26

2.6K 61 7
                                    

POV ISE

Gefrustreerd zet ik mijn wekker uit. Half zeven 's ochtends, wat een feest. Maar ik mag wel wat gaan doen want over een half uur vertrekken we naar het vliegveld.

"Ise ben je wakker?" Mijn moeder klopt aan mijn deur. "Jaha." Mompel ik terwijl ik mijn benen over de rand van mijn bed zwaai. Met een diepe zucht sta ik op en schuifel ik naar mijn kast, terwijl ik in mijn gezicht wrijf. Ik pak een high wasted zwarte skinny jeans en een makkelijk zittende hoodie.

Ik loop de trap af terwijl ik mijn haren in een staart bindt. Als ik de woonkamer inloop blijf ik even staan in de deuropening. Iedereen is gestresst en het is een grote chaos. Ik kijk Max aan die onderuitgezakt op de bank zit. Hij haalt zijn schouders op en richt zich daarna weer op zijn telefoon. Mijn moeder geeft mij een bord met een broodje en gaat daarna weer verder. Zuchtend loop ik naar de bank en laat ik mezelf naast Max vallen.

"Oma is haar paspoort kwijt." Zegt Max als ik vraag wat er aan de hand is. "Dat is niet zo slim als je daar tien minuten voordat je weg moet achter komt." Zeg ik en Max knikt. "Inderdaad." Zegt hij. Met lange tanden begin ik aan mijn broodje terwijl ik met Max zijn telefoon meekijk. Hij is een of ander dom spelletje aan het spelen.

Ik duw Max de auto uit als we op het vliegveld zijn, eindelijk weer bloed in mijn benen. "Moest dat nou?" Klaagt Max als ik de auto uit klim. "Ik voelde mijn benen niet meer, dus ja." Ik sla mijn arm om zijn schouders en haal zijn haren door de war. "Rot op." Hij duwt me weg en ik schiet in de lach. "Aansteller." Ik steek mijn tong naar hem uit en geef hem een speelse duw.

"Doei oma." Ik geef mijn oma een dikke knuffel als we bij de douane staan. Ze slaat haar armen stevig om mij heen en knuffelt terug. "Doei lieverd, tot snel weer." Glimlacht ze naar me. "Tot snel." Glimlach ik terug, waarna ik haar loslaat. Mijn opa staat al op mijn knuffel te wachten met een grote grijns op zijn gezicht. Ik moet kort even lachen en loop naar hem toe. Hij knuffelt mij stevig en ik knuffel hem terug. "Geen gekke dingen doen die ik ook niet zou doen he." Zegt hij en ik schiet in de lach. "Komt goed opa, jij ook geen domme dingen doen he?" Lach ik en hij schiet ook in de lach. "Ik zou niet durven, dan komt oma achter mij aan." Lacht hij.
"Wat is er met mij?" Vraagt ze, opa en ik schudden schijnheilig allebei met ons hoofd. Ze kijkt ons onderzoekend aan terwijl ik mijn lach niet meer kan inhouden. "Stelletje sukkels." Grinnikt ze naar ons.

"Hou je haaks he." Mijn opa steekt zijn pink naar mij op, waar ik mijn pink inhaak. "Ik wel, jij ook?" Vraag ik. "Ik altijd." Glimlacht hij naar me. Ik glimlach terug en voel een brok opkomen in mijn keel. "Tot over een klein jaartje." Zegt hij en ik knik. "Fijne vlucht." Wens ik mijn grootouders toe die dankbaar glimlachen. "Bel je even als je thuis bent mam?" Mijn moeder geeft haar moeder nog een laatste knuffel. "Tuurlijk." Zegt mijn oma en daarna nemen we nog één laatste keer afscheid.

Onderweg terug naar huis kijk ik naar buiten. Mijn heimwee komt weer om de hoek kijken, kon ik ook maar weer veilig mee naar huis. Naar Saar, naar Finn en alle anderen. Weer normaal Nederlands kunnen praten, in plaats van steeds twijfelen aan het feit dat ik een accent heb. Weer in mijn eigen warme bed, weer elke ochtend met mijn vrienden naar school fietsen. Ik mis zelfs de regen en de tegenwind. Ik veeg een ontsnapte traan weg en haal mijn neus op.

Mijn moeder draait zich om en kijkt me vragend aan. "Niet vragen of het gaat, want dan kan ik het niet meer tegenhouden." Bevel ik haar en ze moet kort even grinniken. "Het komt goed lieverd, voor je het weet zijn we weer thuis." Ze glimlacht naar me en ik knik. "Dat weet ik ook wel." Ik haal diep adem en knipper mijn tranen weg. Mijn moeder draait zich weer om en ik sluit mijn ogen. En al snel drijf ik weg in een lichte, droomloze slaap.

