Bab 98

12.9K 107 5
                                    

      Dee terus berjalan mundar-mandir di hadapan pintu bilik rawatan tempat suaminya mendapatkan rawatan kerana kecederaan yang dialaminya akibat, menyelamatkan dirinya daripada menjadi mangsa tembakan pistol Kristy. Dia benar-benar terhutang nyawa dengan suaminya itu. Ursula Kartika pula, duduk di kerusi sambil bersembang dengan Gloria. Manakala, Eric dan Thiago masih lagi berada di balai polis sedang memberikan keterangan berkenaan kes penculikkan Dee dan Ursula Kartika. Sepatutnya pihak polis ingin mengambil keterangan daripada Darius dan Draco tetapi memandangkan mereka berdua mengalami kecederaan terpaksalah Eric dan Thiago yang mengambil alih, bagi menyelesaikan masaalah, tersebut.
       "Oi, Dee! Kau relax, lah sikit! Dari tadi asyik, berjalan ke sana ke mari, naik pening tau biji mata aku ni, tengok!" Tegur Gloria kepada sahabat baiknya, itu.
       Dee segera, menghalakan tatapan matanya ke arah Gloria dan Ursula Kartika silih, berganti. Isskk! Minah ni, aku mestilah risau! Dah Darius tu suami, aku! Omel Dee di dalam hatinya sendiri sambil mengatur langkah kakinya ke arah kerusi dan terus melabuhkan punggungnya. Kasut tumit tinggi yang masih tersarung di kakinya itu dibuka dengan segeranya. Huh! Leganya! Desis hati kecil Dee sendiri sambil mengusap perlahan tapak kakinya yang mengalami kesakitan sedikit. Makhlum, lah dia bukannya biasa sangat nak mengunakan kasut tumit tinggi, ni. Dia sebenarnya, lebih selesa mengunakan kasut snikers sebab lebih sesuai dengan imej dirinya.
       Gloria yang tadinya asyik, bersembang dengan Ursula meminta diri seketika, ingin berbual dengan Dee. Wanita bertubuh genit itu sekadar, menganggukkan kepalanya.
        "Dee!....Kau okey, tak ni?! Sapa Gloria dengan wajah perihatinnya sambil duduk bersebelahan dengan teman baiknya, itu.
       Tersentak seketika, Dee apabila mendengar sapaan tiba-tiba daripada Gloria itu. Dia kemudian, mengerling sekilas ke arah Ursula Kartika. Berkerut terus keningnya apabila melihat wanita itu bergegas bangun daripada kerusinya. Laju sahaja mulutnya menyapa wanita itu.
       "Ursula!....Awak nak pergi mana pula, ni?!"
       "Saya nak pergi jumpa ibu saya, jap! Kebetulan dia dirawat dekat, hospital ni!" Jelas Ursula Kartika dengan panjang lebarnya.
      "Oh! Maaflah, saya tak bermak...." Belum sempat, Dee hendak menghabiskan percakapannya Ursula Kartika terus mencelahnya.
      "Tak apa, puan Dee! Eerr...nanti kita berbual, lagi! Saya pergi dulu, puan Dee! Cik Gloria!"
       "Send my regard's to you mother, Ursula!"
       Ursula Kartika, sekadar menganggukkan kepalanya sambil beredar pergi dengan segeranya. Dee dan Gloria pula terus memerhatikan kelibat, wanita itu sehingga hilang dari pandangan matanya keduanya. Suasana yang riuh terus bertukar menjadi sunyi sepi seketika, Dee duduk bersandar di kerusinya manakala, Gloria pula sibuk menghadap ke smartphonenya. Masing-masing sibuk melayan perasaan sendiri.
      "Deya!"....
       Sapaan seseorang mengejutkan terus Dee daripada lamunan panjangnya sebentar, tadi. Lantas, wajahnya ditoleh ke arah pemilik, suara itu. Kelihatan, puan Sandra dan Tuan Carlos sedang berjalan dengan tergesa-gesanya kearah dirinya. Bangkit, terus Dee daripada tempat duduknya lalu, mendakap dengan eratnya tubuh ibu mentuanya itu.
       "Mama!...."
       "Thank's, god! You safe, dear! Mama dan papa sungguh risau bila dapat tau, Deya diculik!" Ujar puan Sandra sambil meleraikan segera, pelukkannya daripada menantu kesayangannya itu.
       "Ma!....Pa!....Dont worry, nothing happen to me but abang Darius he..."
       "Kenapa dengan Darius, Deya?!" Celah puan Sandra dengan riak, wajah cemasnya.
       "Deya! Darius selamat, kan? Dia tak apa-apa, kan?!" Sampuk Tuan Carlos, pula.
       "Ma!...Pa!....Darius, okey! Dia cedera ringan, saja!" Jelas Dee dengan cepatnya ingin mengelakkan salahsangka berlaku.



