Royan

2.1K 73 16
                                    


Kenapa tak banyak respon dari pembaca?

Mana upvote? mana komen? mana dm?

Sekali lagi aku nak ingatkan,

Aku tulis ni percuma. FREE. Tak dapat duit pun.

Bukan mcm IG boleh buatpaid review

Bukan mcm Twitter boleh buat paid tweet/rt

Bukan mcm FB boleh femes jd influencer

Aku buat ni anonymous.

I get nothing in return, so korg punya feedback & engagement saja la balasan yg aku tunggu2. Segala penat lelah terbayar dgn upvote & komen.

Tulis la anything. Negative komen pun aku terima, bukan setakat yg murni aje..

Aku bukan taksub pujian. tak. Korg nak komen negatif, point out kelemahan aku pun aku okey jer... Tulislah apa2 pun, asalkan tulis komen.

Kenapa yg susah sgt korg nak vote & komen?

Susah sgt ke?

Aku buat ni free. Korg seronok dpt baca, dpt sedap, aku xdapat ape?

Org dah bagi free tu appreciate la sikit... Bukan susah pun nak buat apa yg aku minta. Vote & komen je. Malu, boleh dm.

Tak susah weyh, tak susah. Senang je. tekan vote tu, tak sampai berapa saat pun, berapa kalori la sgt dia bakar nak tekan tu. Berapa banyak sgt muscle diperlukan utk buat tu. tak banyak. scroll2 utk baca boleh, takkan nak vote takleh?

View banyak, tapi vote sikit? Tak mungkin ramai yg takde akaun, sbb yg follow aku 200 lebih kot.. takkan yg 200 lebih ni follow saja2? mesti sbb nak baca cerita aku?

So sepatutnya, at least suku dari view tu patut vote. ni tak, nak dapatkan at least 10% vote dari total view pun susah.

Masing2 penting diri sangat2..

Sebelum ni aku dah bagitahu yg aku nak vote sekian2 baru aku update, tapi ramai yg tetap berdegil.. Taknak vote, taknak komen, taknak dm.

Selfish gile.

Maybe korang rase aku ni geik gelabah. Ramai je author2 lain ok je tak kisah.

Well, i have news for ya. Lain orang lain cara.

Aku, akulah, diorang tu dioranglah, lantak lah!

Semua orang tak sama cara dan apa diorg rasa.

Aku tak kisah view sikit, tak ramai org tahu pasal cerita ni. Tak kisah, Yang aku kisah ialah org yang baca tu taknak vote, taknak komen. Aku tak kisah view sikit, tapi vote tu 1/4 dari total view, dan banyak komen, bagi feedback macam2. yang tu aku suka sangat2.

Kena bagi effort la, aku sbg author dah banyak effort aku buat.

Aku punya la tulis cerita yang panjang. beribu ribu wordcount satu chapter. Korg tgk betapa panjangnye stau chapter, average dlm 3k jugak. Dan bnyk chapter yg 4k keatas, yg aku consider chapter panjang la....

Pastu kerap gila kot update, dari dulu constant keluar new chapter setiap 5-6 hari.

Orang lain tu, tulis pendek2 je, dlm 1k je per chapter average.

Kadang2 tak sampai 1k pun. Update pulak tak kerap. kadang2 2 minggu sekali, kdg2 sebulan sekali, kadang2 satu chapter setiap 2,3 bulan. kadang2 ikut suka hati dia je nak update bila, kadang2 sampai selang 4-6 bulan.

Beza kot aku, punya bnyk effort aku letak, tapi takde yang appreciate pun.

Rata2 kat sini bukanlah penulis, so korang memang tak tahu apa.

Tak rasa apa aku rasa.

Aku ingat la kan, Lepas ni aku taknak continue dah cerita ni. nak stop. malas dah.

Tapi sbb taknak kecewakan segelintir pembaca yang betul2 support, akn teruskan utk diorg aje.

Utk yang betul2 support aku je aku bagi baca.

So siapa yang bnyk vote, komen & dm, baru aku bagi baca.

aku igt nak buat akaun lain, nama lain, sambung cerita ni kat situ dengan tajuk lain dan tak ada tags. So impossible to find.

Aku juga takkan follow sesiapa, dan tak akan allow sesiapa pun utk follow aku.

So sapa yang bnyk respon saja kalau dia PM aku, aku bagi dia link tu.

Dan kalau dia pm aku, tapi aku tak kenal pun dia, takde pernah respon ape2 pun sebelum ni, mmg aku tak layan.

So continue la buat perangai pemalas penting diri tu. Memang tak dapat.

Aku dah penat dibuli, diambil kesempatan, but now no more. No more mr nice guy.

Tolong jangan sampai aku stop update kat sini.

And also, there is chance that aku akan insaf, sbb aku juga islam yang tahu dosa pahala, halal haram, so kalau aku insaf, mmg aku delete terus story ni dan delete akaun ni.

Dan kalau berterusan takde support, mmg lagi mudah utk aku insaf, sbb mmg tak guna pun buat benda ni bila xde support. da lah buat free je. dapat penat dapat dosa menimbun. Org buat jahat, sbb ada balasan lazatnya. ni aku buat, down lagi ada la.

So, spam la banyak2 komen kat setiap chapter tu. Walaupun korg dah baca dah sebelum ni, pegi balik ke chapter tu dan komen banyak2...

Perjalanan Nikmat BerahiWhere stories live. Discover now