Ik ben weer naar boven gegaan om mij maar te gaan douchen. IK besloot daarna om Zakia te bellen.
Het beste is om haar rond lunchpauze te bellen. Ik kan mij ook geen betere vriendin voorstellen. We zijn het niet altijd eens maar ze staat altijd voor mij klaar. Als zij mij niet kan helpen dan zorgt ze alsnog dat ik geholpen ben. We kennen elkaarvook al meer dan 6 jaar.
Het is alleen jammer dat het tussen haar en Amira niet altijd even klikt.Zakia heeft een bijbaantje bij de bibliotheek en op zaterdag is zij altijd aan het werk. Ik hoop dat ze vandaag wat eerder vrij is.
Het was inmiddels 12 uur en mama was nog steeds niet terug van de markt. Ik belde Zakia op en ze nam gelukkig meteen op. Hoi lieverd zei ze. Hoi meid zei ik. Je neemt op, heb je pauze of ben je vrij? Vroeg ik. "Pauze", zei ze op een droge toon. Hoe laat ben je klaar. Half drie zei ze weer op een droge toon. Kunnen we daarna afspreken? Vroeg ik. Tuurlijk, drie uur in het eetcafé Tad. “Super” zei ik. Ik spreek je later” ik hing daarna op.
Ik zette een kopje thee en tussendoor had ik de was aangezet en de bedden opgemaakt. Ik had snel even gestofzuigd en ging daarna de deur uit. Ik had zelf nu nog geen baan. Mijn weekendbaan bij de Hema had ik opgezegd en ik was alweer aangenomen als telefoniste voor als zomerkracht bijeen leveranciersbedrijf in software. Ik wist niet wat ze inkochten en verkochten maar ik hoef alleen maar de gastvrouw te zijn. Ik kon pas in augustus aan de slag als juf van de kleuterklas en dit baantje was even fijn ter overbrugging.
Ik was tien voor drie bij het eetcafé. Ik keek en ik zag Zakia al zitten. Ik keek haar een beetje verward aan. Ik hand haar nog niet verwacht.
“Mens, ik zit er net”. “Ik heb niet gespijbeld”. “Die juf zit echt in je” zei ze lachend.?" Ik was alleen verbaasd je te zien", zei ik weer.
Je bent meestal te laat, zei ik lachend. Ik groette haar met de gebruikelijke vier zoenen." Ik rammel van de honger" zei ze.
"IK bestel een broodje", jij ook? IK kinkte en keek haar weer aan.Wat is er? Vroeg ze." IK zie aan je houding dat er iets is, lucht je hart.
"Anas was vanochtend bij ons thuis" zei ik. "Amira mag met mij niet op vakantie". "Hij wil zelf mij verbieden als het aan hem ligt" zei ik met een zucht.
Ze keek mij aan en begon te lachen.
"Wollah die gast is hilarisch. "Hij ziet er wel goed uit, moet ik zeggen" zei ze. Zakia, daar gaat ons gesprek nu niet over. Ik wil gaan en ook niet alleen. Jij wilde niet en nu?
Ze zuchtte. "Als je wilt gaan, dan kunnen volgende week gaan zei ze op een serieuze toon. "Ik ben volgende week niet ingeroosterd". "Dus als we maandag of dinsdag kunnen gaan en de week daarop terugkomen dan kan ik wel" zei ze. We boeken een last minute.
"Echt", zei ik. Ja, zei ze."" Mijn ouders zijn op vakantie en ze zouden het ook leuk vinden als wij daar een dag of twee gaan" zei ze weer. "We kunnen een auto in Agadir huren, het is maar 5 uur naar Casablanca.
Ik keek haar en begon ge lachen. "Heerlijk hoe jij altijd alles zo simpel maakt" zei ik lachend.
" sahbti, Jij en die Amira van je maken het altijd moeilijker dan dat het is ". Meid, we leven maar één keer, zei ze op een lieve toon.