"Ies we zijn thuis." Klinkt Max zijn stem. "Hm." Mompel ik terug terwijl ik mijn ogen gesloten houd. "Ies." Max geeft me een duw en moeizaam open ik mijn ogen. "Rot op." Zucht ik als ik zijn grijns op zijn gezicht zie. Ik duw de autodeur open en stap moeizaam uit.

"Oma doet dit nog soepeler." Lacht Max en ik steek mijn middelvinger naar hem op. "Niet spotten met mijn moedertje he." Zegt mijn moeder lachend terwijl ze Max een speelse duw geeft. "Oh oh, ik zou bijna niet meer durven." Lacht Max terwijl hij weg rent. "Sukkel." Grinnik ik. "Zeg dat wel." Grinnikt mijn moeder en ik loop achter haar aan naar binnen.

"Hoe lang ben je nog van plan mij in deze gevangenis te houden?" Vraag ik als ik op de bank plof met een glas water. "Ik vind het eigenlijk wel mooi geweest Ies. Het is goed zo." Ze staat op en pakt mijn telefoon uit haar tas. Ze geeft hem aan en ik glimlach dankbaar naar haar. "Eindelijk, als ik nog langer hier binnen had gezeten dan was ik gestikt." Grinnik ik. "Aansteller." Grinnikt ze naar me en ik steek mijn tong uit. Snel stuur ik Chase een berichtje.

11:09 [Ise] - Yooooo, ik ben weer vrijgelaten. Vervolg date op mijn kosten? 😌

Ik leg mijn telefoon aan de oplader en plof weer op de bank. "Weet je mam. Ik denk dat ik Chase eigenlijk wel leuk vind." Zeg ik terwijl ik op mijn nagels bijt. Ze zucht diep en glimlacht daarna kort. "Het is ook een erg knappe jongen." Stemt ze in. "Hij is echt heel aardig hoor, het is echt niet zo'n badboy type. Oké zijn kledingstijl misschien wel en hij kan zich wel zo gedragen. Maar tegen mij is hij echt altijd aardig." Zeg ik en ze knikt. "Wat houdt je dan nog tegen?" Vraagt ze. "Uhm misschien het feit dat we hier nog maar elf maanden blijven." Zucht ik. "Als het zo hoort te zijn tussen jullie dan komt daar ook echt wel weer een oplossing voor." Glimlacht ze naar me en ik knik.

"Saar komt waarschijnlijk niet hier naar toe met mijn verjaardag." Zucht ik na een stilte. "Oh nee, wat vervelend. Waarom niet?" Vraagt ze en ik haal mijn schouders op. "Haar ouders deden moeilijk." Zeg ik en mijn moeder knikt. "Ik zal ze nog wel bellen, komt goed." Ze glimlacht bemoedigend naar me en ik glimlach terug.

Als ik mijn telefoon van de oplader haal zie ik een nieuw berichtje van Chase.

11:32 [Chase] - Yessirr, wat heb je in gedachte?

11:38 [Ise] - Lunchen? & ik moet hoognodig nieuwe kleding dus mall?
11:39 [Chase] - Ik stem voor. Moet ik je ophalen?
11:39 [Ise] - Je mag ook in je eentje gaan 😝
11:40 [Chase] - Op jouw kosten nog steeds dan? 😏😏😏
11:40 [Ise] - Noooh, over een klein uurtje afspreken?
11:40 [Chase] - Deal, tot zo
11:41 [Ise] - See you later alligator
11:41 [Chase] - In a while crocodile
11:42 [Ise] - In an hour sunflower
11:42 [Chase] - Maybe two kangaroo
11:42 [Ise] - Gotta go buffalo
11:43 [Chase] - See you soon baboon

Grinnikend sluit ik whatsapp af en sta ik op. "Ik ga met Chase lunchen en daarna nog even naar de mall." Deel ik mee aan mijn ouders. Mijn vader begint mijn zijn wenkbrauwen te wiebelen. "Stop." Lach ik en snel loop ik de woonkamer uit.

Eenmaal boven plof ik op mijn bed. Snel zet ik wat muziek aan en daarna leg ik mijn telefoon naast mij neer. Ik weet niet waar het ineens vandaan komt, maar ik begin die jongen steeds leuker te vinden.

It's Just A GameWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu