Bab 39

7K 112 1
                                    

Antention guy's! This part ada new cherectar! Salam perkenalan dengan Ursula Kartika. PA baru Draco yang berpenampilan agak nerd! Banyak kejutan bakal berlaku. So guy's stay tuned with my story. Please be patient! I will try my best to finish this story. Tak lama lagi Darius akan tau Dee tu siapa sebenarnya. Tolong bawa bersabar, ye! Dont forget add,vote and comment my novel. Thx who read, vote,add and comment my novel. Thx so much guy's!
   
  
                                          🐔🐔🐔🐔

   Darius bergegas masuk ke dalam ofisnya lalu, melangkah keluar semula dengan keadaan tergesa-gesanya sambil membawa bersamanya fail berwarna biru. Jenny yang kebetullan baru keluar daripada ofis tuan Carlos segera, menyapa dirinya.  
   "Selamat pagi, tuan Darius!"
   "Selamat pagi, Jenny! Err...Jenny! Cancel, kan semua appointment i untuk hari ni!" Arah Darius kepada wanita itu sambil meluru keluar dengan segeranya. Langkah kakinya dipercepatkan, menuju ke arah bilik meeting.
   "Hi! Everybody! Good morning!" Ucap Darius sambil melabuhkan segera, punggungnya di atas, kerusi.
   Kini semua mata tetamu yang berada di dalam bilik meeting tersebut, tertumpu ke arahnya. Namun, di dalam banyaknya tetamu yang datang salah seorangnya adalah Draco Santos musuh yang paling di anti dan dibenci olehnya, itu. Berubah terus raut wajah Darius dibuatnya sejurus, terpandangkan kelibat diri lelaki itu. Oh shit! Dia buat apa pula dekat dalam bilik meeting aku, ni? Jangan-jangan dia pun nak juga 'Projek Mega dekat Syarikat Jentayu Holding, tu! Desis hati kecil Darius dibenaknya sambil cuba berlagak tenang dan selamba seolah-olah dia tidak terkesan langsung dengan kehadiran Draco Santos yang dulunya merupakan, sahabat baiknya itu. Nafas halus dihelakan perlahan oleh Darius sambil bangkit terus daripada tempat duduknya lalu, bersalaman dengan wakil daripada Syarikat Jentayu Holding dan bila tiba giliran Draco untuk bersalaman dengannya tiba-tiba saja fikirannya menerawang ke tempat lain.
    "Darius! Sampai hati kau rampas Jenny daripada, aku. Selama ni, aku dah anggap kau macam adik aku sendiri. Sanggup kau tikam aku dari, belakang!" Tuduh Draco tanpa usul-periksa kepada Darius.
   Tercalar terus hati kecil Darius sejurus mendengar tuduhan melulu Draco terhadap dirinya, itu. Sudah sehabis daya dia cuba untuk menerangkan keadaan yang sebenarnya kepada sahabat baiknya, itu. Namun Draco tetap berkeras! Sedikit pun tidak ingin mendengar maupun menerima langsung semua penjelasan Darius. Nampaknya, hati sahabat baiknya itu sudah benar-benar buta sehinggakan kebenaran yang sudah jelas di depan mata pun dia masih tidak boleh nak nampak. Pelik! Agaknya, sebab cinta orang boleh jadi tak betul! Desis hati Darius sendiri.
   "Encik Darius! Encik Darius!!"
   Tersedar terus Darius daripada lamunan panjangnya selepas dikejutkan, dengan sapaan tiba-tiba encik Irsyad kepadanya. Kembali terus dia ke alam realiti. Wajahnya kemudian segera, di hala ke arah Draco yang dari tadi hanya sibuk menghadap telefon pintarnya. Sedikit pun, tidak mengendahkan langsung kehadiranya yang dari tadi berdiri tercegat di hadapan lelaki, itu. Sial! Nasib baiklah, sekarang ni wakil Syarikat Jentayu Holding ada dekat, bilik ni! Kalau tidak dah lama aku halau dia dari bilik meeting aku, ni! Rungut Darius di dalam hatinya sambil melangkah semula ke arah tempat duduknya.
    "So! We start our meeting, now!" Ujar Darius sambil mengambil fail berwarna biru yang terletak di atas mejanya lalu diserahkan kepada encik Irsyad yang merupakan salah seorang wakil Syarikat, Jentayu Holding.
