...

811 19 38
                                    

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.  ده مش جزء جديد من الرواية ده مش عارفه اي .. يمكن فضفضة مع العقول الراقية بس ..
يمكن بدايةً وقفت كتابة الرواية لأسباب شخصية جداً وعادي يعني كلنا بنمر بظروف وكده .. لكن مؤخراً بقيت أسمع كلام عني والله أول مرة أعرف انه عني أنا ! كنت بسمع كلام من ده بس بطنش عادي عشان عارفه كويس انه معملتش حاجه لا حرام وتغضب ربنا مني ولا عملت حاجه عيب ف رأي أي انسان تاني يبله ويشرب مايته .
ف كلام كتير بيتقال انه الرواية دي أحداثها حقيقة وإنها عني وأنا ال مريت بكل ما فيها ؟؟!!!! جماعه انتو مش بتكبرو وتفكيركم بيعقل وكده ولا اي ؟! هو اي العبط والعته ده يعني .. أنا يمكن مش فارقلي خالص والله عشان الحوار ده من زمان مش من دلوقتي . تقريباً من أول مرة أعلنت فيها عن اسم الرواية ولسه مكتبتش أحداثها أصلا !!😅
أنا مش مضطرة أوضح حاجه لحد ولا أثبت حاجه لحد . بجد طز ف الكل سواء ف ال قال حاجه عمرها ما كانت حقيقة أو ال فاكر ممكن أوضحله حاجه بالرواية دي بلاش خيال مريض بالله عشان الإنسان فيه ال مكفيه بلاش غباء بقي ..
الرواية دي وال قبلها كذا حد افتكر دي حياتي بجد . يجدعان انا بكتب روايات من وانا ف ٣ ثانوي صباح الخير !!!. واه ع فكرة غالباً رواياتي بتكون فكرتها الرئيسية موقف حصلي شخصياً أو سمعت عنه أو شوفته قدامي حتي . حرفياً ممكن بكون موقف ف الشارع أو ف مكان عام وأكمل عليه من خيااااااالي ها من وحي خياااالي ويبقي رواية ..
ف بلاش عته الله يباركلكم . وببساطة جدا يعني عمره ما حد جه وجهلي كلام وجهاً لوجه .. لاااا كله من ورايا عشان عارفين كويس إنهم كدابين ..وعارفين كويس ردي هيبقي اي .. أكتر من حد  بعد ما يقرب مني ويعرف شخصيتي يقولي بستغرب ليه كده وانتي اهو عاقلة يعني وبتتعاملي بالمنطق وبس مش زي الهبل ال بيتقال ..
وأخيراً .. محدش ليه حاجه عندي ولا حد ليه دعوة بخيالي وبأفكاري ال بترجمها لروايات .. ومفيش شخص بحاول أوصله حاجه ولو حد فاكر نفسه محور الكون وكل حاجه عنه ومش ببعد والعبط ده ف أهنيك ع غباءك والله . ال يعرفني شخصياً هيعرف إني مش بصدق أي حاجه غير لو كانت فعل وبس أي عته تاني مليش فيه . أنا وصلت ل مرحلة والله أحياناً مش بصدق نفسي ! وبتعامل بالمنطق بشكل كبير حتي أحيانا أنا وأصحابي قاعدين وبنهزر عادي فقولهم لا ازاي دي مش المفروض كذا! ف ال هو ي شاهندا حتي ف الهزار المنطق مش كده بنهزر عادي ...
كذا مرة فكرت أحذف الرواية كلها وأرتاح من الزن ده بس برجع وبقول وأحذفها ليه أنا تعبت وسهرت وفكرت ف أحداثها وعجبت ناس كتير ف ليه أضيع حلمي ف إن رواياتي تبقي معروفة! ليه أضيع حلمي ف إني رواياتي تحمل رسايل للقارئ تغير من حياته وتفكيره وتساعده يكون أفضل ولو ١%. يعني ع سبيل المثال رواية لا تتركني البطلة لانا .. وفترة الثانوية العامه ال مرت بيها . كذا بنت كلمتني خاص وإن الرواية دي ساعدتها جداً تتخطي ثانوية عامه بكل مخاوفها وإنها شبه لانا ف حاجات كتير .. ف بجد رأي أي حد تاني ف الرواية وإن أشرقت تمثلني وكده والله يخويا رأيك ده تاخده معاك وأنت نازل لما والدتك تخليك تنزل ترمي الزبالة خد رأيك ده معاك ...

وبس كده كفي بالله شهيداً .. ومتنسوش هنتقابل يوم القيامة قدام ربنا ف ال شايف نفسه صح وشبح بقي وأقول ال عايزه كده كده هي مش بترد وألف براحتي وكده .. أهنيك ع غباءك برضو .. سكوتي مش معناه انك صح ده بس "الرد ع السفيه الصمت" + فيه حديث مع ربنا عن كل شخص بيأذيني بكلمه ووعد هنتقابل عنده عز وجل وكل واحد هياخد حقه 💙💙

أحببتُ شيخاً حيث تعيش القصص. اكتشف الآن