Setelah selesai membincangkan hal pernikahan Thaqeef dan Aisyah.
Thaqeef sedang duduk di atas sebuah bangsal yang berada di hadapan rumah Ustaz Abu.
Ustaz Abu datang menghampiri.
"Thaqeef." Sapanya.
"Pak Ngah."
"Macam mana sekarang? Dah tenang?"
"Tak lagi Pak Ngah, selagi lafaz akad tu belum dilafazkan.. selagi tulah hati saya ni tak tenang.. bila Aisyah dah jadi yang halal baru saya boleh tersenyum dan bahagia."
"Pak Ngah faham. Takpelah, yang penting semuanya dah diuruskan .. tarikh pun dah ditetapkan.. majlis semua dah disediakan, hanya tinggal menikah je lagi." Balas Ustaz Abu.
"Terima kasih Pak Ngah, sebab terima saya balik dalam keluarga Pak Ngah. Saya tak tahu nak cakap macam mana rasa bersyukur ni.. dan saya betul-betul tak sangka yang Aisyah akan terima saya balik."
"Thaqeef, satu je Pak Ngah nak cakap."
"Apa dia Pak Ngah?"
"Jangan buat kesalahan yang sama lagi, kalau kamu buat perkara sama terulang kembali .. percayalah kamu tak akan temui lagi perempuan macam Aisyah dalam hidup kamu.. ingat." Jelas Ustaz Abu dengan tegas.
"Innsya Allah, saya tak akan sia-siakan dia lagi.. cukuplah segala apa yang dah terjadi buat saya sedar semua kesalahan tu.. lagipun, saya tak pernah rasa sayang dan cinta pada seseorang seberat ni.. sebelum ni mungkin sekadar cinta dengan bekas tunang saya tapi sekarang segala-galanya saya dapat rasai bila saya kenal Aisyah. Cinta, sayang, rindu dan pengorbanan dalam hubungan semuanya terlalu mendalam untuk saya. Saya akan jaga Aisyah sampai keakhirnya." Kata Thaqeef.
"Alhamdulillah. Semoga niat baik kamu dan pernikahan yang kedua ni akan sentiasa berada dalam rahmat Allah."
"Aminn Ya Rabbal alamin.."
.......
Hari yang dinanti-nantikan.
Thaqeef yang sedang berada di dalam kereta terlihat begitu resah dan gelisah.
"Kau kenapa ni Qeef? Asal gelisah sangat ni? Ni bukannya pernikahan pertama kali kau, tapi ni dah kedua kali kau nak kahwin tak akan gugup lagi kut.. nikah pun dengan perempuan yang sama." Soal Aidil yang sedang memandu kenderaan milik sahabatnya itu.
"Memang aku dah pernah nikah sebelum ni, dan juga dengan wanita yang sama.. tapi kali ni bukan keadaan yang sama macam dulu.. dulu waktu aku akad nikah niat aku cuma nak balas dendam dan nak buat hidup dia sengsara tapi sekarang niat aku nak halalkan dia dan beri dia kebahagian yang sebenar.. aku gugup dan berdebar sebab aku takut aku tak mampu nak bagi kebahagian tu nanti." Luah Thaqeef.
"Qeef, kau dah usaha sampai sini tau, aku tahu kau tak main-main dengan perasaan kau.. aku tahu kau cintakan Aisyah dengan ikhlas.. aku percaya kau boleh bahagiakan dia.. dahlah jangan fikir bukan-bukan.. aku nampak betapa struggle kau nak dapatkan dia sebelum ni.. macam-macam dah kau lalui dan penyesalan kau yang tak berkesudahan tu pun aku dah nampak.. jadi, tolong jangan gugup tapi kau jalankan semua ni dengan hati yang tenang.. ingat Allah Innsya Allah semuanya dipermudahkan untuk kau." Nasihat Aidil dengan penuh dalam.
YOU ARE READING
AKU NERAKA BAGIMU
RomanceBenci dan dendam bersemadi di dalam diri sang jejaka ini , terhadap wanita terutamanya wanita yang berpurdah. Oleh disebabkan , masa lalunya itu telah menimbulkan kebencian dan dendam tersebut. Hadirlah seorang wanita yang benar benar ikhlas menja...