Chapter 26 Rutin

3.2K 45 13
                                    


Pagi itu kelihatan Sam tekun bekerja dia pejabatnya. Sam menjadi ahli Board of Directors yang paling muda di syarikat sederhana besar tersebut. Tugasnya tidak susah, cuma meneliti dokumen, utk endorsement. Sekali sekala dia akan melontarkan pandangannya sebagai orang muda utk kebaikan syarikat. Sememangnya dalam satu organisasi dan syarkiat, perlu ada orang muda yg fresh dalam kalangan jawatan top level & decision making level, utk balance up suara2 orang tua & berpengalaman. Walaupun begitu Sam tetap humble dan hormat ahli panel lain yg lebih tua & berpengalaman.

Setelah seharian merangka feasibility studies utk projek terbaru, di pass kan dokumen tersebut kepada Fariza, pegawai bawahannya.

"Fariza ni saya dah siapkan draft utk feasibility untuk market terbaru tu."
"Ok, thanks Sam" Jawab Fariza. Seorang gadis bertudung tapi sofistikated yang tua hanya 2 tahun dari Sam, merangkap jawatan Junior Project manager.
"Draft tu very rough la actually. Kena research lagi detail. Ada jugak la, yang saya rasa part yang macam tak perlu, tapi letak jugak. So nanti you all scrutinize balik & look into whats important. Kalau tak sempat just leave it out that part. Nnt kita go into detail."
"Leave it out tu maksudnya letak tepi, means buang dulu dari report ni, or just leave it as it is, nnt kalau diorg tanya baru buat another justification?" (Fariza)
"urmm...." Sam diam dan berfikir sejenak. Dia berfikir dalam dalam. Dilema jugak. Kalau tak diletakkan takut nanti nampak report tu tak komprehensif. Tapi kalau letak tapi just sekadar letak, tak put into detail, nnt report tu seolah olah macam tak lengkap. Nak buat semua, confirm tak sempat, benda nak present lusa, takkan nak suruh diorg OT. Susah jugak.

"Kalau tak sempat just leave it out, tapi prepare jugak side note, letak kat tepi. Just find as much info, xyah compile sekali, bag je semua info tu kat saya, jsut in case nnt diorg tanya.
"Ok Sam"

Fuh lega. Nasib baik la dia tak tanya banyak dah. Malas pulak aku nak stay lagi. Nak balik awal ni, esok pagi nak kena lapor diri kat Kem Wataniah. gumam sam.

Begitulah kehidupan Sam. Weekdays kerja. Weekend training askar/JBSM. Weekdays pun kadang2 sempat utk dia lapor diri utk tugas. Sam bersungguh2 tunjukkan komitmen. Sejak naik pangkat menajdi pegawai berpangkat leftenan ni lain mcm semangatnya. Mudah pun mudah sebab dia tak perlu la jadi kuli lagi.

Kehidupang aku lepas kawin ni tak berubah bnyk sgt. Both career & life. Kadang2 aku bertugas pagi, kadang2 petang, kadang2 malam. Sampai dpt award pegawai separuh masa aktif cemerlang dlm JBSM. Aku memang aim utk naik pangkat lagi. Aku aim utk at least bersara sbg kapten la. Tu plg minima la. Aku aim utk capai mejar dan keatas. Tapi utk naik pangkat tu aku kena masuk fulltime permanent, bukan separuh masa. Panjang dan rumit proses tu. Mula2 kena apply PTFT (Part Time Full Time), means pegawai lantikan separuh masa tapi aktif

Kiranya macam fulltime gak la, kena aktfi sepanjang masa, cuma gaji tak full lagi, benefit pun tak full lagi. Tak best la macamtu. Lepas tu dah lama, kalau jabatan rasa perlu baru akan diserapkan. Susah tu. lmbat. dan tak tentu lagi dapat. plg tak best kena commited la. Gaji sikit, makan masa bnyk. means tak boleh buat kerja lain dan tak berbaloi. tu yg aku mcm malas tu.. kalau org yg betul2 takde keje boleh la. aku still ade keje lg... Tgk la nnt camner.

Utk askar pulak, nak naik jawatan lagi tinggi lagi la susah. Memang kena masuk fulltime. ATM ni lagi susah.

For life, buat masa ni aku just stay rumah parent aku. Malas pulak nak menyewa kat luar. Lagipun nnt sunyi r rumah aku tu kalau aku takde. Nnt parent aku tggl berdua. Walaupun sebelum ni kami semua ada tapi macam ade takde je sbb selalu sgt sibuk keluar, ada urusan etc, tapi, bila tak duduk situ tu, lain la perasaan dia, pasti akan rasa sunyi semacam. Sebab tahu memang takde orang, takde yang akan balik.

Salah satu sebab, aku igt nak buat rumah sebelah rumah parent aku ni. Ye lah, aku keja dekat2 sini jugak. Ofis baru aku tu tak jauh dari rumah, bukan mcm dulu sejam, skrg ni 40 min dah sampai. kalau tak jamm 25 min je. Ina pun keja dekat2 sini je, lagi dekat, tak sampai 20 min dah sampai ke tempat dia keja dia. So tu yg aku igt tak nak dok jauh2 tu. Tapi aku pun takdela macam menumpang rumah parent aku skrg ni. Kan rumah aku besar, ada guest wing, so salah satu guest bedroom yang paling besar tu buat jadi bilik kami. Guest wing tu pun ada entrance dia sendiri, ada pantry, so tak bercampur sgt la. Pastu situ still org gaji kemas. Hihi. Tu je main point aku xnak dok jauh2. Ada org uruskan hal rumah kah3... Ina rajin je buat kerja rumah, aku pun actually, tapi saja. Alang2, amek la kesempatan. Lol.

Perjalanan Nikmat BerahiWhere stories live. Discover now