5

3.8K 78 16
                                    

POV ISE

"Hoe was je eerste dag Ies?" Vraagt mijn vader terwijl hij de aardappels op mijn bord schept. "Gewoon als school." Ik haal mijn schouders op en neem een slok water. "Al wat leuke mensen ontmoet?" Vraagt hij terwijl hij mijn bord teruggeeft. "Ja, één jongen. Hij heet Scott en zijn vrienden zien er ook aardig uit." Ik stop een stukje aardappel in mijn mond, die ik meteen weer uitspuug omdat het nog veel te warm is. "Ah gatverdamme." Klaagt Max. "Ise." Zucht mijn moeder terwijl ze me hoofdschuddend aan kijkt. "Sorry hoor." Ik rol met mijn ogen en speel ongeduldig wat met mijn mes.

Ik plof op mijn bed en pak mijn laptop, ik reken even snel de tijd om en kom tot de conclusie dat het nu kwart voor één is in Nederland. Misschien heb ik geluk en is Saar nog wakker, dus besluit ik haar te Facetimen. Vrijwel meteen neemt ze op en verschijnt er een Saar met een grote glimlach op haar gezicht in mijn beeldscherm. "Hee!" Zegt ze enthousiast. "Hola Saartje." Glimlach ik. "Hoe gaat het? Heb je al leuke mensen ontmoet? En hoe zit het met de knappe jongens?" Ratelt ze in een keer door. "Wow rustig Saar, ik versta de helft er niet van." Lach ik. "Sorry, hoe gaat het?" Lacht ze. "Wel oké denk ik." Ik haal mijn schouders op terwijl ik vecht tegen de opkomende tranen. "Hoe gaat het echt met je Ies?" Vraagt ze. "Ik mis je gewoon en alles thuis." Ik haal mijn neus op en bijt op mijn nagel. "Ik mis jou ook onwijs, maar één jaartje is zo voorbij joh." Glimlacht ze bemoedigend naar me. "Dat is ook wel zo." Zucht ik. "Maar?" Ze kijkt me vragend aan. "Dat ik het vertrouwde van thuis gewoon zo mis." Mompel ik. "Logisch, maar het gaat allemaal echt goed komen Ies. Je hebt die social skils dus vrienden heb je zo gemaakt." Zegt ze en ik moet even grinniken. "Vergeleken met jou heeft iedereen social skils." Lach ik. "Hou je bek." Lacht ze.

"Ik ga slapen Ies." Zegt Saar onder een gaap door nadat we een tijdje hebben gekletst. "Dankjewel voor de gezelligheid en de roddels. Slaap lekker." Glimlach ik. "Jij ook, we spreken elkaar morgen wel weer." Glimlacht ze terug. "Zonder twijfel." Grinnik ik en we zeggen elkaar gedag, waarna ik ophang. Ik pak mijn badjas van de haak en loop door naar de badkamer. Wat zouden die andere van mij vinden? Zouden ze me een stomme Nederlander vinden of mogen ze me wel? Een benauwd gevoel overvalt me, ik heb nog nooit echt heimwee gehad, maar ik denk dat dit het is.

"Godverdomme!" Roep ik als ik de pot met mijn haarmasker op de grond laat vallen die meteen openbreekt. "Gaat het goed?" Vraagt Max vanuit zijn kamer. "Ja." Mompel ik terug terwijl ik de gebroken pot weggooi en de vloer snel schoonmaak. Ik loop terug naar mijn kamer en trek een grote oversized trui aan, die ik ooit een keer heb gestolen van Lucas, mijn ex. Daaronder trek ik een sportbroekje aan en daarna plof ik weer op bed. Ik kruip net onder mijn dekens als Max mijn kamer instormt.

"Max klop nou eens." Zucht ik. "Sorry." Hij laat zich achterover vallen op het voeteneinde van mijn bed. "Wat is er?" Vraag ik. "Niets, ik verveel me gewoon dus ik kwam jou even vervelen." Grijnst hij. "Rot op Max." Ik geef hem een zetje met mijn voet, in de hoop dat hij van mijn bed afvalt. Maar inplaats daarvan pakt hij mijn voet en kietelt eronder, uit een reflex geef ik hem meteen een schop. "Je weet dat je van mijn voeten moet afblijven." Ik rol met mijn ogen. "Mietje." Grinnikt hij en hij verplaatst zich naast mij in bed. "Zullen we weer een aflevering van La Casa De Papel kijken?" Vraagt hij terwijl hij ook onder mijn dekens kruipt. "Je verveelt je wel heel erg zeg." Grinnik ik terwijl ik de afstandsbediening uit mijn nachtkastje pak. Ik gooi de afstandsbediening naar hem, die hij behendig vangt. Hij start Netflix op en ik ga comfortabel liggen. Ik kijk nog even op mijn telefoon en zie dat ik een berichtje heb van Finn, mijn beste vriend.

