Part 2

4.5K 239 34
                                    

Kelibat Rose dicari sehingga ke dapur

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Kelibat Rose dicari sehingga ke dapur. Sempat juga dia panjangkan leher melihat ruang tamu. Nampaknya hanya Larissa saja seorang diri di situ.

"Aik, mana pergi mamat tu?" Tertanyanya sendiri.

"Dah kenapa kepala asyik tertoleh tengok ruang tamu tu?" Tegur Rose yang perasan akan tingkah pelik anaknya.

Shafira sengih apabila perbuatannya tertangkap. Perlahan dia mendekati Rose yang sedang hidang kek cawan.

"Wah, mana dapat cupcake tu?" Soal Shafira teruja. Sudah lama dia tak makan manisan. Kalau dapat makan sebiji kek cawan tu, mesti sedap!

"Aunty Larissa bagi." Balas Rose.

Shafira angguk. Bibir digigit lembut. Dia masih berfikir, hendak tanya ataupun tidak. Tapi kalau tak tanya nanti sesat jalan.

"Nak tanya apa?"

Terkedu Shafira dengan soalan mamanya. Bagaimana mama boleh tahu ni? Aduh, pecah rahsia macam ni!

Dia sengih.

"Fira nak tanya boleh ke ma?"

"Sejak bila nak tanya sampai minta izin bagai ni?"

Shafira garu kepala yang tak gatal.

"Tak ada lah, mana tahu mama tengah sibuk, kan?"

"Nak tanya apa?"

"Erm... lelaki... yang ada dengan aunty Rissa tu siapa ma?" Soalnya berhati-hati. Dia bukan apa, dia rasa dia pernah lihat wajah itu tapi ingat-ingat lupa.

"Laa, siapa lagi? Anak dia lah!"

Shafira kerut dahi. Anak?

"Riz... Qi?" Soal Shafira lagi. Tak mungkin mamat tu Rizqi Lutfan...

"Iya lah, siapa lagi? Aunty Rissa mana ada anak lelaki yang lain dah." Jawab Rose. Tertanya juga dia kenapa Shafira nampak berminat tentang Rizqi.

"Tak mungkin lah, ma. Lain betul muka dia! Dulu-"

"Itu dulu. Takkan muka dia nak sama sampai bila-bila. Lagipun kita dah lama tak jumpa dia, sejak dia masuk ATM. Mungkin sebab tu kita nampak dia dah lain..." sampuk Rose. Dia sendiri pun tak percaya itu Rizqi Lutfan, anak lelaki Larissa. Tapi bila mengenangkan mereka dah lama tak berjumpa, tak peliklah jika lelaki itu banyak berubah.

Shafira masih tayang wajah tak percaya. Bagaimana lelaki itu boleh berubah sedrastik ini?

"Tapi kan ma, dulu dia lain. Putih, kurus kering, muka pun selenge je..." sempat dia mengutuk lelaki itu.

"Amboi, bab mengutuk orang nombor satu ya?" Perli Rose bersama jelingan.

Shafira ketawa kecil.

"Dia kan dah masuk ATM. Selalu terdedah dengan cahaya matahari. Hilanglah kulit putih melepak dia."

𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄Where stories live. Discover now