Dee terus merenung penampilan dirinya di hadapan cermin. Dia kelihatan, begitu segak apabila mengayakan pakaian ala pirate-nya itu. Last touch up! Desis hati kecilnya sendiri sambil mengenakan, serban yang lengkap dengan penutup mukanya, sekali. Terpegun seketika, Dee apabila melihat penampilan dirinya pada ketika, ini. Dia kelihatan seperti, seorang pahlawan arab yang ingin berjuang di medan perang bezanya, dia bukannya berperang dengan orang lain tetapi di saat ini dirinya sedang berperang dengan perasaannya, sendiri. Dia sebenarnya, masih lagi berasa gementar dan risau jika perkerjaan yang di arahkan oleh Darius kepada dirinya itu gagal dilaksanakan, olehnya. Alah! Relax, lah Dee! Hang cuba bawa bertenang sedikit! Insyaallah! Hang pasti berjaya buat kerja, tu! Tak payahlah risau, sangat! Pujuk hati kecilnya sendiri sambil menatap sekali lagi ke arah cermin.
Thiago yang kebetulan ingin, bertemu dengan Dee terus menolak pintu bilik persalinan, tersebut. Sejurus, pintu bilik itu terbuka alangkah terperanjatnya dia apabila melihat penampilan segak Dee pada ketika, ini. Berkali-kali jugalah dia mengosok matanya sendiri ingin memastikan apa yang di lihat oleh biji matanya di saat, ini bukanlah khayalan dan imajinasinya sahaja. Amboi! Bukan main kacak lagi mamat, ni! Puji Thiago di dalam hatinya sendiri.
"Oi! Kau dah siap, kah?!" Sergah Thiago kepada Dee yang masih lagi kaku berdiri di hadapan, cermin.
Pertanyaan Thiago tadi, tidak diendahkan langsung oleh Dee. Dia sebaliknya, terus meluru keluar daripada bilik persalinan itu disusuli pula oleh, Thiago. Langkah kakinya dipercepatkan segera ke arah bilik pejabat, Darius.
"Dee! Dee!!" Laung Thiago sambil mengejar Dee yang bagaikan lipas kudung, itu. Tercungap-cungap juga pernafasan Thiago, dibuatnya.
Dee yang kesian, dengan keadaan Thiago mematikan terus langkah kakinya lalu berpaling semula ke arah lelaki, itu.
"Alah! Bro, cepatlah sikit! Kang lambat, mengamuk pula boss psyco kau tu, nanti!" Ingat Dee kepada Thiago.
"Huh! Aduh, penatnya!" Keluh Thiago kepada Dee sejurus, menghampiri dirinya. Peluh kelihatan, mencurah-curah keluar membasahi dahi dan seluruh tubuh lelaki sado, itu.
"Oi! Takkan kau dah penat, bro? Badan sado macam ni, malulah kalau tak ada stamina!" Ejek Dee kepada Thiago diselangi, dengan gelaknya.
Merona merah terus pipi Thiago selepas mendengar ejekkan daripada Dee, itu. Perasaan malu terus menguasai, dirinya.
"Siapa kata aku, penat? Aku tak penat, lah!" Ujar Thiago sambil menunjukkan lengannya yang berotot itu kepada Dee.
Mak oi! Besarnya otot lengan, dia! Ni baru lengan dia belum lagi area badannya yang lain. Isskk! Kau fikir apa ni, Dee? Kau jangan nak fikir benda lain pula! Ingat Dee kepada dirinya sendiri sambil tersengih sendiri. Thiago yang pelik, melihat lelaki di hadapannya, itu tersengih-sengih sendiri segera menyapanya.
"Oi! Dee, kalau ya pun dah tak sabar ke majlis tu tak payahlah sampai nak berangan bagai!" Tegur Thiago kepada Dee.
Teguran tiba-tiba Thiago itu membuatkan Dee tersedar terus daripada lamunan panjangnya sebentar, tadi. Dia kemudian, mengalihkan terus perhatiannya ke arah lelaki itu.
"Alah! Sorry, lah bro! Aku gurau je, lah! Kau janganlah nak sentap pula bila aku cakap macam tu, tadi!" Tutur Dee dengan raut wajah bimbangnya.