20:34 [Finn] - Heeeey! Hoe was je eerste dag school?
20:56 [Ise] - Moet je niet slapen? 😝 Mijn eerste dag school was wel prima. Al wat leuke mensen ontmoet gelukkig, heimwee kickte net onwijs in. Ik weet niet hoe ik het hier ga volhouden zonder jullie 🙄

Ik leg mijn telefoon weg en concentreer me op wat er op televisie gebeurd.

******

Met een diepe zucht zet ik mijn wekker op snooze. Meteen sluit ik mijn ogen weer en geniet ik van het feit dat ik nog eventjes in bed kan blijven liggen. Een tijdje terug ging het zo goed, 's ochtends op tijd uit bed komen, maar daar is nu niets meer van te zien. Ik ben nooit een ochtendmens geweest, ik kan gewoon niet vroeg opstaan. Ergens kijk ik wel weer uit naar vandaag, stiekem heb ik wel zin om naar school te gaan, vooral eigenlijk weer nieuwe mensen ontmoeten.

"Ise!" Roept mijn moeder vanaf beneden. "Jaha!" Roep ik terug terwijl ik met moeite mijn ogen open doe. Ik sla mijn benen over de rand van mijn bed en wrijf eventjes in mijn gezicht. Ik pak mijn telefoon van mijn nachtkastje en een glimlach verschijnt op mijn gezicht als ik zie dat ik een berichtje van Finn heb, maar eerst muziek aanzetten anders kan ik het wakker worden wel vergeten.

05:26 [Finn] - Kon niet slapen 🙄 Maar gaat goed komen met jou!!! Succes vandaag Iesje 😘
07:36 [Ise] - Jij ook vandaag Finnie 😘😘

Ik gooi mijn telefoon op bed en stop de juiste boeken in mijn tas. Daarna loop ik door naar mijn kledingkast waar ik een zwarte skinny jeans uitpak, die ik combineer met een kobaltblauwe trui. Snel teken ik mijn wenkbrauwen bij en breng ik een royale laag mascara op, daarna spuit ik wat van mijn favoriete parfum op en haal ik snel een borstel door mijn haren.

Ik storm de trap af en zie dat de eettafel al gedekt is, Max zit ongeduldig te wachten en ik plof naast hem op een stoel. Terwijl ik mijn dikke bruine haren in een rommelige knot in mijn elastiekje bindt, glimlach ik naar mijn moeder die een mok thee voor mijn neus zet. "Heb je zin in vandaag?" Vraagt ze. "Jawel, vooral zin om allemaal nieuwe mensen te leren kennen." Ik verwarm mijn handen aan de mok en richt mijn aandacht op het ochtendjournaal wat toevallig op staat. Met lange tanden begin ik aan mijn broodje, ik heb helemaal geen trek zo 's ochtends vroeg. Mijn blik valt op Max, die eet alsof de oorlog dadelijk begint.

"Pap heb je gezien dat Feyenoord gister heeft gewonnen?!" Begint Max vrolijk zodra mijn vader verschijnt. "Ik zag het ja jongen. Mooie pot volgens mij." Glimlacht mijn vader naar hem. "Ik ga na school de herhaling kijken dus niet te veel spoileren." Zegt Max streng. "Spoileren?" Mijn moeder kijkt Max niet begrijpend aan. "Voorzeggen." Zuchten Max en ik tegelijkertijd. "Ja sorry jongens, ik ben nou eenmaal niet zo hip als jullie." Grinnikt ze. "Je wordt al een stuk hipper als je het woord hip niet gebruikt." Zegt Max en ik schiet in de lach. Lachend geven we elkaar een high five. "Moeten jullie nou jullie lieve oude moedertje nou zo belachelijk maken?" Ze geeft me grinnikend een speelse duw waardoor ik alleen maar harder moet lachen. "Ik denk dat het tijd is voor jullie om naar school te gaan." Grinnikt mijn vader hoofdschuddend die rustig de krant probeert te lezen. "Ja inderdaad, geen tijd meer om de tafel af te ruimen." Max springt op en rent naar de gang. Ik sta op en pak de ontbijtspullen van mij en Max die ik daarna naar de keuken breng.

"Ise schiet nou eens op." Zucht Max overdreven.  Om hem te pesten haal ik mijn hand door Max zijn haren als ik langs loop, meteen slaat hij mijn arm weg. "Agressief much." Grijns ik. Ik glij in mijn schoenen en trek mijn jas aan. "Max schiet nou eens op." Zeg ik met hetzelfde zeurderige stemmetje die hij net gebruikte. Hij kijkt me chagrijnig aan waardoor ik moet grinniken. "Zijn jullie er klaar voor kinders?" Mijn moeder loopt naar de voordeur. "Helaas wel." Zucht ik.

It's Just A GameWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu