Hampir memerah muka apabila daripada tadi wajahnya diratah oleh tatapan mata hazel sang suami. Entah kenapa rasa macam lama benar mereka berada di dalam lif untuk ke bilik mereka. Dia sudah jadi tak tentu arah pula dibuatnya.
Rizqi senyum senget melihat isterinya sekejap kerling ke tepi sekejap mata ke atas. Apa agaknya yang seronok sangat tengok atas. Lebih baik tengok suami sendiri, dapat pahala pun ya.
Shafira berdeham perlahan. Suasana terasa sangat canggung. Dia yang banyak mulut sebelum ini terus seperti hilang mulut sekarang ini.
"Lama pula lif ni eh? Tak ada button speed ke eh?" Diketuk dua kali pintu lif itu seraya ketawa kecil memandang suaminya yang masih merenungnya seperti hendak tembus.
Rizqi senyum seraya menggeleng melihat isterinya gelabah. Pantas tangan Shafira digenggam lembut.
"Sabar ya sayang? Lagi dua tingkat." Mata kemudian dihala ke arah nombor lif.
Shafira angguk canggung. Rasa berpeluh pula tangan yang berada dalam genggaman Rizqi. Dia risau sebenarnya. Kalau jantung dia meletup, macam mana? Boleh mati ke? Kalau mati macam mana dengan Rizqi? Mesti suaminya jadi duda, kan? Kalau—
Ting!
Bunyi dentingan lif menyentakkan Shafira dari lamunan mengarutnya. Terus dihembus nafas lega. Ingatkan akan terkurung dalam lif aje sepanjang malam.
Sebaik saja pintu dibuka, tangannya ditarik lembut keluar dari lif. Dia mengikut langkah suaminya. Namun, kaki terpaku di atas lantai melihatkan tubuh suaminya yang berhenti tiba-tiba.
"Kenapa, abang?"
Rizqi toleh memandang isterinya. "Abang rasa abang lupa sesuatu lah. Tertinggal dalam kereta."
"Abang nak pergi ambil dulu ke? Fira boleh tunggu."
Rizqi geleng. "Tak apa lah. Fira masuk dulu. Nanti abang datang kemudian. Abang ambil barang dalam kereta jap. Boleh?"
Shafira diam seketika seperti menghitung kata-kata suaminya sebelum dia jatuhkan kepala beberapa kali.
"Fira masuk dulu, ya?" Dia mengusap pipi isterinya lantas kembali bergerak lif untuk turun ke bawah. Shafira hanya menghantar kepergian suaminya dengan pandangan mata.
•••
Rizqi tersenyum melihatkan barang yang dicari akhirnya dijumpai. Pantas dicapai sebelum keluar dari kereta. Pintu ditutup lantas dikunci. Kaki melangkah hendak masuk ke dalam hotel semula.
"Rizqi!" Namanya yang diseru menghentikan langkahnya serta-merta. Laju dia mencari punca suara itu. Wajah bertukar dingin melihat figura yang perlahan-lahan mendekatinya.
"Kau buat apa dekat sini?" Suara yang dilontarkan berbaur beku. Langsung tiada kemesraan.
Figura itu menelan liur payah. Jari jemari diramas sendiri, menutup rasa gelisah.
YOU ARE READING
𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄
Romance[ Book 5 ] Warning: Digalakkan untuk baca Lose In Revenge dahulu untuk mengelakkan kekeliruan. Selagi bergelar manusia, kita takkan berhenti diuji. Begitu juga seperti Randika. Menjadi seorang Randika Daniel memang tidak mudah. Sehingga ke tua pun...