Gelas dicapai lantas diteguk perlahan. Beberapa butang uniform dibuka. Panas. Cuaca tak menentu sejak kebelakangan ini tambah lagi dia yang perlu pakai uniform untuk kerja.
Namun, bukan itu yang menghairankannya. Mengapa semua orang senyap? Mengapa mummy dan daddy saling berpandangan dan Rhea dan Izz perhatikannya? Dia ada buat salah ke?
"Kenapa... pandang Qi macam tu?" Soal dia bingung. Tubuh disandar ke sofa.
Suasana sunyi.
"Mummy, kenapa suruh Qi datang sini? Ada apa-apa yang penting ke?" Hairan juga apabila Larissa menelefonnya semalam untuk singgah rumah wanita itu. Lagipun dia balik awal hari ini, boleh lah datang, dah lama tak jenguk Larissa dan Randika.
Larissa gigit bibir perlahan.
Rizqi kerut dahi. Dia memandang Izz, suami kepada Rhea.
"Abang Izz cuti ke hari ini?" Daripada sunyi lebih baik dia cari topik berbual. Canggung pula situasi sekarang. Entah mengapa semua jadi bisu pula hari ini.
Izz angguk lantas senyum.
"Abang cuti dua hari, tu yang bawa Kak Rhea balik sini." Balas izz ramah.
Rizqi angguk faham. Dia kemudian memandang Larissa kembali.
"Mummy, kenapa ni? Kenapa semua senyap ni? Is there anything wrong?" Rizqi jadi tak keruan pula bila semua mendiamkan diri dan hanya dia yang bercakap. Padahal Larissa dan Rhea, dua-dua banyak mulut, dia yang selalu menyepi.
Larissa pandang Randika. Lelaki itu angguk kepada isterinya, memberi isyarat. Larissa kemudian keluarkan kotak kecil yang daripada tadi dia sembunyikan. Kotak itu diletak di atas meja. Rizqi pandang pelik.
"Kotak apa ni?" Dia seperti dapat mengagak isi di dalamnya tapi dia tak pasti motifnya.
Larissa buka kotak tersebut. Sebentuk cincin terletak elok di dalam kotak itu. Terangkat kening Rizqi.
"Cincin? Mana mummy dapat?"
"Semalam ada rombongan meminang datang ke sini."
"Rombongan meminang? Nak pinang siapa? Takkan mummy kot!" Terpacul tawa dari bibirnya. Kelakar pula kalau betul benda tu terjadi.
"Ish, Qi ni! Takkan mummy! Habis daddy, mummy nak campak mana?" Bidas Larissa dengan kepala menggeleng perlahan.
"Itulah!" Sampuk Randika yang daripada tadi bisu. Takkan duduk diam dia kalau ada yang masuk meminang isterinya. Walaupun semakin meningkat usia, Larissa masih cantik dan ayu lagi di matanya.
"Habis itu, takkan Rhea kot? Kak, lelaki mana yang datang ni? Dia tak tahu ke kau tu isteri orang?" Soal Rizqi dengan ketawa kecil. Rhea memcebik mulut. Izz di tepi Rhea hanya tersenyum kecil.
"Kau ni, aku dah kahwin, kan? Kenapa pula orang nak datang meminang lagi?" Agak-agaklah Rizqi ni kalau ya pun. Dia yang dah layak jadi ibu ni dikatanya ada yang nak datang meminang.
YOU ARE READING
𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄
Romance[ Book 5 ] Warning: Digalakkan untuk baca Lose In Revenge dahulu untuk mengelakkan kekeliruan. Selagi bergelar manusia, kita takkan berhenti diuji. Begitu juga seperti Randika. Menjadi seorang Randika Daniel memang tidak mudah. Sehingga ke tua pun...