Dee terus tersedar daripada lenanya sejurus, mendengar bunyi ayam sedang berkokok dengan begitu kuat, sekali dari arah sebelah kanannya. Baru sahaja, dia hendak membuka kedua-dua kelopak matanya cahaya matahari yang terik terus memancar ke arah pandangan matanya itu. Sebelah tangannya segera diangkat sebagai, pelindung agar cahaya matahari itu tidak menyakiti pandangan matanya.
Pada mulanya, pandangan mata Dee kelihatan, agak samar-samar. Dia kemudian, cuba mengosok matanya dengan sebelah tangannya lagi namun pergerakkannya tiba-tiba terhalang dek, rasa sakit yang amat sangat pada bahagian, bahu kirinya. Adoi! Kenapa pula bahu aku ni sakit sangat? Keluh Dee di dalam hatinya sendiri sambil mengosok perlahan ke dua-dua matanya dengan tangan kanannya. Apasal, seluruh badan aku sakit sangat, ni? Tanya hati kecilnya lagi sambil cuba mengingati apa sebenarnya, yang telah terjadi kepada dirinya. 'What the hell are you doing, hah?!!' Tergiang-giang kembali jeritan kuat Darius di dalam cuping telinganya. Menjelma semula semua kejadian buruk yang telah menimpa dirinya petang, semalam. Bagaimana teruknya dia dibelasah oleh, Darius tanpa belas kasihan sedikit pun. Meskipun dia merayu, rayuannya itu tidak diendahkan, langsung oleh lelaki itu. Darius memang kejam dan tidak berhati perut langsung.
Sedang asyik, mengelamun dia tiba-tiba terhidukan bau busuk yang amat, sangat. Bau itu, begitu hampir dengan dirinya! Dia segera, menolehkan kepalanya ke sebelah. Tahi ayam! Terbuka luas terus ke dua-dua matanya apabila menyedari, dirinya sekarang berada di dalam sebuah kandang ayam yang agak luas dan besar. Dia terus melihat keadaan, sekitarnya. Kelihatan, tiga ekor ayam jantan, dua ekor ayam betina dan enam ekor anak ayam sedang berkeliaran di dalam kandang tersebut. Riuh-rendah juga suasana dekat kandang ni, dibuatnya. Bukan riuh sebab ramainya manusia tapi riuh dengan bunyi ayam! Bisik hati Dee dibenaknya sambil mengusap perlahan bahu kirinya yang masih sakit, itu dengan tangannya. Terpisat-pisat dia cuba bangun dari perbaringannya lalu, bersandar ke arah dinding. Ya allah! Sakitnya, lah seluruh badan aku ni! Rintih Dee di dalam hatinya sambil mengesat airmata yang mulai, keluar dari celah kelopak matanya itu. Sampai bila dia mampu bertahan dengan penyiksaan lelaki psyco, tu? Rasanya, semakin sukar dan menyakitkan! Keluhnya sendiri sambil menghelakan nafasnya perlahan-lahan.
"Oi! Kau keluar, cepat!"
Suara kuat pekikkan yang muncul secara tiba-tiba itu membantutkan terus semua lamunan panjang Dee seketika, tadi. Wajahnya segera, di halakan ke arah hadapan. Bertembung terus tatapan matanya dengan Thiago. Kelihatan, lelaki itu sedang berdiri terpacak di hadapannya sambil membuka dengan luasnya pintu kandang ayam, tersebut. Berterabu lari ayam-ayam yang berada di dalam kandang itu, dibuatnya. Bukan main seronok lagi ayam-ayam itu bila dapat bebas daripada, kurungannya. Melihatkan keadaan itu, hati Dee terus dipaut dengan perasaan yang amat pilu sekali. Nasib ayam-ayam itu lebih beruntung berbanding dengan nasib dirinya sendiri yang entah bila baru dapat lepas daripada tangan Darius. Thiago yang daripada tadi asyik, memerhatikan tingkah- laku lelaki yang berada di hadapannya, itu segera menyapanya.
"Oi! Kau ni pekak, kah? Kau keluar, sekarang!" Arah Thiago sekali lagi ke arah Dee dengan nada suara yang agak tinggi.
"A...ku! Ta..k..pekak...lah, bo...doh!" Jawab Dee dengan suara yang agak tersekat-sekat. Kecederaan pada bibirnya itu, menyukarkan dia bercakap dengan lancarnya tanpa tersekat-sekat seperti, keadaan sekarang ini.
