Chapter 5 Kak Damia

13.6K 87 16
                                    

Harini balik kampung belah mak aku pulak.

Mak aku 5 beradik. 4 pompuan sorg laki. Mak aku last sekali. So sepupu aku semuanya dah beso2 belaka. Mostly dah kawin, dah ada anak. Diorg ni pun boleh tahan semua kerja besar2. Golongan berduit. Tapi sama jugak dgn belah ayah aku, diorg ni humble. Yelahkan sbb org dari kampung, membesar pun masih sama nilanya.

Rumah kampung belah mak aku ni typical rumah kampung. Tapi saiz agak besar jugak sebenarnya. Rumah atas kayu original, bawah batu. Actually rumah ni sebelum renovate bawah, dah mmg tambah kt atas. Ok biasalah kan rumah kampung kan tinggi sikit, lepas tu selalunya lama2 diorg akan jack naik rumah tu bg tinggi & buat rumah bawah kan. Standard la kan. tapi sebelum rumah ni di jack naik & ditambah ruang kt bawah rumah ni pun dah ada beberapa siri extension. Tapi pakai kayu, ikut design rumah asal, tradisional melayu. Korang tahu kan yg design rumah melayu ni dia modular. Dari kecik smpai besar. Rumah basic selalunya ada serambi, anjung, rumah ibu, rumah dapur. Lepastu dia boleh tambah bg besar dgn tambah selang, kelek anak, pelantar, serambi sama naik, macam2 lagi ikut bajet & keperluan. Itulah yg berlaku kt rumah nenek aku ni. Dari asal 3 bilik jadilah 5 bilik dan ada 2 ruang tamu & dapur yg bsar. Lepastu rumah ni di jack naik jd tinggi & tambah ruang kat bawah, jadi 2 tgkat la kan. Bawah tu dah buat kemudian, pkai batu. So tambah bilik & ruang yg lg bsar. Dapur pun pindah bawah. Dapur asal dijadikan bilik & ruang keluarga untuk rehat. Kira mcm ruang tamu jugaklah, selalu nya kami sepupu2 ni lepak tido situ.

Biasalah dah makin lama, ahli keluarga main ramai, sikit2 renovate bagi besar. tambah bilik. tambah ruang. besarkan dapur, tambah tandas. Walaupun dah bnyk renovate, tapi belah depan masih lagi kekal cantik orignal tradisonal. Bnyk yg ditambah tu belah belakang. Tepi ada la sikit, tapi belakang sikit, still tak mencacatkan facade depan rumah ni. Masih lagi nampak tradisional. Rumah ni sekarang ni dah ada 8 bilik. 8 bilik tu satu tu bilik nenek, 5 mak cik pakcik sorg satu. dgn 2 bilik sepupu, satu utk laki, satu sepupu pompuan. So parent aku ada bilik. dulu selalu la aku dok kat bilik parent aku utk letak beg, salin baju semua. tapi dah lama2 dah besar, aku tak dok dgn diorg dah. sbb bilik kecik je. kami adik beradik 3 org, dah 5 org.. sempit. so kami anak2 ni park kt luar je la baju2 kami, dan kalau nak salin2. Diorg ni sporting jugak, tapi tak se sporting or social or sempoi or open minded or whatever u call it, macam belah ayah aku la kan. Sebab tu ada bilik2 utk sepupu laki & sepupu pompuan.. Bilik tu tak besar pun. Selalunya buat letak barang2 & salin2 je. Kalo nak tido selalunya tido kat ruang tamu. Ruang tamu pun besar & ada 2. yg belah ruang tamu utama kt depan bawah tu sepupu laki tido situ. Ruang tamu yg kecik sikit kat atas sepupu pompuan yg dok situ. Rumah ni ada 1 tandas (kecik), 1 bilik air yg ada tandas, (besar) dan 1 bilik mandi(kecik)... Dan ada satu tandas kt luar rumah. Tandas original. Siap ada perigi lagi. Tandas ni jarang org guna. Sbb jauh ke luar kan. Kalau malam, lagi la xde sapa berani guna..

Belah mak aku ni kulit dan muka diorg biase2 je. Standard melayu. Kulit sawo matang. Tp cerah la jugak. Xde la gelap sgt. Muka pun ok lah just nice, ada gak rupa, xhensem ke xlawa ke burok jauh sekali.. tak la mcm belah ayah aku, semua putih2, lawa2, hensem2... Tapi belah mak aku ni body diorg semua ni ya tuhan, mmg power betul. Semua jenis ramping, curvy, tetek besar. Body yg sgt menggiurkan. Diorg mostly kurus ramping je, xde la body sedap ada isi mcm jenis belah ayah aku. Tapi tetek tetap padu. Yg laki pun mostly kurus2 & muscular. Body pun cantik jugak. Xde yg gemok2 atau kuris kering. Tapi yg paling menonjol adalah family anty mar & uncle shukri. Aunty Mar ni kakak mak aku sulung. Mak aku bongsu. Aunty mar & uncle shukri ni bljar oversea. Uncle shukri anak millionaire. Kaya gila babi. Anak2 dia semua study oversea. Social habis. Ada 3 org anak. Semua bljr oversea. Kak ani, abg zul, kak intan. Kak ani & kak intan free hair. Abg zul kawin dgn kak lin, pun freehair. Anak org kaya jugak. Depa ni plg lawa & hensem. Plg stylo & bergaya Org kaya la katakan. Tapi still humble. Respek. Kak ani wlpn dah nak dkt 40 tp still lawa nmpak mcm baru 30. Balik kmpg pun boleh tahan seksi gak, selalu pkai t shirt & seluar ketat, kdg2 paras tulang kering je. Kalo ikut xde la seksi mana, kalau family belah ayah aku tu kira biasa je, diorg lagi seksi. Tapi kalo ikut norm family belah mak aku yg kira sopan sikit, sikit je xbnyk, tu kira dalam kategori seksi gak la tu.. sbb yg lain sume pkai lengan pnjg, suar pnjg, tutup rambut...

Perjalanan Nikmat BerahiWhere stories live. Discover now