Daripada tadi mata tajam merenung figura yang duduk di hadapannya. Yang lebih menyakitkan hati apabila figura itu tersenyum lebar seperti tiada apa.
"Order, encik, puan?" Datang seorang pekerja untuk mengambil pesanan. Di tangan terdapat sebuah buku kecil dan sebatang pen hitam.
"Saya nak..." Shafira ligat menyelak buku menu. Masih fikir hendak makan apa. Perut yang berkeroncong tak mampu dibendung lagi.
"Air fresh orange satu. Makan, nak chicken chop satu."
Pekerja itu mengangguk faham seraya mencatat pada buku kecilnya.
"Lepastu, saya nak spaghetti carbonara satu. French fries satu."
Terbeliak biji mata Rizqi mendengarnya. Perempuan ni bela saka ke?
"Lepas itu, bagi saya kek red velvet dan chocolate moist satu. Ouh ya saya nak-"
"Kau makan ke kau telan ni?" Sampuk Rizqi menghentikan percakapan Shafira. Biar betul Shafira hendak makan sebanyak itu. Siapa nak habiskan?
"Ish, makanlah! Saya lapar lah!" Bentak Shafira. Dia kembali melihat menu.
Rizqi mengeluh sebelum menyandar tubuh ke belakang. Tangan disilang ke dada.
"Erm... itu aje lah kot. Nanti kalau ada yang nak tambah, saya beritahu." Senyum ditarik kepada pekerja itu seraya menghulur buku menu.
"Encik, nak makan apa?" Soal pekerja itu apabila dia melihat hanya yang gadis itu saja pesan. Takkan yang lelaki tak nak makan?
"Nope. Just a cup of warm water." Balas Rizqi mendatar. Dia langsung tak membalas pandangan pekerja itu sebaliknya memandang Shafira bagai nak tembus.
Pekerja itu mengangguk sekali sebelum tunduk hormat lantas pergi dari situ.
"Seriuslah awak tak nak makan? Tak lapar ke?" Soal Shafira risau. Kali terakhir mereka makan adalah waktu di rumah keluarga Rizqi. Dalam panggung wayang tadipun mereka tidak beli apa-apa untuk alas perut.
"Tak."
Shafira angguk saja.
"Kau pasti ke kau boleh habiskan makanan yang kau pesan tu?" Soal Rizqi curiga. Dia bukan apa, risau nanti pada akhirnya dia yang kena habiskan.
"Mestilah! Nampak aje saya kurus tapi saya kuat makan tau!" Balas Shafira penuh yakin.
Rizqi gulingkan biji mata ke atas. Okay... kita tengok nanti...
"Saya nak tanya awak sesuatu boleh?"
Rizqi hanya diam. Dia tahu, kalau dia cakap tak boleh pun Shafira akan tanya juga. Tak ada beza pun.
"Awak ada girlfriend?" Entah mengapa terdetik di hati nak tanya.
"Kenapa tanya?" Rizqi jongket sebelah kening.
YOU ARE READING
𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄
Romance[ Book 5 ] Warning: Digalakkan untuk baca Lose In Revenge dahulu untuk mengelakkan kekeliruan. Selagi bergelar manusia, kita takkan berhenti diuji. Begitu juga seperti Randika. Menjadi seorang Randika Daniel memang tidak mudah. Sehingga ke tua pun...