أشرقت :بس كده هو ده ال حصل !! ندي:اه واللهِ ده بس أنا بابا مربيني كويس ي أشرقت اوعي تفتكري إني من البنات ال بتصاحب شباب وكده ..
أشرقت : لاء طبعاً مش قصدي كده أنا عارفاكي كويس .. متشغليش بالك انتي باللي حصل ده . ندي: مشغلش بالي ازاي يعني انتي مفهمتيش ال قولته ولا اي . دي مشكلة كبيرة لو انتي متعرفيش . أشرقت:ولا مشكلة ولا حاجه تعالي معايا .. ندي :هنروح فين ؟
أشرقت:تعالي بس وهتعرفي بعدين ..بعد مرور ربع ساعه ..
ندي:أشرقت احنا جينا هنا ليه ده مكتب رئيس الجامعة !! أشرقت: اه عارفه . ندي: أشرقت هو اي ال عارفه انتي بتعملي اي !! ... أشرقت:يبنتي استني بقي بطلي زن وانتي هتعرفي كل حاجه ..
أشرقت :لو سمحت ي عمو محمود هو الدكتور ابراهيم القاضي موجود ف مكتبه ؟ . عم محمود: ايوه موجود ي أشرقت ي بنتي خير حصل حاجه معاكي ولا اي ؟
أشرقت:لا مفيش ي عمو بس عاوزه الدكتور ف حاجه كده . عم محمود:حاضر هدخل أبلغه انك برا .. أشرقت:شكراً ي عمو محمود ☺
ندي: أنا واقفه مش فاهمه حاجه هو ازاي عمو محمود عارف أشرقت وازاي بسهولة كده بتدخل مكتب رئيس الجامعه أنا مش فاهمه حاجه !! ..
عمو محمود : اتفضلي ي أشرقت يبنتي الدكتور منتظرك جوا . أشرقت: جزاكَ اللهُ خيراً ي عمو محمود
في مكتب رئيس الجامعة
أشرقت : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الدكتور ابراهيم القاضي: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. ازيك ي أشرقت يبنتي عامله اي .
أشرقت: في نعم كتير الحمد لله ي دكتور . أخبار حضرتك . الدكتور ابراهيم القاضي: بخير الحمد لله.
أشرقت :أنا آسفة ي دكتور اني جيت فجأة كده بس كان في موضوع حضرتك لازم تعرفه وأنا مااترددتش لحظة احكيلك وواثقة حضرتك هتبقي فاهمني كويس .
الدكتور ابراهيم القاضي: مفيش أسف ولا حاجه ي أشرقت أنا قلتلك قبل كده انتي زي بنتي واعتبريني أب ليكي هنا مش رئيس جامعه. أشرقت: حضرتك ف نظري زي والدي والله وده شرف كبير ليا . وعشان مكانة حضرتك عندي كنت عاوزه اقولك ع موضوع حصل مع ندي أختي .. الدكتور ابراهيم القاضي:ما شاء الله دي أختك أول مرة أشوفها معاكي . أشرقت: اها هي لسه سنة أولي كلية التربية . الدكتور ابراهيم القاضي: ما شاء الله ربنا يوفقك ي ندي . ندي: شكراً يدكتور . أشرقت : ندي أختي حصلها مشاكل كتير من بعض زميلاتها ف الدفعة وكمان . امممم كمان من هيثم ابن حضرتك .. الدكتور ابراهيم القاضي:هيثم ابني !! خير عمل اي تاني ده كمان دايماً جايبلي المشاكل ..
أشرقت : حكيت للدكتور ابراهيم ع كل ال حصل من هيثم ابنه وأصحاب ندي ع ال عملوه فيها ..