Thiago yang mendengar percakapan pelik lelaki di hadapannya, itu terus tergelak dengan kuatnya sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Entah mengapa tiba-tiba sahaja lubuk hatinya diserang dengan perasaan lucu yang amat, sangat. Sampaikan Dee sendiri naik hairan dengan kelakuan lelaki, itu. Isskk! Kenapa pula dia gelak, kan aku sampai macam tu sekali? Aku ada cakap benda yang lucu, kah tadi? Rasa-rasanya tak ada, kot! Kata hati kecil Dee sendiri sambil menatap wajah Thiago dengan bingungnya. Dengan susah payahnya dia menguatkan juga kudratnya untuk bangun daripada tempat duduknya lalu, berdiri dan melangkah perlahan-lahan ke arah luar. Meskipun, jarak tempat duduknya tidak jauh daripada pintu dia tetap merasakan langkahnya ketika ini, terasa begitu jauh sekali. Agaknya, disebabkan kecederaan teruk pada wajah, bahu, perut dan kakinya telah menyebabkan pergerakkannya menjadi agak terbatas sedikit.
"Bro!!" Jerit Dee sambil menahan kesakitan pada bibirnya dek, menjerit dengan kuatnya.
Mati terus gelak, Thiago selepas, mendengar jeritan tiba-tiba daripada Dee itu. Wajah yang tadinya, ceria terus bertukar menjadi serius dan dingin. Seram juga Dee bila melihat perubahan drastik tiba-tiba wajah lelaki, itu. Dee! Calm down! Kau tak payahlah tunjuk yang kau tu takut, sangat dekat dia, tu! Cuba kau relax, sikit! Kalau kau gelabah macam ni abislah, kang tak pasal-pasal boleh kantoi identiti diri kau yang sebenarnya, nanti! Bisikkan itu, meredakan terus perasaan takut yang telah menyelubungi dirinya di saat ini. Kini perasaannya menjadi lebih, tenang sedikit berbanding tadi.
"Kau...in...gat...a..aku ta...takut...kah...de...gan, k..kau ni? Aku...aku...lang...sung...tak ta...kut, lah! Ka...lau kau...nak pu...kul...aku...sekarang pun bo...leh!" Cabar Dee dengan suara tersekat-sekatnya.
Berdesing terus pendengaran Thiago, dibuatnya. Kemarahan yang selalu ditahan olehnya, itu semakin membuak-buak ingin meletus keluar.
"How dare, you!"
Dengan perasaan marahnya, Thiago terus meluru ke arah Dee yang disangka, kan lelaki olehnya itu. Dee yang melihat lelaki itu ingin menyerangnya segera, berundur ke arah belakang.
"Oi! Kau cakap apa tadi dekat, aku? Issk! Kau ni, kan memang nak kena juga dengan pelempang aku, ni!"
Di Saat Dee melihat Thiago semakin menghampiri dirinya dia terus menutup kedua-dua matanya pasrah dengan keadaan yang sedang menimpa dirinya pada ketika, ini. Namun dia berasa pelik, sebab serangan Thiago tidak kunjung tiba. Dengan segeranya, juga dia membuka semula kedua-dua matanya. Alangkah, terkejutnya dia apabila melihat Darius sedang menghalang Thiago sambil memegang kuat tangan lelaki itu, dengan tangannya. Tergamam seketika, dia dibuatnya.
"Lepas, kan tangan saya tuan Darius! Biar saya belasah dia ni, cukup-cukup!" Bentak Thiago dengan wajah berangnya.
"Dont, Thiago!" Jerit Darius dengan kuatnya sambil mengenggam erat penumbuk Thiago yang siap, ingin menyerang Dee sekali, lagi.
Terhenti terus niat Thiago hendak menyerang Dee selepas mendengar jeritan kuat daripada Darius, bossnya itu. Tangannya, dijatuhkan semula. Dee pula terus menarik nafas dengan leganya sambil mengerling sekilas, ke arah Darius yang sedang menatap wajahnya dengan tatapan redupnya pada ketika, ini. Ada riak, simpati dan kesian yang muncul di wajah lelaki bermata biru, itu.
Hati Dee terus dilanda dengan seribu, persoalan. Pelik! Kenapa dia selamat, kan aku? Bukan semalam dia juga membelasah aku dengan begitu teruk, sekali! Apasal, dia tak biar saja Thiago pukul aku, tadi? Dee yang sedang asyik, mengelamun itu terus disapa secara tiba-tiba oleh Darius yang kini sudah pun berdiri betul-betul disebelahnya. Terkedu terus dia, dibuatnya. Lelaki itu kemudiannya, menundukkan sedikit wajahnya ke arah cuping telinganya sambil membisikkan sesuatu.
"Kau dengar sini baik-baik, ya! Kau jangan ingat aku halang Thiago tadi tu sebab aku nak tolong kau, pula! Aku halang pun, bersebab!"
"A...pa ma...sud t...uan...Darius?" Soal Dee dengan suara tersekat-sekatnya.
"Maksudnya aku nak buat kau menderita dan tersiksa sehinggakan kau rasa mati itu lebih baik daripada hidup!" Jawab Darius sambil merenung tajam ke arah wajah Dee.
