Jam tangan dibuka. Subang yang tersarung di cuping telinga juga diletak di atas meja. Wajah cemberut. Geram sebenarnya dengan perangai Rizqi yang tak pernah tak menyakitkan hati. Tapi itulah... yang itu yang dia terkejarkan.
Pintu bilik yang dibuka dari luar menyapa pandangannya. Dia buat tak tahu saja dengan kehadiran figura itu.
Saif duduk di birai katil adiknya. Mata memanah ke arah Shafira.
"Kau ni... serius ke dengan Rizqi, dik?" Daripada dia tak tahu apa-apa, baik dia bertanya. Bukan apa, terkejut melihat 'keakraban' mereka berdua.
Laju Shafira angguk. Tubuh dilabuhkan di atas kerusi di depan meja solek.
Saif melepaskan keluhan yang terbuku di dada.
"Kau padamkan aje lah impian kau nak bersama dengan dia. Dia bukan lelaki macam tu, Fira." Nasihat Saif. Dia kenal Shafira, darah dagingnya sendiri dan dia juga kenal Rizqi sementelah mereka membesar sama-sama.
Shafira kerut dahi. Kepala dipusing menghadap si abang.
"Apa maksud abang? Abang rasa Fira tengah main-main ke sekarang ni?" Soal Shafira, tak memahami isi yang cuba diulaskan si abang.
"Aku tahu kau serius tapi Rizqi bukan lelaki yang tepat untuk kau tunjuk kesungguhan kau. Faham?" Jelasnya.
"Kenapa pula? Salah ke kalau Fira serius dengan dia? Abang tak suka ke kalau adik abang ni bahagia?"
"Kau adik aku, Fira... takkan aku tak suka tengok kau bahagia. Cuma aku takut... kau akan kecewa." Dia tahu apa yang dialami Rizqi. Dia nampak di hadapan mata sendiri macam mana lelaki itu berubah menjadi orang lain. Dia takut Shafira akan tersakiti sekali.
Shafira terdiam. Mata masih lagi memanah anak mata hitam Saif.
"Cari aje lah lelaki lain, Fira. Cari lelaki yang bersungguh macam kau juga. Kau akan bahagia dengan lelaki macam tu. Percayalah cakap aku."
Shafira geleng. Dia bangun dari duduk.
"Tak. Fira tak nak. Fira cuma nak Rizqi. Tak pedulilah abang nak halang ke, abang tak suka ke, abang nasihat Fira macam-macam sekalipun, Fira tetap nak Rizqi!" Terus langkah kaki dibawa masuk ke bilik air. Pintu dihempas sedikit kuat.
Saif geleng. Sepatutnya dia tahu Shafira memang seperti itu. Keras kepala dan degil. Gadis itu akan nekad dengan apa yang dia bersungguh nak buat.
•••
Rasanya seperti baru saja anaknya pulang ke rumah, dan sekarang lelaki itu hendak balik ke kem semula. Berat benar hati ini hendak lepaskan. Setiap kali lelaki itu hendak pergi bertugas ataupun pulang ke kem, dialah yang akan buat perangai tak merelakan.
YOU ARE READING
𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄
Romance[ Book 5 ] Warning: Digalakkan untuk baca Lose In Revenge dahulu untuk mengelakkan kekeliruan. Selagi bergelar manusia, kita takkan berhenti diuji. Begitu juga seperti Randika. Menjadi seorang Randika Daniel memang tidak mudah. Sehingga ke tua pun...