                                                *****



      Gloria yang daripada tadi, hanya mendiamkan dirinya mulai, menyampuk.
      "Aunty dan uncle, tak payahlah risau! Yang penting, semua dah selamat!"
       "Emm....betul, tu! Eerr....awak ni, siapa dengan Dee?!" Soal puan Sandra secara tiba-tiba dengan Gloria. Yalah! Dia memang tidak mengenali, wanita muda yang menyampuk perbualan dirinya bersama dengan Dee sebentar, tadi.
      Tergelak terus Gloria apabila diajukan pertanyaan sebegitu oleh puan Sandra. Raut wajah wanita berusia 40-an itu kelihatan, kurang senang dengan kehadiran dirinya. Alah! Relax, lah Gloria! Puan sandra bukannya kenal dengan kau pun, sebab itu dia bersikap macam tu, tadi! Desis hati kecil Gloria sendiri.
      "Sebenarnya, aunty! Dee dengan saya, ni kawan baik! Maaflah, kalau perangai dan kata-kata saya tadi tu, menyinggung perasaan hati aunty. Saya tak ada niat pun nak ke...."
      "Eerr....macam tu, kah! Maaflah, aunty tak tau yang Gloria ni kawan baik, Deya! Maaf, kan aunty!" Celah puan Sandra dengan wajah serba salahnya.
       "Hah! Itu, lah awak! Cepat sangat nak buruk sangka dengan orang lain. Kan, dah banyak kali saya pesan, jangan cepat nak fikir yang bukan-bukan!" Tegur tuan Carlos akan sikap isterinya sebentar, tadi. Dia mengerling, kejap ke arah Gloria.
       "Maafkan isteri uncle ni, ya!"
       "Eh! Tak apa, uncle! Aunty tak ada buat salah apa pun. Biasalah, kita tak pernah jumpa lagi. Kalau saya berada di tempat aunty pun mesti akan cakap macam tu, jugak!" Ujar Gloria ingin meleraikan sedikit ketegangan yang berlaku di antara puan Sandra dan tuan Carlos sebentar, tadi.
       "Hah! Itulah suka sangat nak menyampuk bila orang berbual, kan dah kena dengan mama, aku ni!" Seloroh Dee sambil memaut bahu Gloria dengan eratnya.
       "Alah! Kau pun tau, kan Dee! Aku ni bukan jenis pendiam! Mestilah nak kecoh!" Jawab Gloria sambil tersengih dengan lebarnya.
       "Ma!....Pa!...Kalau nak tau, kawan Dee sorang ni memang yang paling kecoh, sekali! Kalah wartawan gosip tu!" Ujar Dee sengaja, ingin mengusik Gloria.
      Terjegil terus biji mata Gloria apabila mendengar usikkan daripada Dee sebentar, tadi.
      "Alah!...Dia pun sama puan Sandra! Kata kita kecoh sebenarnya, mulut dia ni lagi kecoh dari saya!" Ujar Gloria sengaja, ingin memulangkan paku keras ke arah Dee.
      Gelagat dua sahabat baik itu menimbulkan terus perasaan lucu di dalam hati puan Sandra dan tuan Carlos. Hilanglah sedikit perasaan risau mereka berdua sebentar, tadi. Sedang asyik, Dee dan Gloria bersembang tiba-tiba pintu bilik rawatan dibuka daripada dalam. Terpacul keluar seorang doktor lelaki berbangsa cina diikuti, dengan seorang jururawat wanita di belakangnya. Melihat, kan kemunculan doktor itu Dee tanpa berlengah lagi, terus menyapa dengan segeranya.
       "Doktor! Macam mana dengan keadaan suami, saya?!"
       "Anak saya tak apa-apa, kan doktor?!" Celah puan Sandra pula, sambil memaut lengan suaminya dengan perasaan berdebar-debarnya.
      "Sabar! Sabar semua!...Sebenarnya, Encik Darius mengalami kecederaan yang ringan saja. Memang dia tertembak....Belum sempat, Doktor Lim hendak menghabiskan percakapannya puan Sandra terus mencelahnya.
       "Tembakan? Oh god! My son has been shot!"
       "Yes! His been shot, but you dont have to worry, mem! His injured not too serius! Malam ni, juga dia dah boleh balik rumah!" Jelas doktor Lim menjelaskan keadaan yang sebenarnya sambil beredar pergi dengan segeranya.
      Lega terus hati puan Sandra dibuatnya dan begitu jugak, dengan Dee. Tetapi puan Sandra masih terasa hati dengan sikap menantunya itu.
      "Deya! Why not you tell me the truth what is really happen to Darius? How could you lie to, me!" Marah puan Sandra bertubi-tubi ke arah menantunya itu. Dia memang pantang orang menipu dirinya.