Menggigil terus sekujur tubuh Dee apabila mendengar jawapan sadis dan kejam yang baru keluar daripada mulut lelaki psyco, itu. Dia menyangka, kan Darius benar-benar ingin membantunya, ternyata sangkaanya meleset sama sekali. Rupa-rupanya bantuan lelaki itu hanya, sekadar lakonan semata-mata yang mempunyai, maksud yang tersirat iaitu, ingin menghancurkan kehidupannya.
"Tu...an...Dari...us, ke...kejam!" Hembur Dee dengan perasaan marahnya.
"Memang aku, kejam! So, kau kena ingatlah bila-bila masa saja nyawa kau boleh melayang dekat, tangan aku ni!" Ugut Darius sambil menarik kuat dagu Dee lalu mendongakkan wajahnya ke arahnya.
Bertembung terus, tatapan mata keduanya! Posisi wajah yang begitu hampir membuatkan, Dee menjadi tidak selesa. Darius pula terus mengambil kesempatan, menatap lama wajah comel yang sedang berada di hadapan matanya, itu. Cutenya, dia! Puji Darius di dalam hatinya sendiri. Kalau tidak difikirkan yang Dee ni, seorang lelaki sudah lama bibir mugilnya dicium oleh, Darius. Demi mengelakkan keadaan yang tidak diingini berlaku dia melepaskan semula dagu lelaki itu daripada terus berada di dalam pautan tangannya lalu, beredar pergi dengan segeranya.Huh! Nasib baiklah tak ada apa-apa yang terjadi, tadi! Getus hati kecil Dee sendiri sambil mengusap-usap dadanya yang sedang berdebar-debar dengan cepatnya, itu.
"Oi! Ikut aku, cepat!"
Sapaan tiba-tiba Thiago membuatkan, perhatian Dee teralih semula kepada lelaki yang berbadan sado dan tegap itu. Wajah empat segi Thiago di renung kejap, olehnya.
"Krriukk!!"
Tiba-tiba sahaja perut Dee mulai, berbunyi dengan kuatnya. Ini menandakan dirinya sedang kelaparan. Makhlumlah, semalaman dia tidak menjamah sebarang makanan maupun, minuman. Adoi! Laparnya, lah! Desis hati kecil Dee sambil mengusap perutnya, sendiri. Thiago yang perasan dengan tingkah-laku pelik lelaki yang sedang berada di belakangnya, itu terus tersenyum dengan sinisnya. Tiba-tiba dia teringatkan, arahan Darius yang mengarahkannya supaya memberikan Dee sisa makanan yang telah dimakan oleh majikannya itu semasa breakfast sebentar, tadi.
"Thia...go!...ak...ku...lapar!" Tutur Dee sambil merenung ke arah wajah Thiago dengan penuh harapnya.
"Kau lapar ya! Kau tunggu jap, dekat sini! Aku pergi ambik makanan untuk, engkau!"
Terukir terus senyuman gembira diraut wajah Dee selepas mendengar arahan Thiago sebentar, tadi. Selang beberapa minit menanti akhirnya, lelaki itu pun muncul membawa bersamanya plastik sampah yang terus sahaja diletakkan di atas, lantai. Tercengang terus raut wajah Dee, dibuatnya.
"This is you breakfast for today. Enjoy you food Mr. Dee! Oh ya! Kalau kau nak minum tu hah, dekat paip tu ada air!"
Sejurus mengatakan yang demikian, Thiago terus beredar pergi. Dee pula hanya, memerhatikan kelibat lelaki itu sehingga hilang dari pandangan matanya. Sekilas, dia merenung ke arah sisa roti dan cebisan kulit serta sedikit daging ayam tersusun elok di dalam plastik sampah tersebut. Gulp! Air liur segera ditelan, olehnya. Perlahan-lahan dia duduk di depan plastik sampah itu lalu, menjamah sarapan paginya itu dengan begitu lahap, sekali. Daripada jauh Darius memerhati ke arah lelaki itu, dengan riak, terkejutnya. Dia tidak menjangka yang Dee sanggup menjamah makanan, tersebut. Alah! Apa nak, hairan Darius! Lelaki tu kan, gelandangan! Setakat sisa makanan macam, tu dia tak hairanlah! Bisikkan-bisikkan halus itu menyakitkan terus lubuk hati Darius. Buku lalinya digenggam erat manakala, bibirnya diketap dengan geramnya. Nevar mind! You win now, Mr. Dee but after this aku akan pastikan hidup kau akan lebih menderita, lagi! Desis hati Darius sambil tergelak dengan kuatnya.
YOU ARE READING
Dia pencuri hatiku.
Romancenovel ini mengisahkan tentang dee aka deya seorang gadis tomboy yang terpaksa hidup sebagai gelandangan setelah melarikan diri dari rumah keluarga angkatnya. Dee tidak tahan dengan sikap ibu tirinya yang terlalu membenci dirinya. Semenjak hari itu b...