IK keek haar aan en glimlachte. "Dat doen we" zei ik. "Boek maar vanavond en ik maak het bedrag over", zei ik weer. Prima, zei ze. Dit doe je zeker om Anas dwars te zitten" zei ze lachend. "Uiteraard en ik heb er ook zin in", zei ik lachend. De broodjes werden bezorgd en ze had meskiena echt honger.
En, zei ik. Hoe is het met Reda? Vroeg ik weer. "Verledentijd", zei ze. "Maar ik zal snel iemand aan de haak slaan, zei ze. Oh, zo zelfverzekerd. Ze keek mij aan en lachte. "Je denkt toch niet dat deze beauty haar etentjes zelf gaat betalen "zei ze op een droge toon.
"Ook niet in Agadir". Zei ze op een seriuze toon.
"Meid, ik ga niet met het idee om daar een man te zoeken" zei ik." Het is niet eens vakantieseizoen "zei ik weer. "Weet ik, zei ze." Jij niet, moeder Theresa" zei ze.
"Maar ik graag toch met je om" zei ze op een serieuze toon." Jouw beauty trekt te veel mannen aan en zo hoef ik mijn etentjes niet te betalen". Ik hoorde het haar zeggen en we schaterden het uit.
IK wilde iets zeggen en ineens stond iemand voor mijn neus. Ik keek op en ik kende de jongen niet. Hij was zeker rond de 180 en niet al te gespierd. Kort opscheertje, donkere ogen en een prachtige glimlach op zijn gezicht. Hij keek mij aan en weer naar Zakia.
We waren alle drie even stil....."Dames, ik heb een afspraak hier en ik moet zeker nog een uur wachten"zei hij." Ik eet niet graag alleen" zei hij op een vriendelijke toon.
Zakia keek hem aan en glimlachte naar hem. "Ik hoop dat ik bij deze twee prachtige dames aan tafel mag zitten", zei hij lachend.
Zakia keek mij aan en weer naar de jongen. "Schuif aan", zei ze lachend. "Ik heet Mohcine trouwens" zei hij. Hij gaf mij een hand en ik stelde mij ook voor. Daarna gaf hij Zakia een hand. Hij bestelde ook een broodje en wat te drinken.
Ik wist even niet wat ik ervan moest vinden. Deze gast durft.
"Ik stoor toch niet" zei hij. Nee hoor, zei Zakia. "Het is altijd leuk om met vreemden aan tafel te zitten" zei ze lachend." Ik mag van mama met vreemden praten", zei ze nu op een serieuze toon.
IK en Mohcine keken haar aan en schoten in de lach.
"Je weet mijn naam nu", zei hij. "We zijn officieel geen vreemden meer", zei hij.Hij was echt heel leuk en had echt veel humor.
Hij was ook niet stil te krijgen. Het uurtje leek gevlogen.Hij keek een paar keer op zijn horloge. "Meiden het was supergezellig"." Sorry dat ik jullie date had verstoord, maar ik moet echt weg". "Geen probleem" zei ik. Hij stond en liep naar de bar. Hij rekende af en liep weer terug. "Het is betaald maar ik neem jullie graag een keer mee uit voor een etentje".
"Lijkt mij supergezellig" zei Zakia. Hij gaf ons zijn nummer en Zakia gaf hem snel haar nummer.
Ik keek haar en ze bloosde. Ze wendde snel haar blik.
Ik zag gewoon aan haar dat ze hem stiekem toch wel heel leuk vond. Ik ging stuk van binnen.
Hij keek weer op zijn horloge en glimlachte naar ons. "Tot snel" zei hij en gaf ons een knipoog.
Hij liep weg en ik keek Zakia lachend aan.Wat!! Zei ze.
“Hij heeft gewoon betaald, zonder te vragen” zei ik.Ze stond op en bleef mij lachend aankijken.” Zo doe je dat dus” zei ze lachend
JE LEEST
Deception (Voltooid)
Non-fictiewaargebeurd verhaal. Een jong Marokkaanse docente die verstrengeld zit tussen twee mannen. Alles is niet wat het lijkt. Ze zal keuzes moeten maken. maar zijn het de juiste keuzes. Zal de liefde hey overwinnen en voor welke vuren komt zij te staan. l...