      Berubah terus raut, wajah Dee apabila melihat kemarahan puan Sandra diketika, ini. Tuan Carlos yang bersimpati melihat keadaan menantunya yang dihembur dengan kemarahan tiba-tiba isterinya itu segera, menyelamatkan keadaan. Lengan isterinya segera, ditarik.
       "Eh! Yang you tarik tangan i ni dah, kenapa? Betul, lah cakap i tadi tu, kan? You pun tau, selama ni i paling pantang kalau orang menipu! Kan, doktor sendiri cakap anak kita kena tembak! Apasal, Deya boleh cakap dekat, kita yang Darius tak apa-apa! Mesti, lah i marah!" Luah puan Sandra sambil mengesat airmata yang mulai, bergenang di tubir matanya itu.
      Dee yang melihat keadaan itu terus berasa bersalah. Memang patut pun puan sandra mengamuk dekat, dirinya.  Gloria yang bersimpati dengan situasi sahabat baiknya itu segera, meraih pergelangan tangannya.
       "Kau sabar ya, Dee! Everything will be, fine! Alah, biasalah orang tua bila dah mengamuk mulalah cakap benda-benda mengarut macam, tu!" Pujuk Gloria cuba menghilangkan perasaan sedih Dee di kala, ini.
       "I know, beb!" Ringkas saja jawapan yang terpacul keluar daripada mulut Dee, itu.
       "Hey! Apasal, semua orang nampak sedih je, ni? Mama! why you, cry?! Sayang, kenapa, ni?!"
       Tercengang seketika, Dee apabila mendengar suara garau tiba-tiba Darius, suaminya itu menyapa ke arah cuping telinganya itu. Manakala, puan Sandra pula terus tergamam sejurus, menyedari keadaan Darius tidak seteruk seperti yang dibayangkan olehnya di dalam kepalanya sebelum, ini. Ternyata, keadaan diri anaknya itu baik-baik saja. Jadi betul, lah kata-kata menantunya sebentar, tadi yang Darius cuma cedera ringan sahaja.
       "Hah! Puaslah hati you sebab dah marah Deya, tadi! Sekarang, you sendiri nampak, kan anak kita memang tak apa-apa, pun!" Tempelak tuan Carlos yang geram dengan sikap puan Sandra seketika, tadi.
      Dee yang tidak mau, perkara kecil itu menjadi semakin besar menyampuk dengan segeranya. Tubuh ibu mentuanya itu terus dipeluk dengan eratnya.
       "Papa!....Dahlah tu, tak payahlah marah dekat mama lagi! Lagipun, saya yang salah sebab tak bagi tau, hal yang sebenarnya dekat mama, tadi!"
      Darius yang masih kebingungan melihat situasi yang berlaku di hadapan matanya, itu segera mencelah perbualan isterinya dengan papanya itu.
      "Sayang!...Papa!....Everything is okey, kan?!"
      Tergelak kuat terus Dee dan puan Sandra apabila mendengar pertanyaan spontan daripada Darius itu. Tuan Carlos dan Gloria turut tergelak sama apabila melihat raut wajah blur Darius diketika, ini. Dee yang berasa belas dengan keadaan suaminya itu segera, menghampiri dirinya. Pergelangan tangan Darius terus dipaut dengan erat olehnya.
       "Atcually, mama ada salah faham sikit dengan saya, tadi!"
       "Salah faham?!"...Abang tak, faham..." Celah Darius sambil menatap ke arah wajah mamanya inginkan penjelasan.
      "Mama fikir Deya, menipu! Yalah, dia cakap Darius tak apa-apa, tapi bila doktor Lim keluar, dia cakap Darius kena tembak mama pun terus naik angin, lah dekat Deya, tadi!" Jelas puan Sandra dengan perasaan bersalahnya.
      Dee yang tadinya senyap mulai, menyampuk perbualan di antara suaminya dengan ibu mentuanya itu. Dia tidak mau, melihat Darius berbalah pula dengan puan Sandra disebabkan dirinya.
      "Abang!....Mama!...Lupakan saja hal, tu! Dee tak ambil hati pun dengan kata-kata mama, tadi! And abang jangan nak marah -marah dekat mama, pula!" Ingat Dee dengan muka yang sengaja, digarangkan.
       Terukir terus senyuman di bibir Darius apabila melihat riak, wajah isterinya diketika, ini. So sweet! Rasa nak cium pula, bibir dia yang comel, tu! Bisik hati kecil Darius di dalam benaknya sendiri.
       "Yes, mem!" Jawab Darius sambil mengangkat tabik ke arah isterinya itu.
       Tuan Carlos dan puan Sandra terus tersenyum dengan perasaan bahagianya apabila melihat kemesraan di antara
menantu dan anaknya, itu. Manakala, Gloria pula terus tersengih sendiri sambil berdoa semoga kebahagian Dee, sahabat baiknya itu sentiasa berkekalan.



Dia pencuri hatiku.Where stories live. Discover now