الدكتور ابراهيم القاضي: بقي كل ده يجي من هيثم ابني . هو فاكرها بلطجة يعني ولا عشان ابوه رئيس الجامعة يعمل كده ف بنات الناس هي فاكر نفسه مين ؟؟ أشرقت: أنا آسفة والله ي دكتور انه حكيت لحضرتك انا كان ممكن يبقي رد فعلي معاه هو مباشرة بس قلت ممكن الموضوع يكبر والأفضل حضرتك تتدخل . ندي:ي دكتور والله أنا معرفش ابن حضرتك ولا خرجت معاه غيرها مرة عشان يشرحلي المحاضرات زي ما قالت أشرقت . هو ال كان بيضايقني وبيمشي ورايا فكل مكامدن وبيهددني لو مكلمتهوش وخرجت معاه هيسقطني كل سنة . يمكن معنديش دليل ع ال حصل ده ويمكن حضرتك متصدقنيش بس والله ربنا شاهد ع كل كلمة قولتها ..
الدكتور ابراهيم القاضي: من غير ما تحلفي ي ندي أنا عارف هيثم كويس . حاولت أغيره بس مش بيتغير . أنا واثق إنك بنت كويسة ومحترمة زي أشرقت أختك . أنا ال بتأسف ع ال حصل من هيثم ابني . ودلوقتي حالاً هجيبه هو والبنات دول يتأسفولك هنا وال تطلبيه منهم أنا هنفذه .. أشرقت: لا مفيش داعي ي دكتور لكل ده كفاية انه حضرتك مصدق ال قولناه ويكفي أنك تكلمه حضرتك وتنهي معاه الموضوع ده وبس ...
الدكتور ابراهيم القاضي: لا مش كفاية لازم يفهم انه هنا زيه زي أي حد ويبطل يفتري ع خلق الله ..
بعدها الدكتور ابراهيم نادي ع عمو محمود وطلب منه يبعت ل هيثم والبنات أصحابه .. بعد نص ساعه ..
الدكتور ابراهيم القاضي:أنا عرفت ال حصل منكم انتو التلاتة . وانت يا أستاذ هيثم ال فاكر نفسك بلطجي وعمال تفتري ع بنات الناس انت فاكرهم ناقصين تربية زيك وزي ال تعرفهم ولا اي !! هيثم: يا بابا أنا ..
الدكتور ابراهيم القاضي: اخرس لما اتكلم تخرس خالص . للاسف مسبتليش فرصة أسمعك بعد كل البلاوي ال بتعملها وكل شوية حد يشكي منك . انت فاكر نفسك مين يعني . انت مبقتش صغير عشان تعمل مشاكل مع كل حد شوية ويجيو يشكو منك! الظاهر اني دلعتك زيادة عن اللزوم ... وانتو ي حضرات المفروض انكم طالبات جامعة محترمات مش واخدين الجامعة فسح وخروجات مع شباب وتخيبو ثقة أهاليكم فيكم وال فاكرين انكم محترمات وخارجين من بيتكم بهدف التعليم مش بهدف حاجه تاني من ال بتعملوها ..
ندي: كنت مبسوطة اوي وأنا بسمع الكلام ده من دكتور ابراهيم وهو بيجيبلي حقي منهم وخلاهم حذفو صوري وكل حاجه متعلقة بيا . يا الله هو ازاي لسه فيه ناس في منصب زي ده وعندها ضمير بالشكل ده كده !
الدكتور ابراهيم القاضي:اتفضوا برا وبتمني مسمعش أي شكوي منكم تاني وإلا المرة الجاية هتبقي الأخيرة ومستقبلكم هيضيع وهفصلكو من الجامعة هنا وهبلغ كل الجامعات عن أخلاقكم ومستقبلكم يضيع . بتمني تتعظوا من ال بتعملو وتفوقو لنفسكم ولمستقبلكم ..
أشرقت: مش عارفه اقول لحضرتك اي ي دكتور والله شكراً جداً وباركَ الله في حضرتك . مش عارفه اشكرك ازاي والله كل مرة حضرتك مش بتخذلني لو لجأت ليك في مشكلة ما . الدكتور ابراهيم القاضي: ومش هيحصل وأخذلك ان شاء الله. انتي بنتي ي أشرقت وليا الشرف والله يبقي عندي بنت بأخلاقك وفي تربيتك كده . وكأن ربنا حرمني من البنات وأكرمني بيكِ اوعي تترددي ف يوم في أي حاجه معاكي .. وانتي كمان ي ندي مكانتك عندي زي أشرقت بالظبط ولو حد ضايقك تاني تعالي وقوليلي ..
