Part 24

3.1K 151 0
                                    

Mata menatap langit yang dihiasi bintang bertemankan bulan yang menerangi malam itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Mata menatap langit yang dihiasi bintang bertemankan bulan yang menerangi malam itu. Sengaja ambil angin luar. Orang kata kalau kita tidak berada dalam keadaan baik, cuba tenangkan diri dengan berseorangan.

Dia menghembus nafas kuat. Entah berapa kali dia mengeluh hari ini.

"Amboi, kuat betul isteri abang mengeluh?" Terhinggut bahu Shafira mendengar suara Rizqi rapat di telinganya. Terkaku dia berdiri apabila lelaki itu mengepungnya dengan kedua-dua tangan memegang birai beranda.

"Sayang?" Apabila melihat kesunyian isterinya, dia makin dekatkan kedudukan mereka. Kepala ditoleh sedikit ke hadapan, ingin melihat reaksi isterinya.

"Ha, iya!" Pantas gadis itu membalas pandangan suaminya, hanya seketika.

Rizqi senyum. Nyaman pula rasa angin malam ini. Mungkin sebab berada dekat dengan isteri tercinta kot.

"Tak perasan pun abang balik?" Suara Shafira memecahkan kesunyian di antara mereka.

"Macam mana nak perasan kalau Fira asyik termenung aje?"

Shafira diam. Dia kembali menghadapkan pandangan ke hadapan. Degupan jantung yang semakin laju tidak dihiraukan. Tidakkah Rizqi tahu setiap kali lelaki itu berada dekat dengannya, jantung dia rasa nak tercabut?

"Tengah hari tadi Fira kata nak masak. Dah masak ke?" Dia baru teringat tentang tengah hari tadi. Bukan main seronok dan teruja isterinya hendak masak.

Lemah Shafira mengangguk. Apabila dia kembali teringat tentang tu, dia rasa sedih, marah, kecewa. Semuanya bercampur menjadi satu rasa yang sangat berat.

"Wah, ada tinggal untuk abang sikit tak? Abang nak rasa!" Teruja Rizqi ketika ini. Iya lah, nak rasa masakan isteri tercinta. Siapa saja tak teruja?

"Dah selamat dalam tong sampah." Jawab Shafira tanpa nada. Mulut mencebik.

Terkebil-kebil Rizqi mendengar kata-kata isterinya. "Tong... sampah?"

Shafira mengeluh kasar. "Malaslah Fira nak masak lagi! Nak masak aje tak jadi! Tak sedap langsung! Jangan kata tak sedap, rasa pun tak ada!" Rungut gadis itu, geram.

Rizqi senyum kecil. Dia pusingkan tubuh isterinya menghadapnya. Kedua-dua tangan Shafira digenggam lembut.

"Sayang, semuanya perlukan masa. Nak belajar memang susah. Tapi lama-lama nanti pandailah." Lembut Rizqi menutur bicara.

Shafira mengeluh lagi.

"Okay, apa kata kalau Fira belajar masak dengan mama? Ataupun dengan mummy pun okay!" Rizqi utarakan cadangan untuk membantu isterinya. Tak mahulah dia melihat wajah kelat Shafira setiap kali balik kerja.

𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄Where stories live. Discover now