•Felix perspektiv•
Efter en stunds kyssande så drar Vanessa på sig sina vita shorts och stoppar in en liten bit av T-shirten i fram så att den inte blir så lång.
Jag har nog stått och stirrat på henne hur länge som helst. Men det är omöjligt att sluta, för hennes utseende är så jävla fint.
"Så" ler hon och kollar upp på mig.
Hennes kinder får en svag röd nyans när hon märker att jag redan kollar på henne. Jag skrattar och tar tag i hennes hand, kysser henne på kinden och går ut genom rummet. Jag känner hur nervös hon är, så med en lugnande effekt stryker jag tummen över handryggen. Jag vet att det får henne att känna sig lugnare. Hon ler svagt mot mig och går lite bakom när vi rundar hörnet som tar oss in till köket där mamma och pappa sitter. (Felix föräldrar är inte skilda här!)
"Godmorgon" säger jag och kramar om Vanessas hand hårdare när hon är på väg att dra bort den.
Doften av nybakat bullar fyller min näsa och jag ler. Mammas bullar är det godaste som finns, speciellt när hon har vaniljkräm i dom.
"Åh godmorgon!" Säger mamma och vänder sig mot oss.
Hon har ett blommigt förkläde på sig, det hon alltid har när hon bakar. Händerna torkar hon av på en kökshandduk. Pappa är som vanligt helt inne i datorn så han märker inte att vi kommer in i rummet.
Mamma ler glatt mot mig, antar att hon förstår att detta är Vanessa och att vi är sams igen.
"Och du måste vara Vanessa?" Frågar mamma och kollar på Vanessa istället.
"Ja det är jag" svarar hon med en blyg röst. Det känns så konstigt att hon är blyg, jag har verkligen inte sett den sidan på henne förut. Hon har alltid varit så självsäker och kaxig.
"Vad trevligt att äntligen få träffa dig! Jag är Cecilia, Felix mamma" säger hon och sträcker fram handen, Vanessa gör detsamma och skakar hand med mamma.
"Trevligt att få träffa dig med" säger Vanessa och ler.
AfjkljgfwgvkirwsjnopurwDvvukgd.
Ungefär så känner jag när hon ler.
"Och ja, det där är Magnus, min man och Felix pappa. Han är inne i sitt jobb nu och är därför helt okontaktbar, så jag får ursäkta" säger mamma och jag kollar irriterat på pappa. Han kan väl åtminstone presentera sig själv? Fast jag vet själv hur sur han blir om man stör honom och jag vill inte att Vanessa ska få de som första intryck. För pappa är underbar.
Jag är glad att mamma sköter sig bra iallafall. Hon brukar ha tendens till att skämma ut mig när jag tar hem tjejer, så egentligen är det lite konstigt att hon inte gör det nu.
"Ni är säkert hungriga, jag kan laga pannkakor till er om ni vill. Vädret är jättefint ute så ni kan ju sätta er på uteplatsen så länge, så dukar jag ut när allt är klart"
Jag ler stort och nickar, men Vanessa säger något annat.
"Det behöver du inte, vi kan fixa vår egna frukost så slipper vi störa dig i ditt bakande" säger hon vänligt.
Mamma skakar på huvudet och öppnar kylskåpet.
"Jag är snart färdig och självklart fixar jag frukost till er, det ska ni inte behöva tänka på nu"
"Om du säger det så, tack så mycket Cecilia" säger Vanessa och mamma ler mot oss.
Jag drar med Vanessa ut på altanen där vi först kommer ut till den inglasade delen. Här har vi en hörn soffa med ett bord, massor av blommor som står lite överallt, några lyktor som hänger i fönstret och på väggen rakt fram hänger ett familjefoto. I högra hörnet precis bredvid dörren står även en av mina gitarrer som jag ofta spelar på. Jag gör det ofta på kvällarna, sätter mig här och bara spelar samt sjunger ibland.
Bredvid den inglasade så har vi en ute plats där ett bord med 6 stycken stolar står runt, en grill och ännu en blomma. Mamma är galen i blommor.
På gården har vi en pool med ett soldäck till där fyra solstolar står uppradade och bredvid har vi en studsmatta och så kallad fotbollsplan som jag och pappa kallar det. I ett större träd längst bort i hörnet av gården, som är lite avlägset från allt annat finns en koja som jag och pappa bygge när jag var mindre. Den är fortfarande stabil och har gott med utrymme, dock har jag inte varit där på säkert ett år nu. Men på en gren hänger en liknande gunga som jag ofta sitter i, den är gjort i tyg och går att luta sig i. (Vet inte vad det heter hahah)
I den har jag spenderat många timmar, bara suttit och tänkt.
"Jag älskar redan din mamma" säger Vanessa som står och kollar runt om sig. "Och ni har det sjukt fint här"
Jag ler och går bort mot trädet med Vanessa efter mig.
Jag sätter mig ner i gungan (eller vad det heter) och drar ner Vanessa i mitt knä.
"Mm, pappa blev klar med allt här i början av sommaren så det är väldigt nytt" säger jag och hon nickar. "Pappa är inte sådär egentligen, som mamma sa är han väldigt inne i jobbet och det är väldigt viktigt för honom. Men pappa är underbar när han inte behöver hålla på med jobbet" säger jag då jag skäms en aning över att han inte ens hälsade. Men sen han började jobba för något företag som jag knappt vet om så har han blivit svår att få tag på ibland.
"Jag förstår, vad jobbar han med" frågar hon och leker med mina fingrar.
"Jag vet faktiskt inte riktigt själv, men han jobbar för något företag. Han gillar inte riktigt att prata om det" säger jag, hon nickar förstående.
"Hade inte du syskon?" Frågar hon och kollar upp på mig.
"Jo, en stora syster och två små syskon. Felicia, min storasyster har flyttat hemifrån och mina två mindre syskon Theo och Lea är hos mormor, dom kommer hem ikväll"
Hon nickar och lutar sitt huvud mot min axel, hon sitter snett över mig med benen på höger sida av mina ben och rumpan på mitt vänstra lår. Så hon vilar sidan av sitt ansikte mot min axel.
"Shit" mumlar hon och jag kollar ner, i händerna håller hon i sin telefon och på skärmen är en konversation med "babe" uppe?
"Vem fan är babe?" Frågar jag, lite för argt. Det var inte alls meningen att låta så arg och så grov i språket. Det bara flög ur munnen på mig. Men tankar om att hon redan hade en pojkvän flög runt i mitt huvud, men så skulle hon väl knappast kunna göra? Ha sex med mig om hon redan har en pojkvän?
"Det är Wille" suckar hon irriterat och jag nickar.
Den där Wille gillar inte jag. Men hon säger att dom bara är bästavänner och då tror jag på henne.
"Aha, förlåt att jag lät så arg. Det är bara att jag-"
Hon placerar ett finger på mina läppar och ler.
"Felix det är lugnt, jag skulle inte heller bli så glad om du hade någon som hette babe i din kontaktlista" säger hon och tar bort sitt finger.
Jag nickar och pussar henne på pannan, men det verkar inte Vanessa vara nöjd med då hon placerar sina läppar mot mina läppar.
ESTÁS LEYENDO
Du är inte den jag trodde - f.s
FanficVanessa, en helt vanlig tjej på 16 år tvingas följa med på en sommar turné med sin morbror Daff och hans band The Fooo. Vanessas planer för sommaren förstörs då helt och hatet till bandet blev bara större. Men hon följer med ändå, hon lär känna kill...