2

4.1K 83 19
                                    

POV ISE

Moeizaam stap ik uit de taxi en kijk ik nieuwsgierig om me heen. "Er staat een trampoline in de tuin Ies." Zegt Max enthousiast. "Cool." Zeg ik terwijl ik de sleutel vang die mijn vader naar mij gooit. Ik loop naar de voordeur en stop de sleutel in het slot, met enige moeite krijg ik de voordeur open, hij klemt namelijk een beetje. Ik loop naar binnen en de geur van fris schoonmaakmiddel is duidelijk aanwezig, een kleine glimlach siert mijn lippen als ik de woonkamer inloop. Alle meubels staan er al die mijn ouders opgestuurd hadden, we kunnen er zo in. Ik gooi mijn leren jasje op mijn koffer en ren de trap op naar boven waar ik meteen mijn kamer inloop.

"En wat vind je er van lieverd?" Ik draai me om en zie mijn vader staan die tegen de deuropening aanleunt. "Het is perfect." Glimlach ik terwijl ik mezelf op het grote hemelbed laat vallen. "Mooi." Glimlacht hij. Ik kijk naar de olijfgroene muren en laat mijn blik over alle accessoires glijden.

"Ik ga even douche en daarna slapen pap." Glimlach ik naar hem. "Je hebt gelijk, een lange dag achter de rug." Glimlacht hij terug. "Ik hou van je pap." Zeg ik en ik geef hem een knuffel. "Ik ook van jou lieverd, het gaat goed komen." Hij veegt een pluk haar achter mijn oor. "Slaap lekker." Zeg ik. "Slaap lekker Ies." Zegt hij en met die woorden verlaat hij de kamer.

Ik trek mijn zachte badjas aan en rol mijn natte haren op in een handdoek. Ik kijk eventjes in de spiegel en zie hoe moe ik eruit zie. Ik gaap en zet daarna het licht uit. Als ik de overloop op loop hoor ik zacht gesnik uit Max zijn kamer komen. Ik klop op zijn deur en wacht op reactie. "Ga weg." Mompelt hij. Ik zucht en duw alsnog de deurklink naar beneden. "Ise!" Roept Max meteen terwijl hij zijn tranen wegveegt. "Max." Zeg ik terwijl ik naast hem op bed plof. "Wat is er?" Zucht hij. "Naja meer wat is er met jou?" Vraag ik, hij haalt zijn schouders op en peutert ongemakkelijk aan zijn deken. "Het gaat goed komen." Ik sla mijn arm om hem heen en druk hem tegen me aan. "Ik ben gewoon bang dat ik geen vrienden hier ga krijgen ofzo, dat ze me maar een stomme Nederlander gaan vinden." Zegt hij en ik knik. "Tuurlijk ga je hier vrienden krijgen en anders is een jaar ook weer zo voorbij." Zeg ik en hij knikt.

"Ise?" Vraagt Max als ik zijn kamer uitloop nadat we een tijdje over van alles en nog wat hebben gepraat. "Max." Zeg ik als ik me omdraai. "Zullen we morgen wat leuks gaan doen?" Vraagt hij. "Is goed, zullen we naar de bioscoop gaan?" Stel ik voor en Max knikt enthousiast. "Top, slaap lekker kleine." Grijns ik. "Volgens mij ben ik toevallig groter dan dat jij bent hoor." Lacht hij. "Rude." Lach ik en daarna sluit ik zijn deur.

Ik haal mijn haren uit mijn handdoek en ik laat mijn badjas op de grond vallen. Een koude rilling glijdt over mijn ruggengraat en zo snel mogelijk trek ik een dikke warme oversized trui aan en een string. Daarna laat ik mezelf op mijn bed vallen en kruip ik onder de dekens. Ik check nog even mijn sociale media, een glimlach siert mijn lippen als ik de snapchats bekijk die gestuurd zijn in de snapgroep. Ik stuur snel een snap naar die groep met de tekst dat ik nu ga slapen en ze een fijne dag wens. Daarna stop ik de oplader in mijn telefoon en leg ik hem op het nachtkastje neer. Ik ga comfortabel liggen en sluit mijn ogen, al snel zak ik weg in een diepe maar droomloze slaap.

