Ik keek haar een beetje geschrokken aan. Ik wist even niet wat ik moest zeggen. Ik keek weer naar Nadim.
Mama, wat wil je met Rima bespreken? Vroeg hij op een geïrriteerde toon. Ze keek mij aan en glimlachte. Ik wil even met mijn schoondochter praten, zei ze op een lieve toon. "Je hoeft geen zorgen te maken, ik zal haar niet opeten" zei ze plagend.
Mama dat is niet nodig. Je kan alles vragen. Ik en Rima verbergen niets voor elkaar. "Waldi dit is wat vrouwenpraat". "Je hoeft je geen zorgen te maken". Hij keek mij aan en zuchtte................
Ik slikte en knikte maar….
Zahira stond op met Nadim en ze keken ons even aan. Ik ga even Adam helpen zei Zahira en keek mij daarna aan. Nadim stond op en liep braaf achter Zahira aan.
Mijn schoonmoeder keek hen na en zodra ze uit het zicht waren richtte ze haal blijk op de mijn. Ik zei niets maar ik was behoorlijk zenuwachtig. Hier was ik niet op voorbereid. Wat zou ze in godsnaam met mij willen bespreken. Het voelde als ik een spreekbeurt moest houden en even de tekst kwijt was. Mijn handen begonnen ook te zweten en mijn hart ging te keer.............
Ik keek haar aan en richtte daarna mijn ogen naar mijn voeten. Oh wat voelde dit ongemakkelijk.
Ze schoof naast mij en pakte mijn hand vast. Ik slikte weer en durfde haar niet aan te kijken.
Ze aaide over mijn hand en keek mij heel lief aan.Ik zuchtte en moest echt een brok wegslikken. Ik was zo zenuwachtig dat ik haast naar adem moest happen.
"Rima benti, ik ziek ook wat mijn zoon in je ziet" zei ze op een rustige warme stem. "Je bent een prachtige meid, machaallah".
"En ik geloof echt dat je je hart op de juiste plek hebt, anders was mijn zoon niet voor je gevallen".Ik keek haar aan en glimlachte. "Shukran gelti" zei ik op een zachte stem. Ze zuchtte." Ik weet dat jullie nu verliefd zijn en de wereld is een roze wolk" zei ze weer. "Maar hbiba, mijn zoon heeft een bagage"." Hij heeft een kind en dat moet je je echt realiseren", zei ze weer met haar zachte stem. Ze klonk zo lief dat ik er al de kriebels van kreeg. Ik zat op een MAAR te wachten.
"Jij bent nog jong en dit is niet zomaar iets" zei ze weer.Ik weet het gelti", zei ik en glimlachte naar haar. "Ik geef veel om Adam", zei ik weer. "Daar twijfel ik niet aan" zei ze. Ik zie ook aan Adam dat hij jou graag in de beurt heeft.
"Wat ik wil dat je je moet beseffen dat je straks niet alleen de vrouw van Nadim bent maar ook meteen een moeder van zijn kind".
IK keek haar een beetje verward aan. Ik wist gewoon niet wat ze hiermee wilde zeggen.
"Benti, ik zeg dit omdat ik wil dat je er goed over nadenkt" zei ze met een zucht." Ik wil ook niet dat Adam straks de dupe bent". "Trouwen is al een grote stap en al zeker met een jong kind tussen jullie". "Ik wil dat jullie je er heel goed over nadenken". "IK heb al eerder tegen Nadim gezegd dat hij ervoor moest waken dat vrouwen niet in uit het leven van Adam gaan". Dat doet de jongen geen goed.
IK knikte en wist gewoon niet wat ik moest zeggen............
"Je moet het niet verkeerd opvatten" zei ze weer. "Ik zou je graag als schoondochter willen hebben". Ik zie zoals ik eerder gezegd heb wat Nadim in je ziet.............
"Alleen je weet ook wat voor ellende mijn zoon al heeft meegemaakt" zei ze weer." Hij is koppig en handelt snel uit gevoel". "Jij bent de vrouw die hem straks moet leren op de rem te gaan" zei ze weer………….
"Ik wil echt niet tussen jullie geluk in staan". "Ik houd heel veel van mijn zoon zoals je moeder van jou houdt". "Ik zeg het je nogmaals" zei ze weer. "Er is kind waar jullie rekening mee moeten houden".
"Het is een verantwoordelijkheid die je erbij krijgt". "Denk er goed over na of je het wilt en of je er klaar voor bent" zei ze lief.Ik kinkte en zij klopte met haar hand op mijn schouderblad. Allah y radi 3liek a benti.
