Chapter 42 New Job

1.6K 42 3
                                    


Skrin telefon menunjukkan disebalik talian ialah tn Azman pegawai atasan aku dlm JBSM yang menelefon ku.
Katanya mlm ni ada latihan integrasi dgn PDRM & Pasukan Tindakan Cemas Malaysia (PTCM).
So eksesais ni focus mainly on kolaborasi dgn pasukan tindakan cemas malaysia dlm memantapkan aturgerak antara organisasi yang terlibat.
Exercise within beberapa organisasi takkan happen just like that.
Mana boleh nak ada latihan bersama out of the blue.
Patutnya dah di-uar uarkan beberapa hari kalau tak minggu sebelum.

Ok lah cerita sikit pasal Pasukan TIndakan Cemas Malaysia ni. PTCM ni ditubuhkan pada tahun 1988 dengan nama Pertubuhan Bantuan Rakyat Wilayah Persekutuan dan officilaly name as PTCM pada tahun 1998 & berkuatkuasa pada 2010. Sama jugak spt Rela, & JBSM, PTCM sbg pasukan bantuan/auxilary/sokongan. Bantuan yang selalu diorg buat spt bantuan rescue banjir. PTCM ni sukarelawan. Takde gaji. Totaly sukerala/volunteer.
Boleh kata Macam unit Amal Pas lah. Mcm jugak dgn skuad sabil, under Umno. Tp tu under parti politik lah. PTCM ni dulu NGO pastu diserap bawah seliaan kerajaan.
PTCM ni pun ada beberapa skuad, antaranya, skuad bomba bantuan, skuad paramedik, skuad penyelamat, skuad awasan(vigilante), skuad kebajikan dll. Sebijik macam JBSM.
Pernah juga bertugas dgn unit amal masa bertugas sbg JBSM dulu. Unit amal pun bnyk kor. Contohnya Kor kebajikan, kor tarbiyah dan dakwah, kor medik & penyelamat, kor trafik & lalulintas, kor logistik, kor kejuruteraan etc..

So dlm eksesais kali ni yg diketuai PDRM, dijalankan pada waktu malam ni jugak. Which is sgt pelik. Selalunya kalau latihan dibuat waktu siang. Kalau waktu malam ni utk operasi yg sebenar. Tp takpelah, maybe latihan utk buat operasi mlm la kot.
So takbnyk sgt aktiviti. Bermula dgn taklimat. Aturgerak aset. Integrasi arahan(chain of command). Last sekali diakhiri dgn latihan serbuan premis.

"Lain mcm latihan kali ni" (Hasrul)
"Tu lah" (Umar)
"Aku rasa kan, mesti diorg punya intention utk serah rondaan ops benteng kat unit2 bantuan mcm kita. Lepas tu polis & askar fokus utk berlatih perang" Kata Pejo. Pejo ni antara kawan aku yg rapat jugak la dlm JBSM. Dia sama mcm aku pegawai. Jugak sama dgn aku dlm multi discipline unit & tactical unit.
"Hoh kesitu pulak engkau" (Ismadi)
"Yelah kalau tgk keadaan dunia skrg. Dgn krisis Laut China Selatan sekarang. Tengok je la konflik negara Asean dgn Laut China selatan. Negara2 jiran dah memperkaya military asset diorg. Shopping sakan wey, Phillipine yang noob tu pun beli itu ini, Indo jangan cerita la, mmg gigih sejak dulu. Negara kita je ketinggalan. Kaji kaji kaji, itu je, tak habis2." Terang lagi is Pejo. Ya dia mmg bijak & sharp. Dia ni boleh dikatakan rival aku la gak. Org selalu la cakap2 pasal kami. Pejo ni hebat gak. Tapi berbanding dgn aku, aku ada lagi bnyk advantage, sebab tua setahun, dan portfolio aku lagi gempak, haha.. Kalau dari segi pengatahuan dan leadership, kami lebih kurg, Pejo lebih sikit kat kekuatan fizikal, tapi aku bnyk advantage kat politic, contact & cable. haha....
"Betul ke mcmtu?" Tanya Umar kat aku.
"Entah lah" (aku)
"Takkan tak tahu pape kot, dlm watsniah takkan xde cerita apa2?"
"Buat masa ni belum ada apa2 lagi la."
"Takkan tkde dengar ura2 desas desus?"
"Takde lg. Kalau ada pun, aku xleh ckp"
"Alah, kedek la kau, dgn kitorg pun nak berahsia ke, bukan dgn org lain" (Pejo)
"Yelah bahayaz benda2 sensitif mcm ni mana boleh senang2 reveal. Kalau bocor info ni, smpai kt tgn org yg tak sepatutnyaz haru"
"Alah, dgn kami2 je, lgpn setakat info sikit2 je, bukan info yg betul2"
Kami pun sembang2 lagi, diorg nak korek2.. Pejo yg semangat tadi dah tone down, org lain pulak yg jadi semangat & beria. Aku agak annoyed. Sebenarnya aku tahu, si Pejo ni pun interested nak korek rahsia, tapi pura2 tak minat, buat2 aloof, ah nyampah.


********


"Darlin" (Marz)
"Hm?" (Aku)
"I rasa nak buat bisnes baru la"
"Ha, bisnes apa pulak?"
"A new bussiness, setup a new company." (Marz)
"What kind of bussiness?"
"Fashion"
"Fashion? In these times? Are you sure?" (Aku)
"Yes, already talk with the team & Datuk Leong"
"Ok. So how?"
"Diorang kata ok" (Marz)
"So what item yang u nak jual?"
"I was think untuk jual baju2 perempuan."
"Well, obviously, haha"
"Nak focus more on undergarment. Underwear, bra, panties, lingerie" (Marz)
"oh really?" aku pandang dia
"I gak nak u be part of that team."
"Yeke?"
"yes dear."
"Bisnes pakaian dalam wanita?" (aku)
"Yes"

Perjalanan Nikmat BerahiWhere stories live. Discover now