Chapter 50

2.8K 125 7
                                    

Bank.

Puan Saadah memeriksa akaun banknya sebelum beliau pergi menjenguk Lutfi di hospital.

Ketika memeriksa baki wang yang berada di dalam banknya ada sesuatu yang mengejutkan.

"Eh? Kenapa duit ni makin bertambah lagi?" Soal Puan Saadah yang kehairanan.

"Rasanya dah lama tak masukkan duit dalam bank sebelum ni."

Tiba-tiba, Puan Saadah teringat akan sesuatu.

"Thaqeef..? Budak ni.. hm.." keluh Puan Saadah.

Setelah menyelesaikan urusannya di bank, beliau terus masuk ke dalam kereta anaknya dan bergerak menuju ke hospital.

"Kenapa lama sangat umi dekat dalam?" Soal Fariha.

"Umi pergi tanya pegawai bank pasal duit yang masuk dalam akaun umi."

"Kenapa dengan duit umi?"

"Duit umi setiap bulan bertambah selalu, hairan umi dibuatnya."

"Eloklah bertambah umi, mungkin tu bonus dari bank."

"Bukan Far. Bukan bonus daripada bank, memang ada orang yang selalu masukkan duit dalam akaun umi tu. Kalau 100 200 mungkin umi tak perasan dan tak adalah rasa pelik, ni lebih seribu dua ribu, Far. Banyak duit yang masuk tu." Jelas Puan Saadah.

"Ke ada orang yang bagi duit dekat umi? Maksud Fateh kut kut ada sesiapa yang nak sedekah untuk madrasah ke." Kata menantunya pula.

"Kalau duit sumbangan untuk madrasah bukan dalam bank tu, tu bank lain.. ni bank pribadi umi dengan ayah."

"Pelik, habis tu dari mana datangnya duit tu?" Soal Fariha pula.

"Jangan-jangan Thaqeef yang masukkan duit dalam bank umi."

"Thaqeef? Tapi dia kan dah tak ada apa-apa lagi dengan keluarga kita, umi."

"Sebenarnya, Thaqeef tu selalu tanya khabar umi, ayah, kamu dan semualah termasuk tentang Aisyah." Jelas Puan Saadah.

"Sampai sekarang umi?" Soal Fateh pula.

"Ya, sampai sekarang tapi.. kebelakangan ni dia dah jarang sikit telefon umi."

"Jadi betullah dia yang bagi?" Soal Fariha.

"Entahlah, tapi kalau diikutkan yang selalu bagi duit banyak-banyak macam tu tanpa bagitahu cuma dia je. Kalau nak cakap Lutfi, Lutfi biasanya akan bagi duit dekat umi depan-depan macam kamu berdua."

"Walaupun, ayah bencikan dia sangat sikit pun dia tak lupakan kita kan, umi." Kata Fariha.

"Tulah, umi tak pernah bencikan dia.. umi cuma berharap dia boleh berubah dan jadi lelaki yang lebih baik dekat luar sana. Sebenarnya, umi dah lama perasaan yang Thaqeef tu betul-betul cintakan Aisyah cuma mungkin dia tak sedar tentang perasaan dia sendiri." Jelas Puan Saadah.

"Semua disebabkan dendam umi, kalau Thaqeef tak berdendam dengan apa yang pernah bekas tunang dia buat dekat dia dulu, pasti dia dah bahagia dengan Aisyah dan terima Aisyah dengan hati yang terbuka." Kata Fariha.

AKU NERAKA BAGIMUWhere stories live. Discover now