Part 7

205 5 0
                                    

"Assalammualaikum, Alisa" Puan Mailiah memberi salam.

"Waalaikummussalam" mama datang ke arah suara yang memberi salam itu.

"Eh, mai! Aku ingat kau tak datang" Mama memeluk rakannya itu.

"Tulah, lewat sikit. Ada hal tadi. Minta maaf ye" Puan Mailiah meminta maaf.

"Takpalah. Janji, kau datang. Kau sorang ke?" Tanya mama.

"Takdelah. Ni, aku bawa anak aku, Taufiq." Puan Mailiah menunjuk belakangnya, adanya Taufiq yang tersenyum ke arah mereka berdua.

"Aslm, aunty" Taufiq berkata.

"Wslm. Handsomenya anak kau ni Mai" mama memuji.

Puan Mailiah tersenyum. Dia tertawa kecil.

Taufiq pula hanya mampu tersenyum sahaja apabila dipuji sebegitu.

"Jomlah kita masuk. Orang pun dah tak ramai sangat" mama menarik perlahan tangan Puan Mailiah untuk masuk ke dalam.

Puan Mailiah pun ikut tanpa membantah. Diikuti Taufiq.

"Anak kau takde ke?" Soal Puan Mailiah. Matanya melilau mencari kelibat anak rakannya itu.

"Ada, dia dekat belakang sana tu." Ujar mama. Jari menunjuk arah belakang rumah, ada seorang wanita sedang duduk membelakangi mereka.

"Ouhh" puan Mailiah mengangguk.

"Kejaplah. Aku panggil. Kau tunggu sini dulu" mama berkata dan dia pun berjalan ke arah Qistiena.

-

Qistiena memainkan jari jemarinya.

Nafas dihela panjang.

Uhm, entah kenapa malam ni hati dia begitu terasa dengan kelakuan Zariq.

Malam ni, Zariq nampak pelik.

Qistiena mengaku, Zariq memang seorang yang gentleman tapi semua yang dilakukannya kepada Qaseh, tidak pernah dilakukan kepada Qistiena.

Zariq selalu memuji dirinya tapi cara Zariq memuji Qaseh itu... lain.

Cara pandang Zariq terhadap Qaseh juga berbeza.

Qistiena menunduk. Fikirannya serabut.

Mama menepuk perlahan bahu anaknya, Qistiena.

"Qis, aunty Mai datang. Jom ikut mama" Mama berkata.

"Kena ikut ke, mama? Qis penatlah" ujar Qistiena.

"Sekejap je. Jom" pujuk mama lagi. Ditarik perlahan tangan anaknya itu.

Qistiena hanya mengikut. Malas nak membantah.

"Ha, ni dia Qis" Mama berhenti betul betul di hadapan Puan Mailiah.

Qistiena pun segera menghulurkan tangannya.

"Aslm aunty" Qistiena berkata.

"Wslm" Puan Mailiah menyambut huluran salam dan dia memeluk gadis itu.

Taufiq yang sedang leka bermain telefon, laju sahaja tangannya mengetik telefonnya itu. Memarahi adiknya.

Siot betul. Uminya kata adiknya, Maya nanti akan turut serta tetapi lain pula jadinya.

Maya tiba tiba memaklumkan yang dia ada event malam ni.

Adiknya itu baru sahaja habis degree, jadi dia nak enjoy dulu. Bersuka ria dengan kawan sebelum dapat kerja. Malam ni pula, adiknya ada makan makan untuk meraikan mereka yang telah bertungkus lumus sepanjang belajar di situ.

Cinta Dia Where stories live. Discover now