Ik stond op en keek haar even aan. Ze knikte en zette een glimlachte op. Ik moest even zuchten en ik zag gelukkig Nadim al aankomen lopen. We namen snel afscheid en ik liep al met Adam richting de auto. Nadim bleef even met zijn moeder praten.Volgens mij zat het hem nog steeds dwars dat ze mij wilde spreken.
We zaten in de auto en ik was even stil. Ik moest toch over haar woorden nadenken.
Lieverd, wat heeft mama gezegd. Niets om je zorgen over te maken, zei ik. "Blijkbaar wel, want je bent zo stil" zei hij op een harde toon."Nadim, je moeder is een lieve vrouw", zei ik. "Ze heeft niets verkeerds gezegd". Ik moest alleen van haar goed nadenken over wat ik echt wil.
HIj keek mij aan en fronste zijn wenkbrauwen. "Wat nadenken, we horen bij elkaar" zei hij op een harde toon. "Mama moet niet raar praten" zei hij weer.
Ik zuchtte en besloot om niet op hem te reageren..
Ik keek even om naar Adam. Hij was druk bezig op een tablet. Nadim, je moeder maakt je zich gewoon zorgen om Adam. "Ze wil dat we er rekening mee houden". Dat begrijp ik, zei hij. "Maar dit is mijn leven en het leven van mijn kind". "En ik waar ik mee bezig ben"........
HIj pakte mijn hand en gaf het een kusje......"Laat je niet gek maken", zei hij weer..........
"Met piekeren krijg je alleen maar grijze haren en rimpels", zei hij op een serieuze toon....
Ik hoorde hem dat zeggen en schaterde het uit....Onderweg naar het huis van Nadim was het daarna behoorlijk gezellig. Nadim was al praktisch de hele bruiloft aan het plannen. Nog even hen hij had mijn henna-avond ook gepland.
Ik moest ook nu echt aan de woorden van zijn moeder deken. Iemand moet hem op de rem zetten.........Ik ging stuk van binnen We waren om half drie weer terug. Ik wilde richting mijn auto lopen." Blijf nog even" zei Nadim. "Ik moet echt zo gaan" zei ik weer. "Een halfuurtje" zei hij en zette weer die pruillip op. " Adam vindt het ook leuk" zei hij weer. Ik keek naar Adam. "Ja juf Rima, Ik heb een nieuwe raceauto met afstandsbediening" zei hij enthousiast. "Ik wil het je laten zien. Het kind straalde en zijn oogjes glinsterden. Ik kon echt geen NEE verkopen. " Safi is goed", zei ik.
We liepen naar binnen en voordat ik mijn pumps uit wilde doen trok Adam aan mijn hand. Ik deed mijn pumps uit en liep met hem naar zijn slaapkamer. Het was meer rennen dan lopen. Hij rende ook meteen naar zijn speelgoedmand.
Hij liet mij een prachtige grote auto zien. Een grote rode raceauto. " Je wordt echt verwend" zei ik. "Ik pak ook even de afstandsbediening" zei hij. Hij ging in zijn ladekast en haalde er van alles uit. Nadim deed zijn handen om mijn middel en en gaf mij een kus op mijn schouder. We keken Adam aan. Ik begreep nu wat zijn moeder bedoelde.
De jongen is een en al onschuld.
Hij pakte een fotolijstje gooide hij nu ook op de grond. Decfotolihst trok ineens nijm naadacht. Hij graaide naar nog meer spullen en ik hield mijn ogen gericht op de foto.
Ik zag dat een vrouw op de foto stond. Ik kreeg een raar gevoel in mijn onderbuik. Ik maakte mij los van de greep van Nadim en liep naar de fotolijst.
Ik pakte de lijst van de grond en keek Nadim aan. Is dit zijn moeder? Vroeg ik. Nadim keek en zei even niets. "Ik ken haar" zei ik." Ik heb haar eerder gezien". Nadim keek mij een beetje verward aan. Adam riep mij en ik draaide mij om naar hem……….
"Ik heb het" zei hij lachend
Hij stond met de afstandsbediening in zijn handen en keek mij lachend aan. Ik draaide mij weer om naar Nadim. Is zij zijn moeder? Vroeg ik weer. Nadim knikte.......
JE LEEST
Deception (Voltooid)
Non-Fictionwaargebeurd verhaal. Een jong Marokkaanse docente die verstrengeld zit tussen twee mannen. Alles is niet wat het lijkt. Ze zal keuzes moeten maken. maar zijn het de juiste keuzes. Zal de liefde hey overwinnen en voor welke vuren komt zij te staan. l...