"Nak sentap, apanya? Oi! Bro, gua tak mainlah sentap-sentap, ni! Tak minat, tau!" Ujar Thiago sambil tersenyum dengan lebarnya.
"Baguslah kalau kau tak, sentap. Senanglah sikit hati aku, ni!" Jawab Dee sambil memaut erat bahu lelaki itu dengan tangannya.
"it's okeylah, Dee!" Ujar Thiago sambil mengerling sekilas, ke arah jam tangannya. Waktu tepat, menunjukkan jam 5.30 petang! Terjegil terus biji matanya apabila melihat angka jam, tersebut. Tanpa berlengah lagi, Thiago segera mengingatkan Dee tentang tugas yang bakal dikerjakan oleh lelaki, itu.
"Thank you, Thiago! Sebab kau ingatkan aku, tadi!" Ucap Dee kepada lelaki itu sambil melangkah semula ke arah bilik pejabat, Darius dengan langkah cepatnya disusuli pula oleh, Thiago.
Sampai sahaja, Dee di hadapan pintu bilik pejabat Darius ringan sahaja tangannya mengetuk pintu bilik tersebut sambil diperhatikan oleh, Thiago.
"Masuk!"
Terdengar terus arahan Darius daripada luar dek, kelantangan volume anak tekak suaranya sebentar, tadi. Tanpa membuang masa lagi, Dee dan Thiago terus bergegas masuk ke dalam bilik pejabat, tersebut. Sejurus, menyedari kehadiran Dee dan Thiago Darius segera menghentikan perkerjaanya dan terus mempelawa mereka duduk di atas kerusi yang menghadap dengan dirinya, itu. Sedikit pun, Darius tidak menatap langsung ke arah Dee. Isskk! Sombong betul, menyampah pula aku tengok perangai dia, ni! Umpat Dee di dalam hatinya sendiri sambil menjuihkan bibirnya.
"Tuan Darius! Kami berdua nak gerak sekarang boleh, tak?!" Soal Dee dengan pantasnya.
Darius segera, mendongakkan wajahnya apabila mendengarkan pertanyaan tiba-tiba daripada Dee, itu.
"Okey! Both of you can...."Mati terus butir bicara Darius sejurus, terpandangkan penampilan Dee yang sedang duduk di hadapannya, itu. Terpegun seketika, dia dibuatnya. Baju, serban dan penutup muka yang dikenakan oleh Dee pada ketika ini begitu cocok dengan dirinya. Cantik pula mata dia ni, aku tengok! Puji Darius diluar kesedarannya.
"Tuan Darius! Tuan Darius!" Kejut Dee kepada lelaki itu.
Darius yang sedang mengelamun terus tersedar apabila dikejutkan, oleh Dee secara tiba-tiba. Berterbangan terus semua khayalannya seketika, tadi. Dia kemudian, mengalihkan terus perhatiannya kepada Dee dan Thiago semula.
"Yes! What do your want mr. Dee?!" Soal Darius dengan wajah bingungnya.
"Come on! Tuan Darius dah lupa, kah pasal tawaran kerja yang tuan berikan dekat saya, tu? Bukan, kah malam ni ada majlis dekat, rumah Draco Santos!" Ingat Dee kepada Darius lagi.
"Yes! Thanks sebab ingatkan saya, tadi! Boleh guna juga otak kau ni, kan!" Jawab Darius sambil tersenyum dengan lebarnya. Terserlah terus lesung pipit dikedua-dua pipinya.
Kacaknya, dia! Desis hati kecil Dee sendiri sambil menatap terus ke arah lelaki, itu tanpa mengelipkan sedikit pun, matanya. Darius yang pelik melihat tingkahlaku lelaki yang sedang duduk di hadapannya, itu terus mengerutkan dahinya. Isskk! Apasal, pula dia tengok muka aku macam, tu? Agaknya, sebab aku ni terlebih hensom, kot! Teka Darius sendiri sambil, membetulkan kolar bajunya dan mengusap perlahan hujung rambut perangnya yang terjuntai di dahinya ke arah belakang. Dup! Jantung Dee terus berdegup dengan lajunya setelah melihat aksi, hot dan mengoda daripada Darius di saat, ini. Isskk! Kenapalah mamat psyco ni, hensom sangat sampai aku yang tomboy ni pun boleh tangkap feeling dekat, dia? Getus hati kecil Dee di dalam benaknya sambil tersengih-sengih sendiri.
