Genap seminggu sejak Zayyan menumpang di rumah sederhana besar Aqeel Qayyum yang terletak di tengah-tengah hutan negara Dubai itu. Sepanjang seminggu ini, dapat juga Zayyan mengenali lebih dalam tentang Aqeel dan hutan ini.Zayyan juga dapat tahu serba sedikit tentang kehidupan sederhana Aqeel dan mother.
Melalui kisah Aqeel, Zayyan tahu Aqeel sangat menyayangi mother walaupun mother bukanlah ibu kandungnya.
" Qeel " panggil Zayyan sambil memandang belakang tubuh Aqeel yang sedang membasuh sayur di dapur.
Aqeel menggumam bagi membalas panggilan Zayyan.
" Kau ada phone tak? " soal Zayyan. Selama dia menumpang di sini, tidak pula dia lihat sebarang gajet seperti telefon dan televisyen.
Aadyan memalingkan tubuhnya. Terkelip-kelip matanya memandang Zayyan.
" Phone? " Zayyan mengangguk sekali.
Aadyan termenung jauh seperti memikirkan sesuatu sebelum dia kembali bersuara.
" Kejap. Mother ada kut " ujar Aqeel lalu pergi ke arah ruang tamu.
Kabinet ruang tamu yang mempunyai laci itu dituju. Laci dibuka lalu tangan naik memeriksa setiap pelosok laci tersebut. Tiada.
Aqeel beralih pula pada laci yang lain. Kemudian dia membuat benda yang sama. Cari, cari dan cari.
Tak lama kemudian, Aqeel kembali berdiri dengan satu telefon berjenama Samsung rekaan lama.
Telefon itu dihulurkan kepada Zayyan. Zayyan teragak-agak mengambil telefon tersebut. Biar bebenor telefon second hand ceni.
" Aku nak call kawan-kawan aku. Aku takut diorang cari aku nanti " ujar Zayyan saat Aqeel menatapnya tak berkelip.
Aqeel mengangguk faham.
Zayyan menapak keluar dari rumah. Kemudian nombor Luthfan ditaipnya. Mujur dia ingat nombor Luthfan. Kalau tidak sampai bila-bila tak balik.
Tak sampai seminit telefon diangkat. Kedengaran suara garau Luthfan menyapa gegendang telinga Zayyan.
" Luth! Aku ni! Zayyan "
Jeda. Samar-samar kedengaran Luthfan memanggil yang lain.
" Zayyan?! Kau dekat mana?! Kau ok tak? " risau nada Luthfan menyoal.
" Rilek. Aku ok. Ada orang jaga aku. Aku dekat Dubai lagi. Nanti aku send location "
" Ok. Kitorang datang sekarang " kemudian telefon dimatikan.
Terhincut-hincut Zayyan masuk semula ke dalam rumah. Kakinya masih belum pulih walaupun sudah seminggu. Kepalanya pula sudah beransur pulih.
Telefon diletakkan semula di dalam laci. Kemudian dia bergerak ke dapur tika aroma masakan Aqeel sudah naik bau.
" Aku letak dalam laci telefon tu " lapor Zayyan. Aqeel mengangguk.
" Oh ya Qeel. Nanti kawan-kawan aku datang. Boleh kan kalau diorang nak duduk sini buat sementara waktu? .... Aku janji lepas aku dah sembuh, kitorang balik " pinta Zayyan penuh berharap.
Aqeel diam seketika sebelum dia bersuara.
" Ok. Boleh! " balas Aqeel dengan senyumannya.
Zayyan menghela nafas lega.
🅽︎🅾︎🅰︎🅷︎
" Luth.. betul ke tempat ni? Macam pelik je " Harith bersuara sambil memandang sekeliling hutan itu.
YOU ARE READING
𝑯𝒊𝒔 𝑺𝒕𝒐𝒓𝒚 | ℂ
Action( 𝙲𝚘𝚖𝚙𝚕𝚎𝚝𝚎 ) Black Dragon's Series Book #1 Dia, Tengku Aadyan Noah. Dia, jejaka beriris hazel. Senyuman menawannya menyembunyikan identiti gelapnya. Membunuh, menggodam, semua kerja gila itu dia mahir sehinggalah dia digelar Phoenix. Phoeni...