Chapter 50 Perubatan Hybrid

1.8K 24 0
                                    

Suatu malam minggu, Sam duduk di hadapan pc, bersembang dengan kawan2 universitinya melalui method teleconference.. Di skrin terdapat berbelas belas user, hampir kesemuanya on camera dan majoritinya lelaki.

Aku sembang2 dengan kawan2 lama masa kat unversiti dulu. Kawan sama batch. Satu kelas, satu lecture. Satu kelas ada 20 org lebih. 1 lecture ada 3 kelas. Ada 2 lecture group utk 1 batch. Mostly ni satu lecture group. Ada jugak, 3-4 org dari lecture group lain yg rapat masuk dlm geng kami.

Saja sembang2 nak tahu perkembangan kawan2. Time2 covid ni mana boleh lepak jumpa, so online jelah jawabnya,

Tanya khabar, progress, status kawan2 semua. Ada yang doing quite well, ada yang biasa2, but some others not so lucky.

Bidang IT ni pelik sikit. Di zaman yang booming with IT ni, yg semuanya guna IT ni, sepatutnya demand for IT graduates patutnya mencanak, but somehow, its not really the case. Dalam hal ni, macam pelik sikit.

Bagi yang dalam line Networking, Security, Database, or Bussines Informative System (BIS/Bussines in IT) semua tu oklah.

Tapi sekarag ni agak susah jugak. Sebab ramai yg dah celik IT, so, ramai juga yang belajar sendiri dan explore on the software and technicality, sbb org2 sekarang dah terdedah kpd teknologi in early age, and access on that info pun plenty. Banyak jugak sumber mcm video tutorial, stack overflow yang contribute kpd problem solving benda ni, org yg bukan bidang IT pun boleh la sikit2 nak venture out on this stuff.

So competition for a spot ni quite tough.

Pastu pulak tak banyak company nak hire IT staff ramai2. Dan ramai juga staff2 IT kena buat tugasan lain, selain dari tugasan official, spt digital marketing & content creator.

Sebab nak cut cost operasi dari hire ramai org, so hire sikit org yg boleh perfom macam2 task. Sebab task tu sikit2 jer.

Sebab memula tu renyah nak buat, nak setup the thing from scratch, but bila sistem dah established, dah matang, once the autonomous have kick in, its a fair easy. Dah tak banyak sgt keje nak buat, just remote maintenance dan monitoring je lah.

So sbb tu company2 ni outsource je IT dept diorg. banyak jugak company2 kecil dan ramai jugak yang baut freelance job ni..

kami tele conference bersembang2. People come and go. Ada yg logout, pastu diganti dengan org lain log in. Punya lama kami sembang2, dari pasal kerja, isu2 semasa, sampai cerita2 lama kami. As for aku aku nak bercerita sgt pun takde sgt la. Sbb aku lari bidang jauh gila. Kerja pun tak merasa sgt bab IT ni. So aku bnyk dengar je la diorg berbual. Dpt new info dan update ttg whats going on in the industry. At least takde la tertinggal jauh sgt nnt. Personally aku felt left out sbb tak kerja dalam bidang. Bila diorang sembang2 psl kerja dlm group whatsapp, aku cuma dpt baca je lah, nak mencelah takleh.

So dlm conference ni, aku nak cite hal aku pun segan. Takkan nak citer kat org aku ni saudagar lingerie lak. Haha, mau kena bahan aku, habis la jatuh imej aku. So aku just bagitahu kat diorg aku kerja bahagian clothing and fabric je la. Nanti2 la aku reveal kat diorang sikit2....

Kami continue utk sembang2, sampai la lewat malam. Lepas sorang, sorang sign off, tggl la beberapa je, pastu kami pun end the session. Aku tengok dah pukul 1 lebih. Aku pun panjat katil dan tido sebelah Ina yang dah lama terlena. Sebelum lena, sempat lagi aku lancap dan pancut kat punggung dia. Geram sgt, dia pakai satin night gown yg sgt singkat, tido terselak habis, nampak panty jenis low waist cotton girls brief warna rose pink.

Pagi aku bangun agak lewat. dah pukul 8 stgh. Aku mulakan hari aku dengan minum air kosong, dan buat light stretching. Disebabkan Morning stiffness, so tak dapat buat rengangan yg banyak.

Perjalanan Nikmat BerahiWhere stories live. Discover now