"Oi! Jangan lupa sampai je, dekat majlis tu terus call, aku!" Arah Darius kepada Thiago sambil mengerling sekilas, ke arah Dee yang masih lagi dibuai dengan lamunannya sendiri.
Thiago yang perasan Dee sedang asyik, mengelamun terus menyiku lengan lelaki itu berulangkali dengan sikunya.
"Isskk! Jangan kacaulah, aku tengah shok, ni!" Tutur Dee sambil tersengih-sengih sendiri.
Lantak kaulah, Dee! Aku dah kejut banyak kali masih juga tak sedar-sedar! Memang teruk jugaklah kau dikerjakan oleh boss aku yang garang ni, nanti! Bisik hati kecil Thiago sambil menggeleng-gelengkan kepalanya sendiri. Darius yang turut perasan dengan reaksi, Dee itu bangkit terus dari tempat duduknya lalu menuju ke arah rak fail. Sejurus, mencapai fail sederhana besar dia melangkah semula ke arah mejanya. Amboi! Bukan main lagi dia ni, berkhayal! Entah dia dengar, kah tidak dengan arahan aku tadi, tu! Memang nak kena juga dengan aku, ni! Desis hati Darius sambil menghempas kuat fail yang berada di tangannya itu ke atas meja.
"Dubb!!!"
"Eh! Kacaknya tuan Darius, ooppss!.... " Latah Dee sambil menutup segera mulutnya setelah menyedari, dirinya sedang menjadi perhatian Darius dan Thiago di saat, ini. Ya Allah! Kenapa aku boleh terlepas cakap pula, tadi? Mesti Darius dah fikir lain dekat aku sekarang, ni! Adoi! Malunya, aku! Cetus hati Dee sambil tersengih-sengih sendiri ke arah Darius dan Thiago yang masih lagi menatap dirinya dengan wajah terkejut.
"Eerr....tuan Darius jangan nak salah faham pula dekat, saya. Saya tak ada niat pun nak cakap macam tu, tadi. Saya cu...."
"Cuma apa? Amboi! Bukan main sedap lagi kau berangan dekat meja aku, tadi. Sampai tak ingat dunia, langsung!"
Sindir Darius dengan wajah selambanya.
Dee terus mencebikkan bibirnya selepas mendengar, sindiran pedas daripada Darius sebentar, tadi. Thiago yang ingin menceriakan keadaan tegang di antara Dee dengan bossnya itu terus sahaja mencelah perbualan keduanya.
"Eh! Dah jam 6.00 petang ni, tuan Darius! Kami berdua gerak dulu, ya!"
Selepas mengatakan yang demikian, Thiago terus mengajak Dee beredar pergi bersamanya daripada bilik pejabat itu dengan keadaan tergesa-gesanya. Dee yang memang sudah rimas asyik, duduk saja dekat bilik itu bangkit terus dari tempat duduknya lalu, ingin membuntuti langkah kaki Thiago namun pergelangan tangannya tiba-tiba sahaja dipaut oleh Darius. Terhenti terus pergerakkan Dee, dibuatnya. Wajahnya segera, dipalingkan ke arah lelaki, itu.
Terbeliak terus, biji matanya apabila menyedari, wajahnya begitu hampir dengan wajah Darius. Dia cuba menepis tangan lelaki itu, tetapi tidak berjaya. Darius menguatkan lagi pautan tangannya sehinggakan, tubuh Dee terdorong terus ke arah hadapan. Nasibnya, baik sebab ada meja yang menghalang kedudukan tubuh mereka berdua jika tidak, pasti bibir Dee bakal bersentuhan dengan bibir lelaki, itu. Darius yang perasan dengan ketidakselesaan Dee di saat, ini terus tersenyum dengan sinisnya sambil perlahan-lahan menundukkan sedikit wajahnya kearah cuping telinga Dee.
"Take care and be carefull!" Bisik Darius dengan lembutnya.
