Darius terus mengatur langkah kakinya dengan cepatnya menuju ke tingkat bawah. Satu-persatu lantai tangga dilalui, dengan langkah pantasnya. Tali lehernya yang tersenget sedikit segera, dibetulkan sambil sebelah tangannya pula memegang baju kot berserta, beg sandang yang berisikan dokumen penting dan lap topnya. Sejurus sahaja, kakinya mencecah ke tingkat bawah Darius terus menuju ke arah dapur ingin bertemu sebentar dengan isterinya. Belum pun sempat, dirinya menghampiri dapur dari jauh lagi lubang hidungnya terus disambut dengan bau aroma nasi goreng kampung kegemarannya, itu.
"Kriukkk!....."
Kecur liur dan berbunyi terus perut Darius, dibuatnya. Yalah, mana tidaknya kebetulah dia pun belum bersarapan pagi lagi. Eh, tau-tau pula isterinya akan makanan favaritenya itu yang kebiasaanya, akan disediakan oleh nek Mah. Emm....harumnya, confirm sedap dia masak! Puji Darius di dalam hati kecilnya sendiri sambil melangkah masuk ke arah dapur perlahan-lahan dan menghampiri isterinya yang masih sibuk mengoreng nasi di dalam kuali. Nampak gayanya, wanita itu tidak menyedari, langsung kehadiran dirinya. Tiba-tiba timbul akal, jahat Darius ingin mengenakan Dee yang masih lagi ligat, melakukan perkerjaanya itu. Dengan tindakan pantasnya, jugak dia terus merangkul dengan eratnya pinggang wanita itu lalu, ditarik rapat ke arah dada bidangnya.
"Hi, baby! What are you doing?!" Bisik Darius dengan suara mesranya sambil mengeratkan lagi pautan tangannya.
Terperanjat terus Dee dengan tindakan tiba-tiba daripada Darius itu. Kaget dan kaku terus sekujur tubuhnya. Hanya kedengaran nafas saling menderu di dalam dadanya. Haruman minyak wangi lelaki itu terus menyengat masuk ke dalam rongga hidungnya membuatkan dirinya terlena seketika. Melihat, kan respon daripada Dee itu membuatkan Darius menguntumkan senyuman lebar di bibirnya. Baru sahaja, dia berniat ingin mencium bibir mugil Dee dengan pantasnya juga wanita itu mengalihkan segera posisi wajahnya. Mendarat terus ciuman Darius ke arah pipi mulus Dee.
"Isskk!...Apa ni, tuan Darius? Le..."Belum sempat, Dee menghabiskan percakapannya Darius terus mencelah.
"Shh!...No more talking! I just want to check what my sweet wife do, now! Wow! Fried rice, kampung! Let me taste a little bit!" Pinta Darius sambil ingin menghalakan tangannya ke arah kuali.
"No!" Halang Dee dengan cepatnya sambil menolak terus pautan tangan lelaki itu daripada pinggangnya. Sisa ciuman yang mengenai, pipinya sebentar tadi segera dilap dengan tangannya. Isskk! Suka-suka dia je nak cium aku! Bebel Dee di dalam benaknya sendiri sambil menjuihkan bibirnya.
Darius yang masih terkejut dengan penolakkan isterinya terus terpaku seketika, apabila melihat wanita itu membebel sendiri sambil memuncungkan bibirnya. So cute, walaupun sedang marah masih nampak cantik juga! Bisik hati kecil Darius sambil mengusap dagunya sendiri.
"I am sorry, sayang!" Ucap Darius dengan suara mendatarnya.
Riak wajah kecewa Darius pada ketika, ini menimbulkan perasaan bersalah Dee. Dia tau, tidak sepatutnya dia bertindak sebegitu ke atas suaminya sebentar, tadi. Isskk! Apa yang aku dah buat, ni? Bisik hati kecilnya sendiri sambil mengetap bibirnya. Sedang asyik, mengelamun dia disapa secara tiba-tiba oleh Darius. Berterbangan pergi terus semua lamunan panjangnya seketika, tadi.
