"Kau siapa nak pegang dia?! Dia girlfriend aku!"
"Dia isteri aku!"
Tangan naik menutup kedua-dua telinga yang berdesing mendengar jeritan-jeritan yang amat mengerikan. Suara-suara sumbang yang tak pernah membuatnya dapat hidup tenang dan tidur lena. Kepala digeleng kiri dan kanan, berharap dapat mengusir suara yang kian menghantui fikiran.
Melihatkan dua orang pelatih yang bergaduh sesama sendiri sebentar tadi membuatkan dia teringat kembali memori lama yang cuba dipadamkan dari kotak fikiran. Tapi entah mengapa, semakin cuba untuk lupa, semakin kuat pula ia tersemat di hati.
Dia seperti dapat lihat dirinya yang dahulu. Dirinya yang dihenyak kenyataan maha perit. Dirinya yang dikhianat tanpa rasa bersalah sikitpun. Dirinya yang dipijak maruahnya tanpa belas ihsan sekalipun.
Andai dia dapat menggambarkan dirinya sekarang, takkan ada sesiapa mampu melihatnya. Takkan ada seorang pun boleh terima dirinya yang telahpun hancur angkara kejahilan dan pendustaan manusia sendiri.
Bagaimana dia hendak mencintai orang lain jika dirinya sendiri telahpun punah. Tiada apa lagi yang boleh dia beri. Tiada apa lagi yang boleh dia curahkan. Kasih sayang? Cinta? Semua itu telahpun dihancurkan malah hatinya sendiri dirobek tanpa dipedulikan sedikitpun. Itu adalah salah satu punca mengapa dia tak mampu terima orang baru. Dia takut dia tak mampu mencintai, tak mampu memberi sebanyak mana yang dia dapat. Diri sendiri pun tak mampu dibahagiakan, bagaimana dia hendak bahagiakan orang lain? Boleh bahagiakah seseorang itu jika berada di sampingnya yang sudahpun hancur? Mampukah mereka untuk tahan dengannya yang gagal dalam mencintai apatah lagi mempertahankan?
Bibir bergetar hebat. Liur cuba ditelan walaupun pahitnya terasa begitu jelas.
Pintu yang diketuk dari luar hanya diperhati dengan hujung mata. Tubuh yang tadi elok duduk, bangkit dari kerusi. Dihadapkan ke luar tingkap. Tangan disilang ke dada.
"Kapten..." tangan naik menabik hormat walaupun lelaki itu membelakangkannya. Dia hanya berdiri tegak menunggu bicara ketuanya.
"Kau kena tahu satu benda... selangkah kau jejak kaki kau ke sini, selangkah kau akan kehilangan apa yang kau ada." Suara garau yang dilontarkan seperti dengar tak dengar saja. Jelas menyembunyikan rasa.
Jeda.
"Dalam dunia ni, kau tak boleh dapat semua benda. Kau kena korbankan salah satu daripadanya." Tangan digenggam kuat sehingga dia dapat rasa kukunya menyucuk kulit pada telapak tangan.
Dia pernah leka. Lalai dengan apa yang dia ada sehingga Tuhan menyingkirkan orang yang dia sayang, orang yang berharga dalam hidupnya. Dia menganggap itu satu peringatan dari yang Maha Esa. Semua yang dia ada hanyalah pinjaman. Takkan kekal menjadi hak miliknya. Bila-bila masa akan ditarik kembali tanpa dapat dia sangkal.
"Perjalanan kau masih panjang. Ini semua baru permulaan. Jangan disebabkan cinta yang sah-sah takkan kekal, kau hilang tujuan hidup. Kau hilang kerjaya."
YOU ARE READING
𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄
Romance[ Book 5 ] Warning: Digalakkan untuk baca Lose In Revenge dahulu untuk mengelakkan kekeliruan. Selagi bergelar manusia, kita takkan berhenti diuji. Begitu juga seperti Randika. Menjadi seorang Randika Daniel memang tidak mudah. Sehingga ke tua pun...