Pertemuan yang tidak diduga, bersama seseorang yang dikatakan sudah pergi buat selamanya.
Gopal mengalirkan air mata melihat Niko berada di hadapannya,kelihatan sama seperti sebelumnya.
Gopal: Apa yang......
Gopal menyeka air matanya dengan tangannya. Dia masih keliru,melihat Niko yang sepatutnya mati berada di hadapannya. Dia tak tahu apa yang nak dibuat untuk pertemuan semula mereka namun,kata-kata yang keluar dari mulutnya menusuk hatinya.
Niko: Tuan....kan?
BA-DUMP!
Gopal: Eh?
Niko bangun dan menghampiri Gopal. Dia memegang wajah Gopal dan renung ke arah matanya. Gopal dapati matanya sudah kehilangan seri yang dahulunya ada. Seperti dia hanyalah sebuah patung yang hidup mengikut tali.
Niko: Kita berjumpa lagi tuan. Gembiranya saya....
Gopal: Eh? Ah....urm.....saya pun sama. Niko....
Gopal menyisip rambutnya ke tepi. Dia memandang Niko atas bawah, penampilannya masih sama seperti sebelumnya. Tetapi,personaliti dia yang ceria dan kecoh sudah hilang digantikan dengan perasaan kosong.
Gopal: Niko....saya tak sangka saya dapat jumpa kamu lagi macam ni. Apa yang jadi...?
Niko: Entahlah. Saya sendiri tak faham kenapa.
Gopal: Ooh. Erm....apa kamu buat di sini?
Niko: Tak ada apa. Saya....cuma duduk di sini. Ini tempat tinggal saya sekarang.
Bilik kondo yang luas lengkap dengan kemudahan seperti dapur,bilik mandi,bilik air,tandas,bilik tidur dan perkakasan elektrik yang diperlukan untuk hidup disediakan di situ. Gopal terpegun melihat interior kondo yang diduduki Niko.
Gopal: Cantik jugak tempat ni.
Niko: Ya.....tapi ianya kosong...
Niko berjalan ke arah jendela, melontarkan pandangan ke arah kota yang tidak terikat dengan logik atau hukum alam. Gopal turut memandang ke arah tempat dia duduki dengan seribu satu persoalan di fikirannya.
Gopal: Niko,apa kata kalau-
TIK! TOK!
Masa dihentikan. Chronomage muncul dari rekahan dimensi dan merenung tepat ke arahnya.
Chronomage: Kau nak ajak dia ikut kau balik ke dunia kau berada kan? Tak boleh!
Gopal: Apa!? Kenapa pulak??!
Chronomage: *heavy sigh* Semua benda ada undang-undang dan peraturan tersendiri. Dah tentu kau dapat rasakannya bukan?
Gopal jadi teragak-agak bila Chronomage berkata begitu. Dia memandang Niko yang terhenti masanya dengan rasa sedih.
Gopal: Jadi.....kenapa bawa aku ke sini?
Chronomage: Ini bukan keinginan aku. Tapi apa yang jelas,ini bukannya perbuatan They Who Remain.
Gopal: Kalau macam tu,siapa?
Chronomage: Tuan kami.
Gopal tergamam. Dia tahu yang Council Of Primordial memiliki kuasa ke atas dimensi yang tak terkira banyaknya,tetapi dia tak jangka yang ada entiti yang lebih tinggi dari Council Of Primordial.
Gopal: Apa?! Kau semua ada tuan!!?
Chronomage: *nod* Buat masa ni kau tak boleh tahu tentang dia. Cukuplah kau sedar akan kewujudan dia.
Lidahnya menjadi kelu. Dia tak tahu nak cakap apa mendengar kata-kata Chronomage. Dia hanya mampu menerima apa yang sedang berlaku dan buat yang terbaik untuk tidak masuk campur dalam perancangan mereka.
YOU ARE READING
GOPAL: GAMES OF KING
FanficGopal bermain permainan Virtual Reality (VR) bila dia secara tak sengaja termasuk dunia lain. Gopal: Aiyoyo!! Dengan bantuan NPC dan pengalaman dia,Gopal memulakan perjalanan menuju ke puncak sebagai raja teragung dan terhebat. Idea dari: Overlord