Terpana seketika, Dee apabila mendengar bisikkan halus daripada Darius sebentar, tadi. Sepanjang hidupnya inilah pertama kali ada lelaki yang risaukan akan keadaan dirinya, itu. Oi! Dee, janganlah nak perasan sangat kau ingat lelaki tu betul-betul risaukan kau, kah? Dia tu, hanya nak ambik hati kau saja! Kau ingat, lelaki macam Darius tu pandang, kah perempuan tomboy macam kau, ni! Jangan bermimpilah, Dee! Bisikkan itu menyedarkan terus Dee daripada lamunan indahnya seketika, tadi.
"I will, tuan Darius! Saya pergi, dulu!" Ujar Dee sambil meleraikan segera, pautan tangan Darius daripada pergelangan tangannya lalu, beredar pergi dengan segeranya daripada bilik pejabat, tersebut.
Darius pula sekadar, menganggukkan kepalanya perlahan-lahan sambil memerhati kepergian Dee melalui, ekor matanya. Timbul juga perasaan gusar di dalam hatinya, apabila mengenang, kan keselamatan diri lelaki itu apabila berada di dalam rumah Draco Santos musuhnya, itu. Harap-harap tidak ada benda buruk yang bakal, terjadi.
Dee segera, menutup pintu bilik pejabat Darius dengan keadaan tergesa-gesanya. Dia kemudian, mempercepatkan langkah kakinya menuju ke pintu utama banglo, tersebut.
"Dee! Cepat, sikit!" Laung Thiago dari dalam kereta.
Sejurus, mendengar laungan kuat daripada Thiago itu tanpa berlengah lagi, Dee terus berlari dan meluru masuk dengan segeranya ke dalam kereta tersebut.
"Sorry! Aku tengah bincang something dengan Darius, tadi. Tu yang lambat, ni!" Jelas Dee tanpa dipinta oleh Thiago.
"It' okey, bro! Tak ada hal, lah!" Jawab Thiago dengan sengih lebarnya sambil menghidupkan dengan segeranya kereta, itu.
Tidak sampai sejam Thiago memandu akhirnya, mereka berdua pun sampai ke destinasi yang ingin dituju. Selepas meletakkan keretanya sedikit jauh daripada banglo milik, Draco Santos itu dia terus mengarahkan Dee supaya keluar daripada kereta dengan segeranya.
"Dee, hati-hati!" Pesan Thiago dengan wajah bimbangnya.
"Don't worry, Thiago! Semuanya, akan berjalan dengan lancar. Aku chow, dulu!" Ujar Dee sambil melangkah dengan lajunya menuju ke banglo mewah tiga tingkat yang dipenuhi dengan cahaya lampu dan kenderaan para tetamu.
Sejurus sahaja, kaki Dee melangkah masuk ke dalam banglo tersebut cuping telinganya terus disambut dengan alunan alat muzik violin. Terpukau seketika, dirinya di saat ini apabila melihat hampir keseluruhan ruang di dalam banglo itu dihias dengan lampu-lampu yang cantik. Cahaya lampu yang agak malap juga menambahkan lagi keindahan suasana majlis yang bertemakan, arabian night itu.
Sedang asyik, dia memerhatikan lampu-lampu yang menghiasi, ruangan banglo tersebut tiba-tiba sahaja halwa pendengarannya dihidangkan dengan alunan muzik berentak arab dance. Wajahnya segera, dipalingkan ke- ruangan tengah banglo itu. Kelihatan, para penari sedang mengiringi, persembahan pemuzik arabic Hanine El-Alam mempersembahkan lagu yang bertajuk Arabia.
Terpegun terus, Dee apabila melihat Hanine memainkan gesekan violinnya itu. Alunan muzik yang mendayu-dayu membuatkan tubuhnya turut, bergerak sama mengikuti, rentak laju muzik, tersebut. Dalam masa beberapa saat sahaja, ruangan dewan yang tadinya sunyi sepi kini, dipenuhi oleh para tetamu yang ingin menari bersama dengan pasangan masing-masing. Setiap para tetamu lelaki yang hadir mengenakan pakaian mengikut, tema yang telah ditetapkan dan hampir sama dengan pakaian yang sedang dikenakan oleh Dee pada ketika, ini.
"Hey, Hensom!"