أشرقت: شكراً جداً لكلام حضرتك ده والله أنا ال ليا الشرف ان حضرتك تعتبري زي بنتك .. ربنا يجعلني اد الثقة دي ..
ندي:بعد مدح طويييل مرة من دكتور ابراهيم ومره من أشرقت خرجنا من مكتب رئيس الجامعة وأنا مازلت في حيرة ده كمان مش مصدقة ال حصل ده ؟هي أشرقت ازاي كده ! ..
بعد ما خرجنا من مكتب رئيس الجامعة
ندي : أشرقت هو ازاي رئيس الجامعة يعرفك كده وواضح عليه انه بيعزك جامد . مش متخيلة انه جاب ابنه والبنات دول ال طول السنة كانو معذبيني وهزأهم قدامي وخدلي حقي منهم ! ازاي بالسهولة دي ؟
أشرقت: هقولك ازاي ..
Flashback.
- أمام المستشفي الجامعي :
أشرقت بصوت عالي : هو اي ده ال ممنوع الدخول ! يعني انت مش شايفها قدامك دي مغمي عليها من أكتر من ساعة ! . رجل الأمن: دي التعليمات مليش فيه .. انهارده مفيش استقبال .. أشرقت بعصبية: بقولك اي انت ولا عشرة زيك هيمنعوني أدخل المستشفي . ليا ساعة بفهم فيك البنت مغمي عليها من أكتر من ساعة زي ما انت شايف منظرها قدامك اهي . أسيبها تموت يعني هروح بيها فين دلوقتي الساعة 2 الفجر! مش دي مستشفي الجامعة والمفروض انها للطلبة لما واحد زيك يمنعنا ندخل واحنا بنات لوحدنا كده !! ياخي اتقي الله اعتبر أختك ف نفس الموقف ! كما تدين تدان
رجل الأمن : خلاص يستس انتي هتكفريني ولا اي . روحي هاتي جواب من مستشفي الطلبة الأول وأدخلك .. أشرقت:انت بتهزر !! وأنا اروح مستشفي الطلبة ف الوقت ده ازاي وانت شايف الصحرا ال احنا فيها ومفيش مواصلات.. رجل الأمن : والله ده ال عندي . أشرقت: بقولك اي انا جبت آخري منك ومن بدرس ساكتة بس أنا هدخل يعني هدخل برضاك غصب عنك هدخل .. رجل الأمن وهو بيقفل البوابة :والله ! طب وريني كده هتدخلي ازاي !!
أشرقت: بصوت عالي . ياخي حسبي الله ونعم الوكيل فيك . انتو يال هنا حد يدخلني .. رجل أمن آخر : خير اي الدوشة دي . أشرقت: صاحبتي مغمي عليها من أكتر من ساعة والكائن ال جنبك ده مش راضي يدخلني وبيقول مفيش استقبال انهارده .. رجل الأمن : فعلاً مفيش استقبال ومفيش دكاترة جوا غير دكتور واحد .
أشرقت: وأنا بقولك هدخل أسيب البنت تموت يعني ..
فجأة وقفت عربية سودة قدامنا وخرج منها شخص له هيئة حتي بتوع الأمن سكتو وبصو لبعض ففهمت ان ده حد مهم . أنا فضلت أزعق بيهم وأحاول أدخل وفجأة ..
الرجل الخارج من السيارة بنبرة حادة : في اي انت وهو اي الصوت العالي ده انت ف مستشفي يا أستاذ انت وهو .. رجل الأمن : ي دكتور ابراهيم أصل ...
دكتور ابراهيم : اسكت انت دلوقت . بتزعقي ليه ي آنسة !! أشرقت : الاتنين دول مش عايزيني أدخل وصاحبتي ليها أكتر من ساعة أغمي عليها وبحاول أفهمه انه لازم الدكتور يشوفها دلوقتي وإلا هيحصلها حاجه . لكن بيقولي مفيش استقبال انهارده ومفيش دكاترة .. وزي ما حضرتك شايف أنا لوحدي معاها حتي صاحب عربية الاسعاف ال جابنا سابنا ومشي وأنا معرفش أروح فين دلوقتي !!
