"SAMM!! APA KAU TERHEGEH HEGEH LAGI TU, CEPAATTT!!" Tempik staff sarjan Azman.
"Baik staff!" Sam membalas separuh menjerit.Badan sam yang agak besar, menampakkan dia sikit struggle untuk nak merangkak bawah kawat duri tu. Ternyata dia kruang lincah apabila on the ground. Tetapi dia masih lagi pantas dan tangkas utk halangan selebihnya.
Aku ni actually tentera. Aku join Wataniah lepas habis degree. Aku enroll sbg LLP wlpn dah ada degree. Sbb senang. Kalau masuk pegawai tak bnyk kekosongan. So aku kursus sampai sebulan fulltime. Dapat tauliah. Lepas tu ada siri latihan. Lepas tu kalau ada rezeki nnt aku masuk kursus utk naik jd pegawai. Takperlah sebagai prebet dulu. Nanti2 la jadi leftenan muda. So immedietlly lepas habis degree aku join. Botak. Susah wooo.... Mmg kena teruk gak la.. Tapi berkat aku join PKBM darat selama 5 tahun kt sekolah (pangkat sarjan), dan 5 tahun join Kor SISPA(Pertahanan Awam) kat U, jadi tu memberi sgt bnyk advantage kat aku. Actually waktu mula2 masuk U tu aku dilema nak masuk Palapes/Rotu(Wataniah Universiti) ke tak. Teringin sangat, tapi aku takut terlalu time consuming dan susah aku nak hidup maintain belajar, at the same time aku pun nak merasa life sbg universiti student. Kalau masuk palapes mostly tak dapat la. busy kot setiap weekend. takleh la nak macam2. dgn nak siapkan assignment lagi study lagi. Last tu aku pilih SISPA. Ok gak, at least aku banyak belajar. Aku kan suka belajar macam2. Tapi, sekarang ni macam terfikir kalau aku join palapes dulu, mesti aku takyah dah join wataniah dgn pgkt LLP. Dah boleh pakai satu paku, leftenan muda dah. chewah. Ntah2, kalau aku aktif, silap dah boleh dapat naik pangkat leftenan lpas grad. Adeh. tapi takpe lah. Masuk SISPA pun bnyk kenangannya. Kalau tak sebab SISPA takkan aku berjaya dapat banyak ehem2 waktu kat Universiti dulu. Kisahnya, nanti2 la aku cerita hehe...
Lepas aku dapat tauliah sbg Prebet Askar Wataniah (AW) Rejimen 5xx,sambil turun training, aku dok usha2 jugak jabatan2 uniform lain.
Saje nak story la kan. Kita ada APM, kita ada RELA. Ramai yang tak tahu sgt fungsi dan tugas APM (JPAM) & RELA. Dulu dikenali sbg JPAM Jabatan Pertahanan Awam, sekarang dah dinaik taraf jadi Angkatan Pertahanan Awam (APM). Juga dikenali sebagai Civil Defence di seluruh dunia. Peranan diorg ni macam Bomba, menyelamat & operasi dalam bencana. Semua org pun tahu yang tu. Umum. Tapi kalau ada darurat perang, APM ni berperanan utk selamatkan civiliance dari warzone ke tempat selamat. Dan berperanan utk melindungi bangunan dan infrastruktur kerajaan dari damage. Lebih krug macamtu la.
RELA pula sebenarnya Militan Negara. Kita dok nampak je diorang jaga parking, jaga jalan waktu kenduri, jadi guard, jaga crowd utk event2, tapi peranan diorg waktu darurat perang penting juga. Ahli Rela yang terlatih tahu menggunakan & menyelenggara senjata terutama M16.
Baru2 ni PKP kan, baru la kita nampak peranan RELA dan APM ni menonjol sikit. terutama ni ESSZONE, Sabah. Rela berperanan utk membantu pihak berkuasa dalam pemantauan dan kawalan pergerakan. Sebab sana bahaya lanun dan penceroboh filipina.
Dan satu lagi, Jabatan Bantuan Sokongan Malaysia. Yang ni berperanan sebagai bantuan tambahan untuk unit2 macam polis bomba tentera. Dlm JBSM ni bnyak. Dia boleh berperanan macam bomba, macam polis & tentera. Dia bnyk cabang. Sebab orang awam yg join. kebanyakannya porfessional la. Siap ada unit khas lagi. Bomba ada STORM. APM ada PASPA. Maritim ada STAR. Imigresen ada PASTAK. AADK ada STRIKE. JBSM pun ada unit khas.
Sebab aku rasa Lambat sgt lak nak naik jadi pegawai AW ni. Aku amek keputusan untuk daftar utk sertai JBSM. Yg ni mudah utk terima pegawai. Macam biasa, apa2 jabatan dalam kerajaan, asal ada degree je boleh apply utk jadi pegawai. Aku pulak dah ade tauliah Askar Wataniah. Ada 5 tahun pengalaman aktif dalam PKBM. Lepas tu pengalaman aku dlm SISPA berpangkat PKS Sarjan yang bertauliah. Kiranya portfolio & resume aku gempak la jugak. Memang mudah utk diterima masuk utk dpt pangkat tinggi. Modul2 yg aku belajar waktu SISPA, waktu training Askar Wataniah mmg sgt membantu. Selalunya kena kursus solid seminggu atau 6 minggu (weekend). Tapi aku tak perlu. Cuma kursus 2 hari, aku terus dapat tauliah. Aku boleh pilih mana2 divisyen yang aku nak sbb knowledge & experience aku. Aku pilih untuk masuk dlm department multi disciplin unit. Aku terlibat dgn bnyk operasi2. Aku punya tugas plg menyerlah waktu PKP. Akan sampai chapter tu. Nantikan.
YOU ARE READING
Perjalanan Nikmat Berahi
General FictionKarya sulung Dino. 18+ Sebuah cerita dewasa, untuk 18 tahun keatas sahaja. Budak2 stay away. Ikuti main character Sam, seorang pemuda, chic magnet yang simpm cuck dan suka femdom yang selalu lucky score dengan perempuan, dalam kisah harem. Sam anak...