Suara pekikkan seorang wanita mengejutkan terus Dee daripada lamunan panjangnya sebentar, tadi. Dia terus menoleh dan mencari-cari pemilik suara yang melaungkan namanya, itu. Di celah-celah para tetamu yang sedang rancak menari terkinja-kinja dia melihat, seorang wanita sedang tersenyum dengan lebarnya sambil meluru terus ke arah dirinya. Tanpa sempat, mengatakan apa-apa lengannya terus ditarik oleh wanita itu dan terus diajak menari.
Dee yang tiada pilihan lain terpaksa akur dengan permintaan wanita, itu. Sekilas, dia merenung ke arah tubuh wanita yang hanya mengenakan, bra berwarna hitam dipadankan dengan seluar arabic transperant yang turut menampakkan celana dalamnya. Relax, Dee! Kau tak boleh, gelabah! Buat je, macam biasa! Desis hatinya sendiri sambil merapatkan sedikit tubuhnya ke arah wanita itu. Dia mula mengikut gerak tari wanita, itu sehinggakan para tetamu yang sedang menari menghentikan tarian mereka dan mula menumpuhkan perhatian terhadap dirinya dan pasangan tariannya.
Dee yang kebetulan, aktif dalam seni tarian sejak dibangku sekolah lagi tiada masaalah apabila menari tarian yang berentak dance arabic, itu. Sedang asyik, dia menari ada sepasang mata yang begitu leka memerhatikan gerak tubuh dan tariannya. Terpukau seketika, Draco Santos apabila melihat tarian yang sedang dipersembahkan oleh Dee di saat, ini. Tidak beralih sedikit pun tatapan matanya, itu sehinggakan Kristy yang sedang berbicara disebelahnya tidak diendahkan langsung, olehnya.
Kristy yang perasan, dengan sikap acu tak acu Draco terus sahaja menghalakan tatapan matanya ke arah penari lelaki yang sedang di tatap oleh lelaki itu dengan begitu tekun, sekali. Isskk! Apasal, pula dia tengok penari lelaki, tu? Tanya hati kecil Kristy sendiri sambil mencuit kuat lengan kekar Draco. Terjerit terus Draco, dibuatnya.
"Kau ni dah kenapa, Kristy?!" Tengking Draco dengan kuatnya sambil mencengkam dagu wanita itu dengan tangannya.
"Kenapa you tengok penari lelaki tu, tadi?!!" Soal Kristy dengan wajah cemburunya.
"Isskk! Suka hati akulah nak tengok siapa, pun. Lagi satu hal, aku nak ingatkan dekat engkau, ni! Jangan sibuk nak ambik tau urusan, aku! Kau faham, tak?!" Bentak Draco dengan wajah berangnya.
Bentakkan kuat daripada Draco itu amat, mengejutkan Kristy. Sekilas, wajahnya di halakan tepat ke arah wajah lelaki itu. Kecut dan seram sejuk terus sekujur, tubuhnya apabila mendapat tatapan maut daripada Draco di saat, ini.
"I am sorry, Draco!" Ucap Kristy dengan wajah takut-takutnya sambil menundukkan segera wajahnya ke arah, lantai. Tidak berani langsung dia menatap lama-lama tatapan maut mata lalaki itu di kala, ini.
Draco yang malas hendak melayan karenah wanita itu, menghalakan semula pandangan matanya ke arah penari lelaki, tadi. Berkerut seribu terus dahinya apabila mendapati penari lelaki itu sedang diseret secara paksa oleh seorang wanita menuju keluar daripada ruang tarian, tersebut. Dia yang pelik, melihat adegan yang sedang berlaku di hadapan matanya itu bingkas, bangun daripada tempat duduknya lalu mengekori langkah kaki, keduanya.
"Draco! Where are you, going?!" Soal Kristy dengan wajah bingungnya.
Pertanyaan wanita itu tidak diendahkan langsung oleh, Draco. Dia sebaliknya, terus beredar pergi meninggalkan Kristy dalam keadaan tergesa-gesanya.
"Draco!!" Pekik Kristy dengan wajah sebalnya sambil menatap kepergian lelaki itu, dengan tatapan hampanya.
YOU ARE READING
Dia pencuri hatiku.
Romancenovel ini mengisahkan tentang dee aka deya seorang gadis tomboy yang terpaksa hidup sebagai gelandangan setelah melarikan diri dari rumah keluarga angkatnya. Dee tidak tahan dengan sikap ibu tirinya yang terlalu membenci dirinya. Semenjak hari itu b...