Patutlah dia mencari bayang sahabatnya, tidak dijumpai. Rupa-rupanya Randika sedang elok duduk di bangku luar rumah. Bersendirian. Angkat kaki lantas diayun mendekati lelaki itu.
"Bro..." bahu Randika disentuh sebelum bahu lelaki itu terenjut sedikit. Dahi berkerunyut hairan melihat sahabatnya yang kelihatan termenung jauh.
"Kau okay tak ni, Dika?" Duduk dilabuhkan di sebelah lelaki itu. Randika meraup wajah seraya membalas pandangan Shafiq.
"Okay. Rissa mana?" Mata mengintai sedikit ke dalam rumah, mencari keberadaan isterinya.
"Ada dekat dalam. Dengan Rose. Aku cari kau, ingatkan kau tak datang. Rupa-rupanya kau dekat sini. Maaflah, tadi aku baru selesai solat." Balas lelaki itu. Wajah kusut Randika dipandang aneh.
Randika mengangguk. Terdengar helaan nafas yang berat dan sesak dilepaskan.
"Kau yakin kau okay? Tak sihat ke?" Soal Shafiq lagi, lebih kepada mengambil berat.
Randika senyum. Namun, kelat. Tiada perasa. "Biasalah, dah semakin tua ni, antibodi pun dah tak kuat. Aku okay aje."
"Tapi kau nampak lain. Kau nampak tak tenang. Apa yang kau fikirkan?" Dia yakin, pasti ada sesuatu yang disembunyikan Randika. Bukannya mereka baru berkawan. Daripada bujang sehingga masing-masing sudah semakin senja, tetap menjadi sahabat.
Randika merenung wajah Shafiq lama, masih berkira-kira, hendak meluahkan ataupun terus memendam.
Shafiq angkat kening, menanti bicara sahabatnya.
"Aku mimpi lagi." Bahu jatuh. Tubuh menjadi lemah. Nafas sesak serta-merta.
Shafiq mengerut dahi. Dia juga tak dapat membendung rasa terkejut. "Mimpi? Perempuan tu?"
Randika mengangguk lesu.
"Kau dah cuba cari perempuan tu?"
"Dah puas aku suruh anak-anak buah aku cari, tapi..." kali ini dia menggeleng pula. Gelengan yang terselit kekecewaan dan kekesalan.
Shafiq menyengap.
"Silap aku, sepatutnya dari awal lagi aku cari dia. Tapi, kalau aku jumpa dia pun, apa aku boleh buat? Aku takkan kuat untuk terima kenyataan dan kebenaran tu, Fiq." Itu yang membuatnya gelisah tak menentu waktu ini. Bagaimana jika kebenaran itu akan melukakan semua pihak? Dia takkan sanggup.
"Kalau kau yakin kau tak buat, kenapa kau perlu takut?" Soalan Shafiq menghentikan degupan jantung Randika buat sesaat sebelum detaknya bertukar laju.
"Aku..." wajah diraup kasar. Ah, gila! Dia seperti orang gila sekarang ni. Tak tenang dan tak ada hala tuju.
"Tapi Dika, memang malam tu kau hilang tanpa jejak. Aku cari kau sampai dekat bilik hotel, tapi kau tak ada. Tiba-tiba pagi esok tu, kau jumpa aku dalam keadaan tak tentu arah, kau cakap kau nak balik sedangkan kau tahu pagi tu kita ada meeting dengan client penting." Ujar Shafiq, mengimbas kembali memori yang telah berkurun lamanya berlalu.
YOU ARE READING
𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄
Romance[ Book 5 ] Warning: Digalakkan untuk baca Lose In Revenge dahulu untuk mengelakkan kekeliruan. Selagi bergelar manusia, kita takkan berhenti diuji. Begitu juga seperti Randika. Menjadi seorang Randika Daniel memang tidak mudah. Sehingga ke tua pun...