دكتور ابراهيم بعصبية :الكلام ده فعلاً حصل انت وهو ؟ رجال الأمن: يافندم دي تعليمات و....
دكتور ابراهيم: تعليمات اي دلوقتي ؟؟ افتح البوابة دي ودخلهم بسرعة وناديلهم الدكتور بسرعة ازاي مفيش دكاترة ف المستشفي ؟ رجل الأمن : موجود دكتور جوا ي فندم . دكتور ابراهيم: مستني اي دخلهم بسرعة واعمل اللازم معاهم وانت وهو حسابكم معايا بعدين ..
من داخل غرفة الكشف....
الدكتور: الحمد لله لحقناها في الوقت المناسب . هي مرت بحالة نفسية وده السبب الرئيسي ف ال حصلها . مين زعلها؟؟ أشرقت: خالها اتوفي من تلات الأيام وهي كانت متعلقة بيها وليل نهار بتعيط ومش راضية تاكل ولا تشرب مهما حاولت معاها .. الدكتور: حاولي تقفي معاها وتتخطي الحزن ده . عشان لقدر الله ميحصلش حاجه خطيرة المرة دي ربنا ستر .. والبقاء لله ..
أشرقت :سبحان من له الدوام .. الدكتور: هتستني معاها ع بال ما المحلول ده يخلص مش أقل من ساعة وان شاء الله هتبقي كويسة .. أشرقت: ان شاء الله. شكراً ي دكتور . الدكتور :الشكر لله ..
ندي :يروحي كل ده حصل ل منه ! أشرقت : وأكتر كمان كانت ع طول بتتعب الفترة دي كنا ف سنة تانية الترم التاني وقتها مكناش صحاب أوي ومن وقتها واحنا قريبين من بعض اوي زي ما انتي شايفة كده ..
ندي: ربنا يخليكم لبعض . بس برده مفهمتش كده الدكتور ابراهيم متكلمش معاكي يبقي يعرفك ازاي للدرجة دي ؟ أشرقت:ما وقتها وأنا مستنية المحلول يخلص نادي عليا بتاع الأمن وقالي دكتور ابراهيم عايزك . أنا مكنتش أعرف مين دكتور ابراهيم ووقتها قعد اتكلم معايا وعرفني ع نفسه وعمل موقف شبه موقفك كده وجاب بتوع الأمن قدامي وخلاهم يعتذرو عن ال حصل وكان هيفصلهم من شغلهم بس أنا قلتله خلاص موقف وعدي أكيد عندهم بيت وأسرة حرام يخسرو شغلهم .. والحمد لله أنقذنا منه ف الوقت المناسب . وعرفت من بتوع الأمن انه فعلاً مكنش فيه استقبال ف اليوم ده بس دكتور ابراهيم وضحلهم إنه الطلبة يدخلو ف أي وقت خاصة لو بنات ولوحدهم ف وقت متأخر زي كده . بتوع الأمن كانوا فاكرين أنا ومنن من البنات ال مش كويسين ال بينزلو بالليل ويعلمو نفسهم تعبانين ويروحو المستشفي ويقابلو شباب وكده . ودكتور ابراهيم قالي مينفعش أنزل غير مع مُشرفة السكن بس قلتله إنها مكنتش موجودة ف السكن ف الوقت ده واضطريت أنزل لوحدي . وبس ..
ندي: انتي طيبة أوي ي أشرقت وبجد مش عارفه أشكرك ازاي ع ال عملتيه معايا رغم معاملتي ليكي انا وماما .. أنا آسفة جداً ع كل ال كنت بعمله فيكي سامحيني بالله عليكي 😢😢
أشرقت:متقوليش كده احنا اخوات وأنا سامحتك من زمان ☺💙 . ندي : ربنا يخليكي ليا يارب . أشرقت: مينفعش نقول لحد ربنا يخليك . يخليك ال هي من التخلي والترك .. ندي:مكنتش اعرف معناها كده ! اومال اقول اي ؟.أشرقت: ربنا يبارك فيكِ . ندي: ربنا يبارك فيكِ ي أختي 💙 أشرقت :أول مرة تقولي أختي 🥺 مش عارفة أقولك اي . هاتي حضن 🥺🥺💙