BAB 38

1.7K 69 5
                                    


        "Umi..." balasnya pelahan. Dia memandang Puan Yasmin yang kaku di pintu biliknya.

       "Umi...bila umi sampai?" soal Nasuha. Dia cuba untuk tersenyum.

        "Umi salah dengar kan" Puan Yasmin mendekati Nasuha. Anak perempuannya terus tertunduk.

        "Nas, tell me now" Nasuha mendongak memandang uminya. Air matanya terus turun mengalir.

       "Ya Nas dah lama dah kahwin. Dah nak dekat 8 bulan dah. Maafkan Nas umi. Nas mintak maaf. Nas tak bersalah umi. Bukan salah Nas" Nasuha meraih tangan Puan Yasmin. Dia memandang wajah umi nya.

      "Umi, please say something" dia mencium berkali kali tangan uminya. Tiba tiba dirinya dipeluk erat.

      "Umi percayakan Nas. Dah dah semua dah berlaku. Dah takdir Nas. Umi maafkan Nas" ucap Puan Yasmin. Yassin tersenyum. Dia memeluk tubuhnya sambil memerhati drama dua beranak tu.

       "Macam mana Nas boleh kahwin?" soal Puan Yasmin apabila keadaan sudah tenang.

       "Macam ni ceritanya..." Nasuha terus menceritakan semuanya kepada Puan Yasmin.( sorry author mls nk tulis, heheheh).

       "Ouh..." Puan Yasmin menggangukan kepalanya.

       "Kaki Nas okey tak?" soal Puan Yasmin. Nasuha menganggukan kepalanya.

       "Umi ada kerja lagi ni, umi balik dulu. Esok umi datang lagi. Jaga diri tu. Assalamualaikum" Nasuha terus menyalam tangan uminya sebelum uminya berlalu pergi.

      "Nas tahu umi sedih tapi umi tak tunjukan dekat Nas" bisik Nasuha pelahan.

       "Oit, tak balik lagi ke?" soal Nadia. Izian menggelengkan kepalanya.

       "Sikit lagi jer ni. Lepastu bari aku boleh balik rehat sekejap" balas Izian.

       "Kau cik kak oi, tak balik lagi ke?" soal Izian. Nadia tersengih.

       "Kalau aku balik pon, apa ada dekat rumah. Bosanlah" balas Nadia. Dia moningkat dagunya sambil memandang Izian yang sibuk dengan komputer.

        "Okeyh, bereh semua. Dah kau tak nak balik duduklah sini. Aku nak balik" Izian terus mengemas mejanya. Dia terus mencapai beg tangannya.

       "Oit cik kak, tunggulah aku" Nadia terus mengejar langkah Izian yang sudah berada jauh di hadapan.

      
       "Assalamualaikum" Izian terus masuk ke dalam rumah dengan kaki kanannya.

       "Baru balik ye Ilah" Izian terus menyalam tangan kedua ibu bapanya.

       "Ma, pa. Ilah nak cakap sikit ni" Izian terus melabuhkan punggungnya dia atas sofa yang berhadapan dengan ibunya.

       "Err...pa kenal tak dengan Doktor Nazril, anak Ahmad Lee tu"  Datuk Zainal menganggangukan kepalanya.

       " Err...sebenarnya, kami berhasrat nak...kah...kahwin" Datin Zira terus memandang anak bongsunya. Terkejut mendengar apa yang diucap oleh Izian.

       "Ilah, serius. Benda macam ni mana boleh dibuat main" Izian menganggukan kepalanya. Datuk Zainal menghadiahkan senyuman kepada isterinya. Akhirnya nak berkahwin jugak puteri nya ni. Sejak Izian berumur 20 tahun, anak nya pernah berkata tak mahu berkahwin seumur hidup.

     "Ilah serius, dia kata lagi dua minggu dia akan hantar robongan meminang sekaligus terus bertunang. Sorru pa, ma sebab Ilah tak beritahu awal awal. Esok dia akan datang rumah" terang Izian. Tak berkelip mata kedua ibu bapanya.

Kau Untukku SelamanyaWhere stories live. Discover now