    "Mr. Irsyad! This is my, pepar work! please take a look for a while!" Arah Darius kepada encik Irsyad. Sekilas, tatapan matanya tertuju ke arah Draco yang juga turut sama, menatap ke arahnya.
   Setelah beberapa minit meneliti isi kandungan cadangan dan kertas kerja Darius akhirnya, encik Irsyad mulai, berbicara sambil melirik sekilas, ke arah dua pembantunya, encik Kim dan Mr. John. Kedua-duanya kelihatan, menganggukkan kepala ke arah encik Irsyad.
    "Eemm!....I think we all like you idea and concept, Mr. Darius! It's look so unique and ekslusif. I think this is the best idea i evar seen, Mr. Darius!" Puji encik Irsyad kepada hasil kerja Darius yang begitu memuaskan hatinya, itu.
   "That's correct, encik Irsyad! Semua Idea dan cadangan encik Darius memang bernas dan saya bersetuju, sangat!" Celah encik Kim pula, sambil membetulkan letak cermin matanya yang agak tersengit sedikit.
   "Yes! I think you idea is briliant and genius, Mr. Darius!" Sampuk Mr. John yang daripada tadi hanya, mendiamkan dirinya.
   Terpamer terus senyuman penuh bangganya di wajah Darius sambil mengerling sekilas, ke arah Draco yang sedang menatapnya dengan begitu tajam sekali. Mati terus senyuman Darius, dibuatnya. Dari riak wajah, Draco dia dapat membaca yang hati lelaki itu yang sedang memendam kemarahannya. Darius! Jangan layan perangai gila Draco, tu! Kau buat je kerja kau macam biasa! Pujuk hati Darius sendiri.
   "Thank's for you all comment guy's! Sebenarnya, tanpa dorongan dan pertolongan papa i, i takkan pernah sampai ke tahap, ni!" Ucap Darius dengan perasaan rendah dirinya. Memang sudah diterapkan oleh papanya agar dia tidak menjadi orang yang sombong atau megah diri apabila menerima pujian orang lain.
   "No! Awak memang orang yang layak untuk dapat projek mega Jentayu Holding ni, encik Darius!" Celah encik Irsyad dengan yakinnya.
   "What?! It's not joking, encik Irsyad?!" Soal Darius dengan wajah terkejutnya.
   "Kami semua tak bergurau encik Darius, awak memang layak untuk handle projek mega, ni!" Jawab encik Kim sekali lagi meyakinkan Darius akan kebenaran keputusan yang telah dibuat oleh encik Irsyad sebentar, tadi.
   Darius seolah-olah bermimpi dan tidak percaya yang dia akhirnya, berjaya juga mendapatkan projek mega Jentayu Holding tersebut. Dia pasti papanya akan gembira bila mendengar berita ni, nanti. Thank's god! Ucap Darius kepada tuhan di dalam hatinya. Nampaknya, tidak sia-sia semua usaha kerasnya selama ini.
    "Terima kasih banyak! Encik Irsyad, encik Kim dan Mr. John sebab berikan kepercayaan penuh kepada i untuk handle projek mega, ni! Saya berjanji akan membuat yang, terbaik!" Ucap Darius sambil bangkit segera dari tempat duduknya lalu bersalaman dengan semua wakil daripada Syarikat Jentayu Holding, tersebut.
   Mendidih terus lubuk hati Draco, dibuatnya. Kata-kata pujian dan persetujuan menyerahkan projek mega daripada encik Irsyad wakil, Syarikat Jentayu Holding itu kepada Darius, menambahkan lagi bahang kemarahannya. Sial! Asyik, dia je yang dapat! Apa syarikat aku tak cukup besarkah nak handle projek, tu? Macam dia saja, lah yang paling hebat! No! Dont give up, Draco! You still have more, time untuk kalahkan Darius! Bisikkan itu, menguatkan semula semangat dirinya yang hampir hilang itu.
   "Ehemmm.....!"
   Deheman kuat Draco membuatkan, perbincangan di antara Darius dan wakil Syarikat Jentayu Holding terganggu seketika. Kini tatapan mata semuanya, tertumpuh kearahnya.
   "Wait for the minute, encik Irsyad! Agaknya, encik Irsyad dah terlupa, kan sesuatu! Nak saya ingatkan, kah?!"
