Chapter 44

2.8K 113 14
                                    

Ustaz Abu sedang memberitahu perihal perjodohan Aisyah dan Lutfi kepada Aisyah.

Pagi itu, keadaan agak sedikit tegang dengan adanya perbalahan kecil antara Ustaz Abu dan Fariha.

"Ayah! Janganlah paksa Aisyah!" Kata Fariha yang sedikit marah.

"Ayah tak paksa, ini satu-satunya perkara yang akan bahagiakan Aisyah. Ayah tak nak dia masih hidup dalam bayangan lelaki tak guna tu."

"Tapi Aisyah pun berhak untuk buat pilihan, Ayah."

"Kenapa kamu nak halang sangat ni Fariha? Ustaz Lutfi tu lelaki yang jahat ke?" Soal Ustaz Abu yang sedikit kesal.

"Far bukan nak halang ayah. Tapi, Aisyah berhak untuk buat pilihan, lagipun Aisyah tak cintakan Ustaz Lutfi." Jelas Fariha.

"Aisyah terima, pak ngah." Kata Aisyah yang sudah daripada tadi diam melihat perterlingkahan dua beranak itu.

"Apa ni Aisyah? Aisyah dah fikir betul-betul ke ni?" Soal Fariha yang sedikit tidak menjangkakan jawapan itu.

"Ya, Aisyah betul-betul terima Ustaz Lutfi."

"Kan bagus macam ni, kan elok kalau daripada dulu kamu setuju dengan perancangan pak ngah ni. Pasti kamu dah bahagia dengan Lutfi." Kata Ustaz Abu.

"Aisyah minta maaf dah kecewakan pak ngah dengan kehancuran rumah tangga Aisyah yang sekarang. Aisyah minta maaf pak ngah." Balas Aisyah yang sedikit serba salah.

"Tak perlu minta maaf. Kalau kamu dah terima Ustaz Lutfi itu dah memadai bagi pak ngah. Sudahlah, ayah nak keluar nak pergi jumpa imam untuk bincangkan beberapa hal masjid. Fariha, tolong pastikan Aisyah betul-betul yakin dengan jawapan tu. Ayah pergi dulu. Assalamulaikum." Kata Ustaz Abu sambil berjalan keluar daripada rumah itu.

Fariha menarik nafas dalam dan melepaskannya, dia sedikit kesal dan hairan terhadap Aisyah.

"Aisyah, betul ke dengan apa yang Aisyah nak buat ni?"

"Aisyah tak main-main kak." Jawab Aisyah.

"Habis tu? Perasaan Aisyah macam mana?"

"Apa yang Aisyah boleh buat dengan perasaan Aisyah sekarang kak? Cuba akak bagitahu Aisyah. Tak ada apa yang Aisyah boleh buat kak. Memang betul Aisyah masih cintakan Thaqeef, tapi Aisyah bukan sesiapa lagi bagi dia kak.." jelas Aisyah yang sedikit sebak dan matanya mula berkaca-kaca.

"Aisyah kena keluar daripada semua ni.. Aisyah tak boleh ingat dekat orang yang tak akan boleh jadi milik Aisyah sampai bila-bila.. lagipun, Aisyah dah terlalu banyak terhutang budi dengan pak ngah dan keluarga akak. Aisyah tak nak buat pak ngah kecewa lagi. Kalau perkara ni mampu untuk bahagiakan semua orang Aisyah reda."

Fariha tidak mampu berkata lagi.

"Kak.. boleh tak, akak dengan abang Fateh temankan Aisyah pergi jumpa Ustaz Lutfi. Aisyah nak sampaikan jawapan sebenar daripada Aisyah kepada dia." Pinta Aisyah.

"Aisyah.. hm.. baiklah, kalau itu yang Aisyah nak.. jom akak bawakan Aisyah berjumpa dengan Ustaz Lutfi." Jawab Fariha.

Sementara itu.

"Ustaz! Banyak betul ikan dekat sini!" Jerit salah seorang anak murid Lutfi yang berada di hujung sungai sedang mengangkat bubu ikan milik mereka.

AKU NERAKA BAGIMUWhere stories live. Discover now