Hidupnya berubah. Tapi pada masa yang sama takut kalau tali yang dia bergantung sekarang tiba2 putus atau hilang.

Perjalanan Nikmat BerahiWhere stories live. Discover now