   Pertanyaan pelik Draco itu, membuatkan raut wajah encik Irsyad tiba-tiba berubah menjadi pucat. Darius yang melihat perubahan wajah encik Irsyad itu turut tertanya-tanya sendiri di dalam hatinya. Isskk! Apasal, cuak semacam je muka orang tua ni bila dengar pertanyaan Draco, tadi? Pelik! Getus hati kecil Darius sendiri.
   "Encik Draco! I am sorry, saya cuma jalankan amanah dari boss saya. Semua keputusan terletak di tangan dia. Dan sa..." Belum sempat, encik Irsyad ingin menghabiskan percakapannya Draco terus meluru ke arahnya dan mencekik kuat lehernya. Dia kemudian, menundukkan sedikit bibirnya ke arah telinga encik Irsyad yang sedang bernafas dengan tercungap-cungapnya.
    "Shut you mouth, stupid! I dont care! Whatevar reason you must give this project to me! So, you bettar take this matter seriously encik Irsyad! Kalau kau berdegil juga  i will kill you family! Mi comprendi, signor!" Ugut Draco sambil berbisik perlahan tepat ke arah telinga encik Irsyad.
   Ugutan Draco itu amat, menakutkan encik Irsyad. Dia bukannya tidak kenal dengan perangai gangster Draco yang memang pantang kalau projek yang diinginkan olehnya, terlepas dekat tangan orang lain lebih-lebih lagi jika orang yang dapat projek tu Darius, musuh ketatnya. Encik Irsyad sendiri bingung entah apa alasan, Draco sampaikan Darius yang pada mata kasarnya seorang yang baik boleh menjadi musuh kepada lelaki itu.
   "Draco! Lepaskan leher encik Irsyad, sekarang! And leave, now!!" Jerit Darius dengan wajah berangnya.
   Jeritan kuat Darius itu tidak sedikit pun, menggetarkan hati Draco. Dengan senyuman sinisnya, dia melepaskan semula leher encik Irsyad dari terus berada di dalam pautan, tangannya. Draco mengerling sekilas, ke arah Darius.
   "Kau jangan fikir kau dah menang, Darius! Kali ni, aku takkan mengalah macam tu saja! Aku akan cari jalan untuk dapatkan balik projek mega, ni! So you bettar be carefull! I always watching you!" Ugut Draco sambil beredar pergi dari bilik meeting tersebut. Sebelum melangkah pergi sempat lagi dia, mengangkat sebelah tangannya ke arah Darius sebagai, isyarat kepada maksud kata-katanya sebentar, tadi.
   "Encik Darius! Are you okey?!" Soal encik Irsyad dengan wajah penuh cemasnya.
   "Isskk! Encik Irsyad ni, patutnya saya yang tanya soalan tu dekat encik irsyad, tadi!" Gurau Darius sambil mengalihkan semula perhatiannya ke arah encik Irsyad.
   "Dont' worry! Encik Darius, saya okey dan tak apa-apa!" Jawab encik Irsyad sambil merenung tepat ke arah wajah Darius.
   "Atcually, i nak tanya something dekat you? Apasal, Draco ada sekali dalam meeting ni?!" Soal Darius dengan wajah peliknya.
    "Itu semua atas arahan Datuk Kamil, dia mau encik Darius dan encik Draco dapat menerima keputusannya tanpa ada yang terasa hati. Datuk kalau boleh ingin, menjaga perasaan encik Darius dan encik Draco tapi tengoklah tadi apa tindakan encik Draco? Baran tak tentu, pasal! Sebab itulah, datuk pilih encik Darius untuk handle projek mega, ni!" Jelas encik Irsyad dengan panjang lebarnya.
    "Betul cakap encik Irsyad tu, encik Darius!" Celah encik Kim mengiakan lagi, penjelasan encik Irsyad.
   "Dahlah, encik Darius! Tak payah fikirkan lagi, terima je tawaran datuk Kamil, ni!" Sampuk Mr. John pula sambil tersengih dengan lebarnya.
   Akhirnya, setelah memikirkan semuanya Darius menganggukan perlahan kepalanya sebagai, tanda persetujuannya. Namun jauh disudut hatinya, dia sebenarnya berasa gentar juga dengan ugutan Draco sebentar, tadi. Dont be afraid, Darius! Pepatah ada mengatakan 'the best man will win' so keep going, man! Bisikkan itu, menaikkan semula keyakinan diri Darius.



Dia pencuri hatiku.Where stories live. Discover now