Seminggu kemudian...
Dia bersolek sedikit-sedikit dan merapikan pelampilannya. Kerna hari ya hari di mana hari pertama dia akan berkerja di syarikat Tengku Erman selama sebulan kehadapan.
Kemeja hitam, kot coklet sepasang warna dengan seluar slack lusuh panjangnya serta rambut di ikat sanggul rendah menampakkan leher putihnya yang jinjang tersebut.
Kasual dan santai sesuai dengan gaya dia sehari-hari seperti mana dia ke tempat kerjanya.
Sedang dia membetul-betulkan penampilan telifonnya berdering menandakan ada pesanan ringkas masuk.
"Siapa pulalah yang chat aku pagi-pagi ni.." sedikit menunggut tapi masih sahaja dia bersemangat untuk membuka pesanan ringkas tersebut.
Setelah membuka skrin dan masuk ke aplikasi whatsaapas tersebut terus sahaja senyumannya luntur bertukar menjadi cemberut sekali dengan jelingan.
"Dia...dia...lagi! Kau ni tak kacau aku sehari tak boleh ke ha! Menyampah betullah!" runggut dia walaubagaimanapun dia tetap membaca pesanan tersebut.
Come to office 9.00 sharp. On time. Aku tak ada masa nak tunggu orang yang lambat. - Tengku Erman
"Amboi...amboi..ini sudah lebih! Kau ingat aku ni tak on time ke nak chat-chat perli macam ini! Kau tu yang tak on time! Mr keret!!!" kutuk Ayriana geram!
Tapi mahu tidak mahu dia tetap membalas juga dengan sabar dan hati yang tenang juga fikiran yang resional.
Kalau tak di fikirkan ini projek yang Tuan Hafizz mahukan sangat tidak mahunya dia bersabar sampai macam ini.
Ye... saya tak lupa tengku. - Ayriana Kyaiseh
Langsung di hantar pesanan ringkas tersebut. Seminit dua minit menunggu masih tiada balasan daripada si pengirim tersebut.
"Hish!!!! annoying! Menyampahlah aku. Makin aku layan. Lambat aku pergi kerja nanti." bebel dia.
Dan segera dia mempersiapkan apa yang harus dia bawa yang paling penting beg komputer dan drawing scroll nya masing di galas ke bahu dia.
Lalu segera dia melangkah keluar daripada bilik setelah mengambil bag tangannya dan menutup suiz lampu, penghawa dingin serta suiz kipas.
Perlahan-lahan dia melangkah kearah dapur yang berada di tingkat bawah. "Good morning ibu. Masak apa ni?" soal Ayriana seperti biasa ceria menyapa wanita tersebut.
"Nasi lemak sahaja ada sambal sotong dengan ayam berempah kegemaran kamu berdua beradik lah." ujar Puan Salwah menyendukkan nasi lemak ke pinggan Ayriana terlebih dahulu.
Tidak beberapa saat setelah itu muncul pula Afril daripada tingkat atas. Sama seperti Ayriana.
Afril juga menegur ibu mereka terlebih dahulu setelahnya menanyakan masak sarapan apa untuk hari ini.
Dan puan Salwah tidak bosan langsung untuk menjawab soal berulang kali daripada dua beradik tersebut. Lalu terus sahaja mereka menjamu selera.
"Abang tak kerja ke hari ini??" soal Ayriana semasa mereka menjamu selera.
"Kerja. Apahal tanya??" soal Afril mulut penuh dengan isian nasi dan sambal sotong.
"Saja tanya. Abangkan selalu hilang. Kadang-kadang tak balik langsung. Sebab ada hal. Ada kes nak settle." nyata Ayriana. Menyatakan fakta dan realiti kehidupan abang kandungnya yang seorang itu.
"Tak ada kes berat-berat sangat aku nak kena handle. Banyak buat report dengan buat siasatan sahaja." balas Afril masih sahaja mengunyah masi lemak dengan penuh selera.
YOU ARE READING
C | PEMILIK BAHAGIA MR. TENGKU
RomanceMenceritakan kisah tragis seorang lelaki bernama Tengku Erman Yang mengalami depresi setelah isterinya Kaseh Damia meninggal dunia akibat menyelematkannya daripada di tembak daripada musuhnya sendiri. "Kau kena terima kenyataan Erman... yang Kaseh...