Bab 45

7.9K 119 8
                                    

   

     Kristy terus menghelakan nafasnya sejurus keluar daripada bilik Darius sebentar, tadi. Huh! Nasib baiklah, dia percaya dengan alasan aku, tu. Kalau tidak abislah semua plan yang telah aku rancang sebelum pergi menemui, lelaki tu! Desis hati kecilnya sendiri sambil menuruni, tangga menuju ke tingkat bawah. Semasa menuruni anak tangga tersebut, dia telah bertembung dengan Thiago. Tatapan keduanya beradu agak, lama! Kristy yang tidak selesa dengan renungan Thiago itu terus sahaja menyapanya.
    "Kenapa encik Thiago tengok saya macam, tu? Ada something, kah dekat wajah saya, ni?!"
   Sapaan tiba-tiba Kristy  menyedarkan terus Thiago daripada keasyikannya, memerhatikan wajah dan tubuh seksi wanita itu sebentar, tadi.
   Dengan muka merah padamnya dia terus membuka mulutnya"Nothing! You face look okey, Kristy. I mean nothing wrong with you, face" Jelas Thiago dengan gelabahnya. Entah mengapa, setiap kali dia berhadapan dengan wanita itu tingkahlakunya, menjadi serba tidak kena. Dia sendiri bingung dengan sikapnya, itu.
   Kristy yang melihat tingkahlaku Thiago sebentar, tadi terus menimbulkan perasaan lucu di dalam hatinya. Dasar, bodoh! Baru aku usa sikit dah, cair! Umpat Kristy di dalam hatinya sambil berlalu pergi begitu sahaja meninggalkan Thiago yang masih lagi terkebil-kebil menatap kearah dirinya. Sampai sahaja ke tingkat bawah tatapan mata Kristy terus melilau memerhati, keadaan sekelilingnya. Sedang asyik, memerhatikan setiap sudut dan ruangan yang terdapat di dalam banglo itu tiba-tiba sahaja tatapan matanya terhala ke arah sebuah bilik. Agaknya, dekat bilik ni kot Darius simpan semua maklumat projeknya! Teka Kristy di dalam hatinya sendiri. Sebelum melangkah ke arah bilik itu, dia memastikan terlebih dahulu dirinya hanya bersendirian barulah dia menuju ke arah bilik, tersebut.
    Sampai sahaja di hadapan bilik itu, tangan Kristy terus membuka tombol pintu tersebut. Click! Huh, nasib baik pintu ni tak berkunci! Desis hatinya sendiri dengan senang hatinya lalu meluru masuk ke dalam bilik itu dengan keadaan tergesa-gesanya. Terpegun seketika, biji matanya apabila melihat keadaan bilik yang kelihatan, agak besar dan luas itu. Matanya terus meneliti ke seluruh inci ruangan bilik tersebut. Tidak ada satu pun yang lepas daripada pandangan matanya. Yes! Confirm bilik ni, mesti ofis dia! Desis hati Kristy sambil meluru terus ke arah meja yang menempatkan berbagai jenis dan saiz fail. Laju sahaja tangannya menyelongkar isi kandungan yang terdapat di dalam fail-fail, tersebut. Tangannya sampai naik kejang dek, membuka terlalu banyak helaian kertas yang terdapat di dalam fail, tersebut. Adoi! Mana nak cari, ni? Semua kertas aku tengok sama, je! Desis hati kecil Kristy sambil mengaru kepalanya sendiri. Dia kemudian, merenung jam yang berada di pergelangan tangannya sekilas. Waktu tepat menunjukkan jam 8.30 pagi! Terbeliak terus biji matanya apabila menyedari, dah hampir satu jam dia berada di dalam bilik ni. Alamak! Aku dah lambat, ni. Mesti Darius tengah tunggu aku dekat meja makan sekarang, ni! Bisik hati kecilnya sendiri sambil bergegas ingin beredar keluar daripada bilik, tersebut.
     Baru sahaja tangan Kristy ingin, mencapai tombol pintu itu secara tiba-tiba sahaja pintu bilik tersebut terbuka dengan sendirinya. Terpacul berdiri terus di hadapannya, Darius dan Thiago yang sedang merenung dirinya dengan pandangan terkejut. Kaget terus Kristy, dibuatnya.
    "What the hell are you doing in here, Kristy?!!" Tengking Darius dengan suara lantangnya sambil meluru terus ke arah Kristy dan memaut kasar dagu wanita itu dengan tangannya.
    "Da...rius! Listen i..."Baru sahaja Kristy ingin mengatakan sesuatu Darius terus mencelahnya.
     "Shut up! Aku memang dah agak, kau memang ada niat tak baik dekat aku, kan? Baik kau cakap dekat aku sekarang, siapa yang suruh kau buat semua kerja bodoh ni?!" Pekik Darius dengan wajah berangnya sambil menguatkan lagi, pautan tangannya pada dagu wanita itu.
    Meringgis kesakitan terus Kristy apabila diperlakukan dengan kasarnya oleh, Darius.
   "Let me go, Darius!" Pinta Kristy dengan riak wajah takutnya. Dia cuba juga untuk menolak tangan lelaki itu dari terus memaut dagunya namun, usahanya itu hanya sia-sia sahaja.
   "Selagi kau tak cakap dekat aku siapa yang upah, engkau? Kau jangan mimpilah nak lepas, kan diri dari tangan aku, ni! Kau dengar tak apa yang aku cakap, ni!!" Bentak Darius dengan kuatnya sambil melepaskan dengan kasarnya dagu Kristy dari terus berada di dalam pautan tangannya. Jijik benar dirinya untuk terus bersentuhan dengan wanita murahan, itu.
