Chapter 19 Further study

3.8K 57 5
                                    


Tengah aku leka main game, fon aku berbunyi. Ada mesej masuk. Aku tak endahkan pada asalnya. Sebab mesej, bukan whatsapp. Mesej jrg masuk, kalau masuk pun bnyk noti tak penting. Lepastu aku belek jugak. Dari nombor mesin. Aku open text. Dari universiti katanya. Disuruhnya aku check emel. Aku pun minimize game dan check email.

Aku telah dapat tawaran utk menyambung pelajaran dlm peringkat master. Sebuah universiti tempatan berhampiran dengan ibukota. Yes terjawab jugak akhirnya. Setelah sebulan lebih lepas interview.

Kazen Lia pun sama sambung master di U yang sama. Bidang lain lah of course. Master pengajian course work full time.

Aku fikir ni la masanya & peluang untuk aku blah dr company skrg. Keje yg boring & tak berkembang

Bincang dgn ayah aku. Dia tak bagi berhenti. Aku masuk company pun thru cable. Bapak aku ckp just keje as part time. Dpt la gaji walaupun tak kerja. On paper je. Supaya diorg dpt keluarkan duit. Ok la rm800 sebulan sbg gaji part time & elaun smbung belajar.

"Taknaklah Sam. Nanti apa pula orang kata. Waktu sekarang pun dah rasa tak best. Bukan menyumbangkan apa2 pun dalam company tu."

"Buat apa nak fikir pasal apa orang kata. Lagipun bnyk jugak porjek yg company tu dapat, baba jugak yg bagi or reccomend."

"Ye lah, tapi diorg bukan faham sgt psl benda tu semua. Yg diorg tahu, diorg jeles."

Kami sembang dan bincang dengan lama dan panjang. Last sekali, keputusann dia adalah aku akan kekal sbg staff part time, tak perlu langsung utk aku ke ofis dlm tempoh pengajian tu. Walaupun cuti sem. Macam work from home lah, atau remote working dia panggil. Tapi, keje apa sgt yg aku nak buat, mmg takde. So kiranya mcm dapat gaji pree je lah. Dan lepas habis je belajar, aku akan resign dari company. Kiranya aku takyah berdepan dgn staff2 yg dengki tu. Dan lepas tu dan akan bekerja dgn salah satu company yg JV dgn company bapak aku. Cable lagi, Aduh.. Ah lantak la. malas fikir dah.

Kawan2 aku takde yg sambung. So, takde la nak sewa rumah sekali. Lia pun sama. Kawan2 dia takde yang sambung belajar. Last kami cdg nak duduk sekali je. Biasalah family kami sporting & xsyak ape2 pun. Dan diorg tahu kami mmg rapat sgt2. So aku cari rumah sewa. Agak problem nak cri rumah sewa yg org bg dok laki pompuan. Aku mintak Ah Seng carikan. Owner cina selalunya okay. Pendek cite, dpt la satu homestay. Cari homestay sbb xyah fkir dah psl perabut nak dok pun dlm 2kejap je 2 tahun plg lama. Mahal pun xpe tarahal... Wlpn smpai seribu lebih sebulan, kongsi 2 org plak tu.. xkisah. Bila dah duduk jauh dgn family ni aku ada satu udea gila. Apa idea tu. Tunggulah next chapter ye...

Dak lah gurau je. hahahaaa....

Idea aku ialah nak hire seorang perempuan sbg org gaji yg jugak 'servis' aku. Servis ehem ehem. Walaupun aku ada Lia, tp aku nak gak org lain yg boleh juga jaga hal2 rumah. Mcm cuci masak basuh baju, pegi kedai... Aku bukan tak boleh buat semua tu. Aku tahu je buat kerja rumah walaupun ada bibik. Aku pandai je buat kerja rumah. Setakat basuh baju, masak, kemas rumah, takde hal lah. Dah biasa buat. Sebab parent aku tak manjakan aku. Lagipun aku membesar bukan dgn kemewahan sgt pon. Sebelum ni kami orang biasa2 jugak. Waktu belajar diploma & degree dulu pun aku buat semua sendiri je. Tapi, saja2.. Alasan je buat kerja rumah tu. Tujuan asalnye nak bersedap sedap. kah.

Macamana caranya aku tanya2 dan iklankan kt kengkawan yg otak gila2 dari golongan tak berduit ni. Pendek cerita dapat la sorg ni Aisyah. Aku conduct interview. Kasitaw kat dia psl tugas dia. Last sekali tanya dia betul ke, sanggup tak nak servis. Gaji mmg lumayan rm1.3k sebulan. Makan tmpt tinggal sedia kot, dok sekali dgn kami. Lumayan beb. Parent aku plak mana pernah tanya bab2 ni. Diorg mmg bg aku rm700 sebulan waktu aku belajar dlu. Awal2 sem bg lg 2, 3k. Setiap kali jumpa mmg diorg hulur la dlm 4, 5 ratus. Tu dulu taw. Skrg lagi la.. Aku jangka mau dapat seribu plg koman pun.

Perjalanan Nikmat BerahiWhere stories live. Discover now