Part 45

2.8K 135 0
                                    

Langkah kaki semakin besar apabila semakin menghampiri sebuah bilik yang terbuka luas pintunya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Langkah kaki semakin besar apabila semakin menghampiri sebuah bilik yang terbuka luas pintunya. Masuk saja ke dalam, mata terus menangkap tubuh seseorang yang berada di hujung penjuru bilik bersama serpihan kaca di tangan. Terus mata meliar melihat ke lantai. Gelas kaca yang telah pecah berderai berterabur di sekitar kaki isterinya.

"Mama, kenapa ni?" Kepala ditoleh memandang Rose yang berada di hadapannya, sedang menghalang Shafira daripada melakukan sesuatu yang tak diingini.

Rose menggeleng bersama air mata yang mengalir deras. "Mama tak tahu. Tadi mama bagi Fira minum air tapi tiba-tiba dia baling gelas ke lantai. Mama tak tahu kenapa dengan Fira, mama takut, Qi..." rintih wanita itu penuh kerisauan. Bahunya lembut diusap Shafiq. Wajah lelaki itu juga keruh.

Rizqi memandang pula susuk tubuh Zana yang berada di sebelah Rose. Kening diangkat sekali ke arah wanita itu, meminta penjelasan.

Zana hanya menggeleng, sama seperti Rose, dia juga tidak tahu apa yang telah terjadi. Shafira tak pernah begini meskipun gadis itu sering memberontak namun tidaklah sampai hendak mencederakan sesiapa yang cuba mendekatinya.

Rizqi ketap bibir sebelum menghela nafas berat. Sudahlah dia baru pulang dari kerja, dengan uniform yang masih tidak ditukar, terus dipecut kereta untuk sampai ke sini setelah mendapat panggilan daripada Shafiq, bapa mertuanya.

Pandangan mata terhala ke arah isterinya yang menundukkan wajah bersama serpihan besar kaca di tangan. Berdetak laju jantungnya melihat keadaan Shafira tika ini.

"Fira, ni abang..." sedikit demi sedikit dia cuba mendekati isterinya tetapi Shafira pantas menghalang dengan mengunjuk kaca itu ke arahnya bersama tatapan mata yang tajam.

"Jangan dekat! Kau siapa hah?! Aku tak kenal kau! Pergi!" Kuat gadis itu menjerit. Namun, air mata tetap mengalir lesu mencemari wajah pucat miliknya. Hilang sudah Shafira yang sentiasa ceria dan mudah tersenyum. Yang ada sekarang cumalah Shafira yang bengis dan dalam masa yang sama penuh ketakutan.

Rizqi menelan liur payah. Rengkungnya terasa perit melihat isterinya masih sama, masih tidak mengecamnya. Luluh segenap jiwa lelakinya.

"Fira, ni abang, suami Fira. Ni abang, sayang..." getaran dalam nada suara Rizqi menambahkan lagi suasana yang kian sayu dan mencemaskan.

Pantas gadis itu menggeleng. "Tak! Kau bukan suami aku! Kau jahat! Kau nak bunuh aku! Kau lelaki yang datang dalam bilik aku lepas tu nak bunuh aku! Kau lelaki tu!" Tengking Shafira bersama suara yang sudah serak akibat terlalu banyak menjerit.

Rizqi terkedu. Terus matanya mencerlung tajam ke arah Zana. Ada sesuatu yang dia harus selesaikan dengan wanita itu.

Zana membalas pandangan dingin Rizqi. Kecut perut dibuatnya melihat wajah garang lelaki itu kala ini.

"Pergilah! Jangan kacau aku! Kau jahat! Kalau kau datang dekat, aku bunuh kau!" Shafira masih memberontak dengan suara nyaringnya.

Tersentap jantung Rizqi mendengarnya. Mata dipejamkan seketika, menggali secebis kekuatan untuk menghadap isterinya. Hati dipujuk untuk bersabar.

𝐁𝐀𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐈𝐍 𝐋𝐎𝐕𝐄Where stories live. Discover now