"Tak apalah kalau macam tu, abang breakfast dekat luar saja, lah!" Ujar Darius dengan wajah hampanya. Alah, kedekut takkan nak rasa sikit pun tak boleh! Desis hati kecilnya sendiri sambil berpura-pura merajuk. Sengaja, berbuat demikian, kerana ingin melihat reaksi daripada isterinya itu.*****
Tersentak dan terperanjat seketika, Dee apabila mendengar ungkapan kata-kata Darius sebentar, tadi. Sudu yang dipegang olehnya hampir terlepas. Dia kemudian, membalikkan segera tubuhnya lantas, pandangan matanya di halakan ke arah Darius yang ingin berlalu pergi daripada ruangan dapur, tersebut. Oi, Dee yang kau dok berdiri je macam patung cendana tu dah, kenapa? Cepat, lah halang mamat tu! Tak, kanlah kau nak biar dia blah macam tu, saja? Bisikkan halus yang menerjah halus ke dalam lubuk hatinya membuatkan dia menyambar terus pergelangan tangan kekar suaminya itu lalu, dipaut dengan eratnya.
"Tua...eerr...abang! Please, dont go now!"
Wajah cemas wanita tomboy itu di renung sekilas, oleh Darius. Tau, pun takut! Bisik hati kecil Darius sambil tergelak lucu di dalam hatinya.
"Lepaslah tangan aku, ni! I have to go, now!" Pinta Darius dengan suara dinginnya
Isskk! Mamat ni dia buat hal, lah pula! Asyik, aku je yang kena pujuk dia? Bisik hati kecil Dee dengan wajah sebalnya sambil menguatkan lagi pautan tangannya.
"Alah! Takkanlah, tuan eerr...i mean ab...bang nak pergi macam tu saja! Jomlah! Sarapan sekali dengan saya!" Ajak Dee sambil menekankan perkataan abang dengan suara manjanya. Uwek! Adoi, rasa nak termuntah pula bila aku terpaksa bergaya terlebih gedik dekat lelaki ni, tadi! Isskk, buat malu aku je! Getus hati kecil Dee sendiri sambil menarik terus pergelangan tangan lelaki itu lalu, dibawa ke arah meja makan.
"Eerr....tuan Darius duduk jap, biar say...."
"Tuan Darius? I want you to call me, abang my sweet wife!" Pintas Darius yang masih lagi bersikap degil dengan arahan isterinya seketika, tadi.
Eealah mamat ni, buat aku sakit hati je! Keluh Dee sambil menatap dengan tajamnya ke arah wajah kecak Darius yang turut menatap sama ke arah wajahnya. Terpegun seketika, dia dibuatnya apabila menatap ke arah wajah kacak suaminya di kala, ini. Dup!...Dup!...Paluan jantung Dee terus berdetak dengan lajunya. Ya allah hensomnya, dia! Puji Dee sambil menatap terus ke arah wajah suaminya itu tanpa mengelipkan sedikit pun tatapan matanya. Dia begitu terpesona sekali dengan warna mata serta renungan redup Darius terhadap dirinya diketika, ini. Dia seperti, berada diawang-awangan rasanya. Pelik? Perasaan apakah yang sedang dialmi oleh dirinya pada ketika, ini? Adakah ini yang dinamakan cinta pandang pertama? Berjela-jela persoalan terus menerobos masuk ke dalam kotak pemikiran Dee.
"Cepatlah cakap, apasal senyap je dari tadi?!" Soal Darius sambil menatap terus ke arah wajah Dee yang di saat ini begitu leka, memerhati ke arah wajahnya. Kaget sebentar, dia apabila menyedari, isterinya itu rupanya sedang mengalamun sendiri. Patutlah asyik, senyap je daripada tadi! Tengah berangan rupanya minah tomboy, ni! Desis hati kecil Darius sambil mengelengkan kepalanya.
YOU ARE READING
Dia pencuri hatiku.
Romancenovel ini mengisahkan tentang dee aka deya seorang gadis tomboy yang terpaksa hidup sebagai gelandangan setelah melarikan diri dari rumah keluarga angkatnya. Dee tidak tahan dengan sikap ibu tirinya yang terlalu membenci dirinya. Semenjak hari itu b...