   Bentakkan kuat daripada Darius itu, membuatkan sekujur tubuh Kristy menggigil ketakutan. Pelbagai andaian, buruk terus menerpah masuk ke dalam mindanya, itu. Oh god! Apa aku nak buat, ni? Keluh Kristy sendiri sambil cuba memikirkan penjelasan apa yang patut dia katakan kepada Darius.
    "Apasal, kau diam? Cakap, lah cepat!!" Tengking Darius yang mula naik fed-up dengan sikap mendiamkan diri, Kristy itu.
    Terperanjat terus, Kristy apabila mendengar tengkingan tiba-tiba daripada Darius itu. Wajah cemasnya terus di hala ke arah lelaki itu. Kau tunggu apa lagi, Kristy? Bagi taulah, hal yang sebenarnya dekat, dia! Bisik hati kecilnya sendiri. Baru sahaja dia ingin membuka mulutnya tiba-tiba sahaja suara hatinya menghalangnya berbuat demikian. Jangan Kristy!
    "To...long! Ja...jangan apa-apa, kan aku!" Rayu Kristy dengan wajah cemasnya.
   Thiago yang bersimpati dengan keadaan Kristy itu, cuba untuk membantunya. Perlahan-lahan dia menghampiri, Darius lalu membisikkan sesuatu ke dalam telinga majikannya, itu.
   "Tuan Darius! Tolonglah lepaskan, Kristy. Saya merayu sangat dekat, tuan Darius!"
   Terkejut terus riak wajah Darius apabila mendengar permintaan daripada Thiago itu. Isskk! Apa kena pula dengan Thiago, ni? Pelik! Apa kaitan, dia dengan Kristy? Diaorang kenal, kah antara satu sama lain? Berbagai pertanyaan mulai, menerjah masuk ke dalam kotak fikirannya yang sedang berserabut itu.
   Sikap mendiamkan diri majikannya itu amat, merunsingkan hati Thiago. Dia bukannya tidak kenal dengan perangai psyco bossnya itu bila melibatkan, masaalah besar.
    "Tuan Darius setuju tak den..."Belum sempat, Thiago ingin menghabiskan percakapannya Darius terus mencelahnya.
    "Shut up, Thiago! Aku tak nak kau bela pula perempuan penipu, ni!"
    Tersentak terus Kristy apabila mendengar kata-kata Darius sebentar, tadi. Thiago membela, dirinya? Tapi kenapa? Soal hati kecilnya sendiri sambil menghalakan tatapan matanya ke arah wajah Thiago. Bertembung terus pandangan mata keduanya. Tiba-tiba Kristy merasakan, satu perasaan yang asing muncul disudut hatinya. Bukan setakat Kristy sahaja yang berperasaan sedemikian, Thiago juga turut merasakannya.
     "Kristy! Aku tanya sekali lagi dekat engkau, siapa yang upah kau buat semua kerja ni?!" Tengking Darius dengan wajah berangnya.
    Terperanjat beruk terus Kristy dibuatnya apabila ditengking secara tiba-tiba oleh, Darius. Tatapan matanya  di halakan segera ke arah lelaki itu. Nampaknya, aku dah tak ada pilihan lain, aku kena juga bagi tau dekat dia hal, yang sebenarnya! Cetus hati kecilnya sendiri sambil merenung sekilas, ke arah Darius yang sedang memandang dirinya dengan tatapan bencinya.
    "Se...sebenarnya, memang Draco Santos yang suruh aku intip semua aktiviti, kau!" Jelas Kristy dengan suara gugupnya.
    Shit! Maki Darius dengan perasaan geramnya sambil mengenggam erat kedua-dua buku lali tangannya itu. Dia tidak menyangka, Draco masih lagi berdendam dan tidak berpuas hati dengan dirinya meskipun, sudah mendapat, kan projek Mega Jentayu Holding tempohhari. Sampai bila kau nak bermusuh dengan aku, Draco? Tanya hati kecil Darius sambil mengalihkan, semula perhatiannya ke arah wajah pucat lesi Kristy yang sedang berdiri berhadapan dengan dirinya, itu. Kalau diikutkan amarahnya di saat ini memang teruk nasib Kristy, dibuatnya. Calm down, Darius! Bisikkan itu berjaya meredakan sedikit ketegangan hati yang sedang dirasakan olehnya pada ketika, ini.
    "Thiago! Aku dah tak nak tengok lagi muka perempuan, ni. Aku nak sekarang jugak kau hantar dia balik!" Arah Darius dengan suara tegasnya.
    Thiago dan Kristy sama-sama menghelakan nafas dengan leganya sejurus, mendengar arahan daripada Darius itu. Dengan perasaan gembiranya Thiago terus menarik pergelangan tangan Kristy lalu memautnya dengan begitu erat sekali. Terkedu seketika, Kristy apabila melihat tingkahlaku pelik Thiago itu. Baru sahaja, Thiago dan Kristy ingin melangkah pergi sapaan tiba-tiba daripada Darius menghalang terus niat mereka berdua itu.
    "Kristy, send my regard's to Draco Santos!" Tutur Darius sambil tersenyum dengan sinisnya.
    Kristy sekadar, menganggukkan kepalanya kepada Darius sambil membuntuti langkah kaki Thiago beredar pergi daripada banglo tersebut. Di dalam hati dia hanya, mampu berdoa kepada tuhan agar nyawanya selamat dan tidak diapa-apakan oleh, Draco Santos.




Dia pencuri hatiku.Where stories live. Discover now