Gelas yang dihulurkan kepadanya disambut lantas diteguk perlahan sebelum kembali diserahkan kepada Zana. Wanita itu menyambut dengan senyuman.
"Lepas dah makan ubat, awak kena rehat." Selimut Shafira ditarik hingga ke dada. Gadis itu hanya diam memerhati tingkah Zana.
"Esok saya datang lagi." Zana senyum. Shafira angguk seraya menarik senyum tipis.
"Terima kasih, doktor." Tiba-tiba gadis itu bersuara membuatkan Zana tergamam.
"Macam mana awak tahu saya doktor?" Perlahan dia menyoal. Hairan apabila Shafira memanggilnya 'doktor' sedangkan dia tak pernah menceritakan apa-apa pun kepada gadis itu.
"Walaupun awak tak pernah cakap awak siapa tapi saya tahu awak doktor yang diupah suami saya. Kan? Tak mungkin awak datang sini cuma nak jadi kawan saya. Kalau hanya sekadar kawan, takkan awak tahu semua tentang ubat-ubatan dan rawatan yang kita buat selama ni?" Sudah lama dia perhatikan sikap Zana yang seperti profesional dalam bidang perubatan. Wanita itu langsung tak kekok. Pasti seorang doktor pakar yang berpengalaman.
Zana terdiam seketika. Bibir dikemam. Tak tahu dia harus menjawab bagaimana. Kalau Shafira sudah tahu, tiada guna lagi dia menipu dan sembunyikan identitinya.
"Doktor..." tangan halus yang memegang tangannya mengembalikan dia daripada lamunan pendeknya. Fokus diberikan sepenuhnya kepada Shafira.
"Boleh tak doktor beritahu saya, apa yang dah jadi pada saya sebenarnya? Saya sakit, kan? Saya sakit apa?" Bertalu-talu soalan dilontarkan kepada Zana. Wanita itu hanya menelan liur payah.
"Saya janji saya takkan buat sesuatu yang membahayakan kalau doktor bagitahu. Tolonglah doktor. Saya penat bila orang perlakukan saya seperti orang sakit tapi bila saya tanya, semua cakap saya sihat. Tolong saya, doktor..." rayu Shafira dengan wajah yang penuh mengharap. Berharap Zana dapat membantunya.
Zana menghembus nafas berat. Lemah dia melihat wajah keruh Shafira. Dia jadi serba salah pula. Akhirnya, dia menceritakan apa yang telah terjadi pada Shafira, apa yang dihidapi gadis itu termasuk tentang suaminya, Rizqi.
Gadis itu tampak terkesan. Daripada mata itu, jelas bertakung dengan cecair jernih. Pasti tak menyangka sakitnya telah mengubah seluruh kehidupannya bersama Rizqi.
"Sebab tu, saya tak boleh nampak suami saya?" Soalnya ingin kepastian. Zana mengangguk menjawab.
Terpejam mata Shafira menerima hakikat yang satu itu. Patutlah suaminya sering saja mengelak. Fikirnya Rizqi memang benar sibuk. Rupa-rupanya, Rizqi cuba menjaganya dengan menjauhkan diri daripadanya.
"Tapi awak jangan risau, setiap sakit ada penyembuhnya dan setiap luka ada penawarnya. Saya ditugaskan untuk jaga dan rawat awak sampai sihat. Jadi, awak jangan putus asa dan percaya pada usaha. Insha Allah, saya akan bantu awak." Pergelangan tangan Shafira digenggam lembut, menyuntik kekuatan buat gadis itu. Melihat wajah keruh gadis itu saja meluluhkan hati. Tetapi, apakan daya. Ujian setiap manusia itu berbeza.
YOU ARE READING
𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄
Romance[ Book 5 ] Warning: Digalakkan untuk baca Lose In Revenge dahulu untuk mengelakkan kekeliruan. Selagi bergelar manusia, kita takkan berhenti diuji. Begitu juga seperti Randika. Menjadi seorang Randika Daniel memang tidak mudah. Sehingga ke tua pun...