Tiba-tiba telefon berbunyi. Alarm.
Dah pukul 6 rupanya. Puih! Bila terlelap pun aku tak tahu. Disebabkan semalam aku tido lambat, pagi ni memang rasa malas. Ikutkan hati nak je aku sambung tido, taknak g keje arini. Tapi aku fikir tak elok macam ni, so aku gagahkan jugak utk bangun. Mandi dan solat subuh. Sebelum gerak aku cuba timbang berat. 74kg. Turun 2 kg dari last aku timbang bulan lepas. Ni bukan satu petanda yang baik.
Tak bermakna turun berat tu maksudnya kurus. Aku perasan perut aku dah buncit sikit. Sikit je... Seluar rasa ketat sikit kat bahagian pinggang & peha. Muscle aku telah sedikit kecut dan digantikan dengan lemak. Sebab tu berat turun. Sebab muscle punya density is 5 times denser than fat. So kalau amek satu clump lemak dan muscle dengan saiz & volume yang sama, ditimbang keduanya, muscle akan berat 5 kali ganda lagi berat berbanding lemak kalau ditimbang. Sebab tu org gemuk yang badan besar betul bulat tu, kadang2 sama berat dengan org sado.
Sebab tu atlet tu kurus, tapi berat. Selain muscle, bone density. tulang kita ni sebenarnya poros & hollow. Bila kita exercise, tulang akan bertambah tumpat dan padat, so tulang kita akan kuat, pastu berat pun bertambah la, bila dah high density.
Jadi normal la kalau korang tengah nak kurus, baru berjinak2 dengan senaman & eat clean, masa awal2 seminggu dua tu berat turun cepat, pastu dah kendian sikit, berat turun lambat sgt dan at one point tak turun dah, maintain je. Tu maknanya, muscle korg tgh develop, tulang tengah develop, lemak pula dikecutkan. Lemak diganti dengan muscle. Sebab tu berat maintain, tapi hakikat, lemak dah burn & kecut, otot pula yang membesar. Jangan patah semangat, teruskan usaha dan jangan pulak pegi cut lagi makan, lagi korang diet. Jangan. Nak diet bukan tak makan, atau skip makan, but its more to eat the right amount, right proportion at the right time.
Ok berbalik pada aku, aku fikir, takleh jadi ni. Memang aku akui, aku dah semakin malas utk workout. Dah bnyk hari aku skip. Makan pun dah tak jaga sgt. Stress punya pasal. Makan bnyk. Makan benda2 tak sihat. Lepastu letih dan lesu. Rasa malas dan tak bersemangant utk workout. Lepastu stress fikir masalah aku pada Ina. Jadi aku susah tidur, dan tidur lambat. Bangun lambat dan tak bermaya. Memang malas nak workout. Petang cepat mengantuk. Asyik nak lelap je. Asyik nak duduk, nak baring. Badan rasa berat, tak cergas dan malas. Takleh jadi, aku memang kena fokus balik. Kena eat clean, jaga makan, kena jugak exercise. Minggu2 yg aku turun kem wataniah pun kalau ada fitness mesti pancit. Pewai. Kena herdik la dgn staff sarjan, PT instructor. Kadang2 kena denda, tambah lagi fizikal...
Selain exercise dan eat clean, aku ada jugak amek supplement. selain dari whey utk muscle & fat burner utk buang lemak, ada jgak la amek produk, minum jus, teh, shake, utk kurus. Tapi aku amek yg betul2 selamat punya, bukan produk sampah. Dan aku memang akan minum air kosong dengan banyak, 2-3 liter sehari.. Pastu amalkan detox. Green tea, infuse water. Supplement tu sekadar membantu, bukan utama. Jadi senang jugak utk aku maintain body aku. Tambah dengan genetic aku yg mmg dianugerahkan badan yang athletic, cepat berun lemak dan naik muscle.
Aku tekad. Pagi ni aku cuma makan oat saja. Blend epal buat jus. Bawa bekal 1 liter air infuse lemon water. Tengah hari aku cuma akan makan nasi satu senduk je. Takde kuah. ikan rebus. sayur banyak. Beli buah potong. Petang ni kena exercise. Aku ingat nak buat cardio lebih. Lepastu buat HIIT (High Intensity Interval Training). Supaya ada after burn effect. Lepas habis bersenam pun metobolism tinggi masih bakar lemak.
Satu tip, nak kurus kena buat weight training, bukan sekadar kardio semata mata. Tak kira lelaki atau perempuan. Sebab muscle ni active tissue. Dalam keadaan rest pun dia perlukan kalori yg banyak utk maintain. Metabolism jadi tinggi. Dia akan bakar kalori. So bila buat both cardio and weight training, cardio bakar lemak, weight training train the muscle, dia berkembang, bila berkembang dia akan sentiasa bakar lemak dan kalori walaupun at rest. Imagine, tgh dalam keadaan biasa pun dia bakar lemak lebih dari biasa. So thats why you need to do both cardio and weight training. Dan paling penting jaga makan. Ingat, good body is 30% perspiration & 70% nutrition and 100% commitment. sixpack didnt born at the gym but at the table. Makan tu lebih penting dari exercise. Kalau kita ada siz pack ab yang keras, tapi kalau lemak tebal, tak nampak jugak. Ingat tu. Weight training doesnt necessarily makes you bulkier, but leaner & hotter. Remember that girls. Ingat senang ke nak bulk macam body builder(arnold/the rock) tu. Susah gila woi. tu training berejam sehari dengan macam2 supplement, mass, whey, dengan diet nya lagi. Kalau tak komited, takkan jadi mcmtu. Kalau takut bulky sekali pun buat weight training guna body weight. Calisthenic. Squat, push up, sit up, leg rise, tricep dip, pull up, etc.. Yang tu buat camne pun takde besar mana pun takkan bulky, yang pasti, akan lean & ripped.
YOU ARE READING
Perjalanan Nikmat Berahi
General FictionKarya sulung Dino. 18+ Sebuah cerita dewasa, untuk 18 tahun keatas sahaja. Budak2 stay away. Ikuti main character Sam, seorang pemuda, chic magnet yang simpm cuck dan suka femdom yang selalu lucky score dengan perempuan, dalam kisah harem. Sam anak...