"Wakker worden Iesje." Klinkt mijn moeder haar zachte stem. Demonstratief kreun ik en trek ik de deken over mijn hoofd. Ik hoor mijn moeder even grinniken. "Ise het is al bijna twee uur 's middags, je broertje wacht op je." Zegt ze en met die woorden verlaat ze mijn kamer. Met een zucht pak ik mijn telefoon van mijn nachtkastje en zet ik rustige muziek aan om mee wakker te worden. Ik sla mijn benen over de rand en leun met mijn ellebogen op mijn schoot terwijl mijn hoofd in mijn handen rust. Met een diepe zucht besluit ik uiteindelijk op te staan.

Met mijn haren in een rommelige knot, een oversized trui, een saaie zwarte broek en een make-up loos gezicht loop ik samen met Max de bioscoop naar binnen. Ik kijk even rond en de geur van popcorn is overheersend. Max loopt naar een ticketautomaat en besteld daar makkelijk twee kaartjes voor de film die we thuis al hadden uitgezocht.

Ik schiet in de lach als Max aankomt lopen mer een bak popcorn die groter is dan zijn hoofd. Snel maak ik een foto van hem en stuur ik die naar mijn ouders en daarna apart naar de whatsappgroep met mijn vrienden.

Ise: Verhongeren gaat hier waarschijnlijk niet gebeuren 😂😏

"Het is echt veel te veel." Lach ik terwijl ik alvast een hand popcorn pak. "En het was nog bijna goedkoper dan een kleine bak thuis." Lacht Max. "Bizar." Lach ik en daarna lopen we richting de juiste zaal.

"Wanneer moeten we nou naar school?" Vraagt Max als we op de juiste stoelen zitten in de veel te grote bioscoopzaal. "Woensdag." Zeg ik terwijl ik mijn telefoon op stil zet. "Nog drie dagen vrijheid." Kreunt hij en ik grinnik terwijl ik nog een hand popcorn pak. "En wanneer ga jij je rijbewijs halen?" Vraagt hij en ik haal mijn schouders op. "Binnenkort wel denk ik." Zeg ik en hij knikt tevreden. "Dan kunnen we vet leuke dingen gaan doen." Grijnst hij ondeugend en ik geef hem een speelse duw.

Slenterend kijken we onze ogen uit in de Mall van Californië. "Wow een skate winkel." Glundert Max en ik grinnik. Hij pakt mijn hand en trekt me mee achter hem aan. Zijn ogen glijden over de skateboarden alsof hij in een grote snoepwinkel staat. "Denk je dat ik er eentje mag van pap en mam?" Vraagt hij zonder op te kijken. "Als je het echt gaat gebruiken denk ik het wel." Ik haal mijn schouders op en kijk om me heen. "Ik heb toch geld van opa en oma gekregen dus ik kan hem net zo goed nu van mijn eigen geld kopen." Zegt hij vastberaden. "Doe wat je niet laten kunt pik." Zeg ik terwijl ik om me heen kijk. Mijn blik blijft hangen bij een jongen een stukje verderop die druk in gesprek is met een andere jongen, terwijl ze ook opzoek zijn naar iets. De eerste jongen ziet er leuk uit, zijn gitzwarte dikke haren zitten wild rond zijn gezicht en zijn felblauwe ogen stelen alle aandacht.

"Ise je bent vliegen aan het vangen." Zucht Max, geschrokken sluit ik mijn mond weer en loop ik achter hem aan naar de kassa. Ik voel de jongen zijn ogen over mij heen glijden, ik maak oogcontact en een klein glimlachje verschijnt in zijn lippen. Zwakjes glimlach ik terug en daarna richt ik me weer op mijn jongere broertje die zelfstandig aan het afrekenen is met het geld dat hij van opa en oma heeft gekregen.

It's Just A GameWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu